ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Vatten i växellådsoljan?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Vatten i växellådsoljan?

Hej!

Mercury modell 402 tror jag, 1979 eller 1980 årsmodell, 2-takt, 2-cyl 40 hk. Den var på Karlsro Marin i somras för impellerbyte då jag köpt den beg. så ville jag vara 100% på att impellern var ok ett par år framåt. Såvitt jag förstår innebär alltid ett impellerbyte ett byte av växellådsoljan. Tog idag upp båten för vinterförvaring och när vi bytte växellådsoljan såg den gamla ut som på bilden.
    Click image for larger version

Name:	mercury_olja.JPG
Views:	1
Size:	35,9 KB
ID:	262502
    Hur är det möjligt när en firma har gjort jobben enl ovan? Eller är oljan ok? De måste ju bytt alla packningar osv? Fattar inte...

Varför skulle implellerbyte också innebära att växelhusoljan byts? Jo, på min lilla Yamaha 2hp måste man faktiskt öppna växelhuset för att få loss impellern, men det är en rätt udda konstruktion tycker jag, trots att det var en vanlig motor på 80-talet. På mina andra utombordare har man inte behövt öppna växelhuset för att byta impeller, och jag skulle gissa att detta gäller även på motorer i din storlek. (Måste man ändå hälla ut oljan är det väl ingen normal mek som återanvänder den gamla?)

Om jobbet inte uttryckligen sade "växelhusoljebyte" så tycker jag det absolut inte ska ingå. Verkstäder som gör mer än vad som beställts är inte bra, men möjligen kan man tycka att de skulle frågat dig när de ändå skulle riva i växelhuset.

Men, hursomhelst - ser inte helt tydligt på bilden, men det kan nog vara vatten i oljan. Packningarna till växelhuset behöver du förstås byta. Finns åtminstone en runt locket mot propellern och en på axeln som går upp i riggen (har själv inte mekat med såpass stora utombordare, baserar det på vad jag sett på småmotorer).

Kommentar

Bara att instämma. På de flesta motorer sitter impellern ovanpå och utanför det slutna växelhuset.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
      ANNONS

Working...
      X