ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Inudrev eller utbordare

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Inudrev eller utbordare

I min närhet har jag en HT-båt, 6.40x2.50.
    När denna båt kom på marknaden vid 70-talets mitt provades den av olika båttidningar med goda betyg. Samtliga var eniga om att 50 hk utombordare var idealiskt på denna båt, som inte är extremt vass i bottnen.
    I båten sitter nu en AQ 130/270, installerad av i stort sett klåpare. Jag anser att både vikt och effekt är onödigt överdåd på denna båt och söker nu en 50-hästare.
    Innan någon kastar första stenen och framhåller fördelen av effekt i överkant vill jag säga:
    A. Jag är inte ute efter att blåsa iväg i 30 knop, utan är nöjd om jag kan hänga kvar i planing i 15.
    B. Jag anser att det är galenskap att ha en motorinstallation som är mer än dubbelt så tung som den skulle behöva vara.

För de första vad är de för modell på båten ?

Sen skulle jag tycka att en ht båt i den storleken med endast 50hk,är på tok för klent,dock vet jag inte modellen och vikten än,men 6,40x2,50,är ändå hyfsat stort för en ht båt..

Kommentar

Du har rätt i att måtten är ganska stora för en HT, men vad som avgör effektbehovet för en viss båt är i första hand bottenkonstruktion och vikt. Båda dessa faktorer är gynnsamma, bottenvinkeln är ganska liten och vikten relativt låg.
      Jag har ingen anledning att tvivla på den samstämmiga bedömningen i tre båttidningar, som säger att 50 hk är idealisk bestyckning.
      Avsikten är bara att få båten i stadigvarande planing med bästa möjliga ekonomi, inte att blåsa iväg i 30, 40, eller 50 knop.
      Typen är Ömo 640.

Kommentar

Utan att ha personlig erfarenhet av modellen utan bara läst på och kikat på konstruktion så bör Du uppnå Ditt önskade resultat med en 50.a men välj en så lätt som möjligt och vill Du vara miljövän och ha låg vikt i den klassen idag så är en Evinrude E-Tech 50 bästa valet som ger mest effekt/kg.

Båten är som du säger lätt och vad jag kan se enkelskrovad så all onödig vikt bakom midskepps är illa och en vanlig 50 hk fyrtakt väger klart mera än nämnda E-Tech men lika miljövänliga och så är E-Tech mindre servicekrävande vilket ju är en fördel med.

Ska Du köpa beg motor så leta efter en Yamaha från sent 80 tidigt 90 tal den 3 cyl 50.an en grymt bra motor som går förvånansvärt snålt med tanke på at det är en 2 taktare.

Nuvarande inombordare kan Du tömma på olja och göra bojsänke av ;-)

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Sakliga och initierade synpunkter är alltid välkomna.
          Trecylindrig Yamaha 50 skulle vara en favoritlösning även enligt min bedömning.
          Förslaget om befintligt urverks öde syns något hårt.

Kommentar

50 hk är för lite på en ÖMO 640
            jag skulle satsa på 80 hk fyrtakt Yamaha

Kommentar

50 hk är för lite på en ÖMO 640
              jag skulle satsa på 80 hk fyrtakt Yamaha
              Varför Yamha?
              Jo för att motorbrynnen är lite trång och Yamman bygger mera bakåt än tex Suzukin
              Vilket är dåligt på båtar med för dålig bärighet i aktern,men bra i det här fallet

Kommentar

Jag anser fortfarande 50 hk nog för mina behov.
                Vad gäller motorbrunnen är den snarare ovanligt stor på aktuell båt.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                ANNONS

Working...
                X