ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

MD17c avgaserna normala?

Kollaps
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • MD17c avgaserna normala?

    Hej



    Jag har nyss gått från att använda båt med utombordare till en med en gammal md17c. Det är en viss skillnad på hur motorerna uppför sig och blir lite osäker på den rök som jag ser bakom min md17c vid ca 2000 varv. Ni med erfarenhet, vad tycker ni om hur avgaserna ser ut på filmen som länken nedan visar. Är det normalt eller är det läge att låta någon titta på motorn?

    https://goo.gl/photo...vbUH68hw2nu9Vx6
    Google URL Shortener at goo.gl is used by Google products to create short URLs that can be easily shared, tweeted, or emailed to friends.

  • #2
    Det ser ut att vara vit rök, vilket brukar indikera vatten. Dålig kylning, kylningsvattnet ångar eller kondens i tanken? Jag tolkar din beskrivning som att den motorn inte går ojämnt eller beter sig konstigt i övrigt varför kylningproblem känns nära till hands att kolla initialt. Det behöver ju inte vara något alarmerande – men öppna och titta på impellern till att börja med och smyg kylvattenledningarna. Impellerbyte och att ha med sig extra impeller är klokt när du är ute på sjön. Kylningsproblem är en vanlig orsak till varför båtar med inombordarmotor tvingas till assistans på sjön.

    http://forum.hamnen.se/forum/seglars...5-md5b-problem
    http://forum.hamnen.se/forum/seglars...tombords-motor

    Kommentar


    • #3
      Skriv gärna och förtydliga ifall min upplevelse om rökens färg inte stämmer!

      Kommentar


      • #4
        Tack för ditt svar.

        Du har rätt, röken är vit. Verken olja eller kylvatten har minskat nämnvärt(sötvattenkyld.) och motorn går hur bra som helst annars. Startar alltid, varvar upp jämn och fint och går bra men jämna varv. Impeller byttes nyligen men har extra med i båten då, jag som du säger, hört andra som haft problem med kylningen ute på sjön.

        Kommentar

        • ANNONS ANNONS

        • #5
          Jag skulle kolla impellern ytterligare en gång (och säkerställa att den är rättvänd – ifall den kan vändas fel). Ibland har de förvånansvärt kort livslängd. Hur bra vattnet kyls är ju också en faktor. Cirkulationsstörningar (kylkanalerna), värmeväxlaren etc. Vet inte om du kan mäta frånvatten och tillvatten? Men jag skulle om jag känner mig osäker höra av mig till en båtmekaniker för råd. Jag vågar mig inte på mer detaljerade förslag tyvärr – men hoppas att någon annan med mer erfarenhet av liknande motor kan ge råd! Lycka till!

          Kommentar


          • #6
            Lite om färskvattenkylning på Fredriks motorskola: http://www.hamnen.se/batkunskap/batt...pptagning.html

            Kommentar

            Senaste inlägg

            Kollaps

            Senaste ämne

            Kollaps

            ANNONS
            ANNONS
             
            Working...
            X