ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Suzuki 85-hk -91 2-takt - Varvar endast till 3000 varv

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Suzuki 85-hk -91 2-takt - Varvar endast till 3000 varv

Jag har precis köpt en Yamarin 540 styrpulpet med en Suzuki 85 hk 2-takt. Säljaren upplyste oss om att den hade ev kompressionsfel när vi köpte den. När vi provkör den så går den bra i tomgång och i hela registret upp till 3000 varv, ev kanske lite seg acceleration. Gasreglaget är i botten och den verkar dra gasreglaget i motorn max vid 3000 varv. Vi har nu bytt tändstift, även kollat kompressionen (vilket var bra, ca 9,5 bar i alla tre cylindrarna). Vi har bytt bensin, ny tillfällig tank, nytt bränslefilter, men med samma resultat. Har fått tips om att byta impellern, kolla bränslefilter i bränslepumpen, byte propeller (ifall den har fel lutning). När jag hade den på land och startade med sugpropp med vattenslang kopplad, får jag inte den att spruta ut vatten. Har inte vågat köra mer än 10-15 sek så. När jag kör i sjön så sprutar den ut kylvatten. Är det någon som har något tips om var felet kan ligga?

Ursprungligen postat av Henkespappa Visa inlägg
    Jag har precis köpt en Yamarin 540 styrpulpet med en Suzuki 85 hk 2-takt. Säljaren upplyste oss om att den hade ev kompressionsfel när vi köpte den. När vi provkör den så går den bra i tomgång och i hela registret upp till 3000 varv, ev kanske lite seg acceleration. Gasreglaget är i botten och den verkar dra gasreglaget i motorn max vid 3000 varv. Vi har nu bytt tändstift, även kollat kompressionen (vilket var bra, ca 9,5 bar i alla tre cylindrarna). Vi har bytt bensin, ny tillfällig tank, nytt bränslefilter, men med samma resultat. Har fått tips om att byta impellern, kolla bränslefilter i bränslepumpen, byte propeller (ifall den har fel lutning). När jag hade den på land och startade med sugpropp med vattenslang kopplad, får jag inte den att spruta ut vatten. Har inte vågat köra mer än 10-15 sek så. När jag kör i sjön så sprutar den ut kylvatten. Är det någon som har något tips om var felet kan ligga?

Glömde skriva att spjällen står öppna när man har full gas

Kommentar

Hej Henkepappa!
      Har du manualen för motorn? Om inte hoppas jag denna kan vara till hjälp: http://www.motoren.ath.cx/outboard/s...p-manual-1.pdf

Varvtalet som motorn (kan) arbeta på är självklart beroende på stigningen (lutning) och storleken på propellern, men i det här fallet ligger du långt under ett idealt varvtal. Motorn bör varva kring ca 5500 varv/minut. Alltså, att problemet skulle uppstå här är tveksamt, men inte tekniskt omöjligt – men det kräver att tidigare ägare satt på en rejält avvikande propeller.

Spontant är det två saker som slår mig. Jag undrar ifall du har testat att dra på gasreglaget på själva motorn (infästning för vajer), detta för att säkerställa att problemet inte är kopplat till själva gasvajern eller kopplingen i gasreglaget vid styrplatsen. Sen tycker jag att du ska se över luftfiltret, tvätta eller byt det om det ser skitigt ut. Testa kort att starta och gasa upp utan luftfiltret bara för att se om det påverkar varvtalet. Du ska förstås inte köra så, men för enkel felsökning.

Kommentar

Ah, missade ditt svar om spjällen där, men sparar det i mitt svar för eventuella framtida felsökare.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Ursprungligen postat av Frej – Hamnen.se Visa inlägg
          Ah, missade ditt svar om spjällen där, men sparar det i mitt svar för eventuella framtida felsökare.

Tack för svar! Jag har testat att dra i själva gasreglaget i motorn. Ser ut att gå lika långt när jag drar i den, som när jag gasar från reglaget. Tror inte att det satt något luftfilter i den, måste kolla det en gång till.

Kommentar

Kan det vara någon slags spärr som går in vid 3000 varv, för dålig kylning eller liknande?

Kommentar

Ja det kan det vara. När du skriver 3000 varv har jag tolkat det som under gång? Menar du i neutral så finns en begränsning om jag minns rätt. "Safe mode" eller "rew limiter" är benämningar som brukar användas på engelska.

Kommentar

Ja 3000 varv är under gång. Skall testa med en annan propeller och se vilken skillnad det blir. Verkar bara vara en plastlåda vid luftfiltret, inget filter innanför som man kan rengöra. Återkommer när jag har testkört!

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Kolla i manualen efter andra gånger då varvstopp tar vid, vid t ex hög/låg temp, vattenkylningsproblem (som du varit inne på) etc. Propellern är högoddsare, och det går ju att stämma av om stigning och storlek är efter standard för båten. Om det är just vid 3000 varv så är det, vad jag förstår (utan att vara någon expert på något sätt) just gränsen där motorstoppet tar vid och sannolikheten att det skulle råka sammanfalla med just propellerns eventuella inverkan är låg.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                  ANNONS

Working...
                  X