ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Frågor om Volvo Penta, motor + drev i en Kaskad 19

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Frågor om Volvo Penta, motor + drev i en Kaskad 19

Hallå! Hjälper en bekant med sin båt, en gammal Kaskad 19 med volvo penta motor (B20) och penta drev. Jag är bilmekaniker men har aldrig hållt på med båtar så detta är nytt för mig, motorn kan jag utan till men resten :)

Har lite bilder som ni kan titta på och hjälpa mig identifiera vilken modell av Penta drev som sitter på den, blir lättare när man ska söka reservdelar.

Som ni ser så verkar fästet trasigt och dåligt lagat för hydralkolven/kulfäste på locket och en bult saknas dessutom. Vi har kollat oljan i drevet och det såg bra ut men tätningen under stickan behöver bytas ut, är det nån special tätning eller funkar det med nån o-ring eller nåt?

Hydralkolven, går den att renovera eller är det till att köpa ny? Den har noll motstånd och trycker ur oljan bakifrån ur ett litet hål. När man kör pumpen så händer ingenting där nere på kolven.

Baktill på båten så ser det ut så här. Bredvid vingen där nere så sitter det nån sorts metall klump på ett gångjärn, vad är det och vad har den för funktion? Anslutningen ovanför bult skallen ser ut att ha varit en vajer som gått ut från den men avklippt och övermålad nu, tittar man på baksidan så går det en vajer dit, vad är detta?

Jag har mer bilder och frågor men vi börjar med dessa till att börja med.
    Hoppas på svar från nån kunnig som kan såna här gamla båtar, gissar på att denna kan vara från 60-talet eller tidigt 70.

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
ANNONS

Working...
X