ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

tre frågor till den kunnige

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• tre frågor till den kunnige

hejsan..

fråga 1 - om utombordare har stått ute en hel vinter, finns då risken att impellern blivit dålig, även om man nu bytte den på sommaren innan den gick till vinterförvar?

fråga 2 - jag har idag en propulse propeller, vilken vinkel på bladen skall jag ha till min motor? det är en suzuki dt60 från 1984..

Fråga 3 - hur monterar jag in en varvtalsmätare till min båtmotor ? tänkte att det kunde vara bra å ha så kanske man kan ställa in propellern lite mer exakt...vet ju inte riktigt hur högt den går i vartalsregistret.

Med vänliga hälsningar
    Daniel

Fråga 1 bara - varför byta impeller innan vintern? Kyla är inte bra för gummi. Blir stelare och sprödare. På min inombordare byter jag varje år, alltid på våren, och det märks tydlig skillnad när en begagnad och djupfryst impeller byts mot en fräsch. Eftersom det är en inombordare kan jag inte förvara inomhus. Utombordaren däremot står alltid inomhus på vintern. Då slipper man ju även oroa sig för frostsprängning om nåt vatten står kvar däri.

Kommentar

det där med att impellern blir dålig över vintern köper jag inte
      vilken vinkel på bladen beror på vilken båt du har
      varvräknare kopplas in på ljusspolen (växelström)

Kommentar

På mina inombordare byter jag impeller var 5:e år.
        Dom plockas aldrig ur impellhuset och båten står ej uppvärmt.
        Går säkert att köra längre, men 5 år känns bra.

Farsans utombordare har förvarats både inne och ute. I våras ville inte impeller vara med längre. Då var det långt över 10 år sedan den byttes!

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Ursprungligen postat av CarMan Visa inlägg
          På mina inombordare byter jag impeller var 5:e år.
          Dom plockas aldrig ur impellhuset och båten står ej uppvärmt.
          Går säkert att köra längre, men 5 år känns bra.

Farsans utombordare har förvarats både inne och ute. I våras ville inte impeller vara med längre. Då var det långt över 10 år sedan den byttes!
          Jag är nog lika "slarvig" som CarMan och byter inte impeller varje år, utan med ett antal års mellanrum.

Min förra impeller var nog en 5-6 år när jag bytte - passade samtidigt på att byta resten av motorn. :cool:

Att köra så länge att impellern går sönder är ju inte bra. resterna kan sätta sig i kylkanalerna.

Kommentar

Samma här, försöker inspektera och bedöma behovet.

När det gäller inkoppling av varvräknare, utan att det nämns vilken motor som är aktuell, ska man nog inte yttra sig så generellt som båtdoktorn.
            Lugnast att ta reda på ordentligt vad som gäller för den aktuella motorn.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
            ANNONS

Working...
            X