ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

motorn dör när generatorn börjar ladda, HJÄLP

Kollaps
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • motorn dör när generatorn börjar ladda, HJÄLP

    Hej, jag har en FM snipa som förra sommaren enbart hade dynastart och efter att jag börjde dra in stereo, tv, elektronisk pentrypump, strålkastare, lanternor, lampor mm mm så tänkte jag att jag tar min 55ah generator som sitter på min gamla volvo 360 och bygger om lite så att jag kan ha den i båten, fästen mm blev bra fastän att jag har gjort det själv;-)
    Jag har kopplat rätt(hoppas jag). Utgående plus till plus på batteriet och minus till jord(tjocka kablar), och en liten kabel från generatorn till en 3w laddlampa och från laddlampan till en strömbrytare och från strömbrytare till utgående plus på tändningslåset.
    Idag så startade jag motorn efter vintern och den gick igång(fan vad gött tänker jag) men sen så slog jag på strömbrytaren så att generatorn ska börja ladda och motorn segar ner och dör(faan tänker jag).
    Kanske hade för lite varv tänker jag sen.
    Slår av strömbrytaren igen och startar motorn, motorn startar utan problem, och drar fulla varv och och slår på strömbrytaren igen och samma sak, motorn segar ner och dör, ska jag inte kunna använda all min elektriska extrautrustning i sommar eller är det någon här inne som har några ideer på vad det kan vara för fel?

    Jag har verkligen försökt förklara så utförligt jag kan så jag hoppas någon kan hjälpa mig med tips och ideer.

    Jag lät även motorn gå en kvart och bli varm och varvade upp och slog på strömbrytaren men den segar ner och dör ändå.

    Tack på förhand/ d-qvist

  • #2
    Det kunde vara intressant att få veta vad du har för motor och dessutom se ett enkelt kopplingsschema.

    Kommentar


    • #3
      Jag har en fm motor och den ligger la på 12hk kanske eller något.
      Kopplingsschema finns inget, jag har försökt skriva så att det inte behövdes något kopplingsschema.

      Kommentar


      • #4
        Visserligen går det åt några hk för att driva generatorn under laddning, men att det skulle få motorn att storkna låter konstigt.
        Har du olämplig utväxling (remskivediametrar) eller är propellern dimensionerad så att motorn har fullt jobb med bara den?

        Kommentar

        • ANNONS ANNONS

        • #5
          Jag vet inte vad jag har för utväxling jag tog ena remmen av dynastarten(som nu enbart är startmotor) och satte på generatorn.
          Jag hade friläge i när testet gjordes( båten stod på land på kärra så jag hade inte kommit någonstans ändå:p
          Batterierna var helt tomma(tre stycken) men den borde ju inte dö tycker jag, planen var ju att kunna ligga i en naturhamn och kunna ladda upp batterierna på hemvägen, så det är ju dumt och det inte går för att batterierna är för tomma så att generatorn måste ladda så mycket så inte motorn orkar med generatorn.

          Kommentar


          • #6
            Då var ju motorn helt obelastad utom generatorn och borde mycket väl ha orkat med. Detta förstås att motorn är i normal kondition, likaså generatorn.
            Utväxlingen får du en uppfattning om vid jämförelse mellan remskivornas diameter.

            Kommentar


            • #7
              Det räcker nog med att batterierna är urladdade så får motorn det för tungt.

              Kommentar


              • #8
                Nu vet jag inget om denna motor, men det kan möjligen inte vara så att du kopplat fel så spänningen över batteriet faller väldigt mycket? Mät spänningen direkt över batteriet när du slår på generatorn. (Iofs - vart skulle den strömmen ta vägen? Nån kabel borde bli rätt varm då.)

                Kommentar


                • Gästs Avatar
                  Gäst kommenterad
                  Editing a comment
                  Mina kabel blev extremt varma idag!
                  -> kolla inlägg här på forumet: "extremt varma kablar" vi inkoppling av 12V batterin till Suzuki utombordsmotor DF6 batteri generatorn (laddaren)

                • Gästs Avatar
                  Gäst kommenterad
                  Editing a comment
                  Mina kabel blev extremt varma idag!
                  -> kolla inlägg här på forumet: "extremt varma kablar" vi inkoppling av 12V batterin till Suzuki utombordsmotor DF6 batteri generatorn (laddaren)
                  /
                  okn
              • ANNONS ANNONS

              • #9
                Om själva motorn kan jag upplysa dig, det gäller en norsk ärketraditionell gjutjärnsklump, tvåcylindrig lågvarvig sidventilare.
                Den tuffande säkerheten själv, släkt med Sleipner och Marna för att ta till landsmän.
                Jag har frågat honom om kopplingsscema, han kunde rita upp det lite enkelt.

                Kommentar


                • #10
                  Den tidigare träsnipan med en Solo 3 hästare, kompletterades med en 55 ampere generator. Svarvade ett kilrepsspår på svänghjulet. Då motorn vevades igång så gick det inte att få upp motorvarvet. Problemet den gången löstes genom att sticka in en träflis mellan kontakterna på den friliggande laddregulatorn.
                  Varvade upp motorn och drog ut träflisen. Det var nätt o jämnt så att motorn orkade hålla varvet om batteriet var djupt urladdat.

