ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Mercury 50HK 2 takt. Mystisk slang

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Mercury 50HK 2 takt. Mystisk slang

På nederste del av motorn sitter en slang, som är strupt med ett buntband, Undrar vilken funktion den kan ha, och om den skulle kopplas till någon nippel/stuts?
    Någon som kan tipsa varför den finns?

Click image for larger version

Name:	Slang på motor.JPG
Views:	1
Size:	65,1 KB
ID:	262504

Klicka på bifogad fil symbolen för att se bild på slang

Kommentar

Enda funktion jag skulle kunna tänka mig är att motorn har en inbyggd anslutning för trycklogg.

Kommentar

Hej Exskipper
        Tack för tips, men i så fall borde där så finnas ett pitot rör,
        Jag kan inte se att där finns något inbygd pitotrör

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Hej
          detta är för hastighetsmätning/trycklogg-som påstås över. Det er baserat på tryck i intaget til kylvatten som så förs till mätarn där detta tryck görs om till hastighet. Med store felmarginer och saltavsätttningar som ger fel.

Om du ser efter pitotrör så är du på gång - detta är samme princip. Sammanhang - Tryck i vätska - hastighet. Man kopplar en slang som ger vattentryck från en plats där man känner tryck/hastighetssammanhang (ditt pitotrör). Dvs här i intaget till kylvatten. Så gör man en mätere som kan visa ändring i tryck och samsvarande hastighet och sen en slang i mellan. Pitotrøret motsvaras av kylvattensintaget på motorn och kunskap om tryck och hastighet med detta design eller utformning.

Min kompis har sådan på sin Yamaha utombordare- den visar 17 knop. Nu. Och båten ligger på land. Mens när han kör båten visar den 17 knop. Med mindre den visar något annat. Och det gör den då och då. Därför denna strypning med buntband. Är min gissning. Även om denna visserligen visar något annat 17 knop. Kanske 12 knop?

På min inbordare har jag också samme manik. Men jeg har tagit bort slangen från girhuset. Man har ju gps.

Kommentar

Kolla framkanten på växelhuset, pitotröret är ganska litet, nån millimeter bara, ingjutet i vx-huset.

Kommentar

Hej o tack till Exskipper, Alfaalfa och Perra.

Jag blev mycket mer vetande nu.
              Som skrivit finns nu GPS/ Plotter, så det verkar onödigt att ha en pitotbaserad hastighetsmätning med stora fel visnings marginaler.
              Tar bort slangen.

Ämnet härmed avslutad

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
              ANNONS

Working...
              X