                  I dag har jag en Cumulus med en Yanmar 1 cyl 12-hästars motor. Original satt det en 30 A likströmsgenerator på dessa motorer. Generatorn byttes mot en växelströmgenerator från en Mazda 626 på 80 A. Försökte först att använda den enkla kilremmen, men det bara slirade. Plockade över multiremskivorna från Mazdan. Nu slirare det inget mer. Ett tecken på att det slirar är att remmen blir varm.

                  Varför jag bytte generator? Ja, egentligen hade jag inte behövt gjort det, det tog bara längre tid att ladda de 2 parallellkopplade 90 Ah fritidsbatterierna.
                  Allt fungerade med den klena generatorn även då batterierna var djupt urladdade.

                  När jag satte i den kraftigare generatorn fick jag samma bekymmer som dig (och som jag hade på snipan). Motorn startade men stampade bara på tomgång och stannade ibland. Gjorde något liknande som du gjorde, kopplade in en strömbrytare. Med den i läge off, så startar jag först motorn, låter den gå lite, ökar varvtalet och slår till brytaren, startar laddningen. Motorn får det jobbigt om batterierna är urladdade. Men stånkar på och kommer snart upp i varv.

                  Har amperemätare och ser att strömmen in till batterierna tillsammans den första stunden, ligger på ca 55 A, för att snart sjunka till 20 - 30. Efter 10 minuter är laddströmmen nere i 15 A. Så sjunker laddnngen till 5 - 10 A. För att batterierna ska bli fulladdade behövs laddning med den låga strömmen under en längre tid.
                  Batterierna tar inte emot större ström. Så då passar en solpanel bra.
                  Den totala laddtiden med stor ström i början blir kortare med den större generatorn. Påverkar egentligen bara de första 20 - 30 minuterna.

                  Bekymmret med just din motor är förmodligen likt den på min... det låga vridmomentet. Förmågan att snabbt öka effekten. Detta gör att varvtalet sjunker, fast eventuell varvtalsregulator vill något annat. Kanhända att motorn då surnar, får för fet blandning och stannar av den anledningen.

                  55 A x 14 V blir ca 660 Watt. 1 hp motsvarar 763 Watt . Så med förluster i maskineriet mm så kräver inte generatorn mer än max 2 hp, för att göra sitt jobb.

                  Lösningen för dig borde vara att allt alltid ha ett batteri inkopplat (utan batteri går generatorn sönder), och sedan när motorn fått gått någon minut koppla in det andra. Använd ordentlig batterifrånskiljare, helst gastät, så att inte gnistor orsakar antändning av knallgas.
                  Ingen fara ur laddnigssynpunkt, då batterierna jämnar ut sig.









                  Kommentar


                  • #11
                    Likströms-(DC) eller växelströmsgenerator (AC).
                    I bilar och i de flesta fordon där ett batteri laddas så lämnar båda likström. Det krävs likström för att ladda batterier. Lik- eller växelström, syftar på hur strömmen alstras inuti generatorn. En växelströmsgenerator har inbyggd eller utanpåliggande likriktare (dioder) som omvandlar växelström till likström. Strömmen in och ur ett batteri är alltid likström.
                    Gamla traktorn, en Volvo T24 med 6 Volt likströmsgenerator fick en 12 Volts växelströmsgenerator (med inbyggd likriktare) monterad. Bytte lampor och batteri till 12 Volt. Funkar utmärkt.
                    Vissa utombordare har dock en "strömutgång" som lämnar växelström (AC). Denna utgång är endast till för att driva lantärnor mm. Får ej kopplas till batteri el

                    Kommentar


                    • #12
                      Jag hade en gång en båt, ursäkta vitsen.
                      Det var en över tio meter lång ekbåt. I den satte jag en fyrcylindrig Morris sidventilad bilmotor, känd från personbilen Morris Minor och det fruktansvärda kanontornet på Centurion stridsvagn. För att den skulle orka dra propellern körde jag den kvarsittande växellådan på tvåan, men hade för praktisk fram och back ett stort gammalt Albinbackslag.
                      Den fungerade utmärkt med två undantag, Den osäkra SU-förgasaren, som ofta orsakade tjuvstopp i manöversituationer, och det 6 volts elsystemet.
                      Jag monterade den utmärkta förgasaren från 30 hk VW-motorn på ett specialgjort insugningsrör. Aldrig mera tjuvstopp.
                      Elsystemet fick en 12 voltsgenerator från en SAAB. Startmotorn för 6 volt fick hålla tillgodo med 12, vilket den gjorde så länge jag hade båten med mera energiskt varvtal.

                      Kommentar

                      Senaste inlägg

                      Kollaps

                      Senaste ämne

                      Kollaps

                      ANNONS
                      ANNONS
                       
                      Working...
                      X