ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

För kort rigg?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• För kort rigg?

Hej!
    Jag har ett problem som förbryllat mig en tid nu. Jag har en steady 520RS med en 70-hästare från 90-talet på. Enligt båtens produktblad skall den ha en långriggad motor. Riggen på motorn som sitter på är 51 cm ner till kavitationsplattan så det bör vara lång. På land såg jag dock att kavitationsplattan i nerfällt läge ändå hamnar ca 7-8 cm ovanför kölen på båten.
    Vid halv gas upplever jag att båten flyger fint utan att det sprutar ut en massa vatten där fram, men när jag ökar från 18 knop och uppåt trycks fören ned och om jag försöker kompensera med trimmet händer inget förrän motorn kaviterar.
    Är det bara så att jag behöver en extra lång rigg? Finns det någon annan lösning på detta problem? Vill inte kapa bort något från akterspegeln då den ligger lågt ovanför vattnet redan nu :/

Mvh

Det kan förstås vara en fråga om stigning och storlek på propellern. Det räcker ju inte att höjden är rätt om de andra två variablerna inte överensstämmer. Alla delar i treenigheten måste fungera tillsammans (i kombination med motorstyrka – så eg 4 delar som samverkar om båten är definierad). Dock hittar jag inte info om rekommenderad höjd på motorn till båten annat än rigglängd L. Båten säljs ju fortfarande, fast under namnet Pioner 17 Touring (grundpaketet vad gäller tillbehör kan skilja) så kunskapen om passande höjd/längd/stigning finns ju nära tillhands. Jag skulle höra av mig till tillverkaren Pioner eller din återförsäljare och höra vad de rekommenderar. Att testa olika propellrar vad gäller stigning, storlek etc, ja det kan vara svårt att få till på egen hand för de flesta.

Kommentar

Okej. Så det kan fungera att ha kavitationsplattan 7-8 cm ovanför kölen? Har hört av mig till tillverkaren men inte fått svar än.
      Om det som i det här fallet blir att den kaviterar efter mer än halvgas när jag försöker trimma upp fören, är det en större stigning eller mindre? Jag har inte experimenterat med propellrar förut.

Kommentar

Nordvalen, du tänker rätt när du tänker att höjden kan vara problematisk – men du utelämnar att de står i relation till fler av de andra delarna (samtidigt).

Det är för många okända variabler i ekvationen – för att uttrycka mig lite matematiskt. Som jag varit inne på ovan så kan det vara flera orsaker till varför det uppstår kavitation i situationen du beskriver. Av din beskrivning tolkar jag det som att du ligger långt från målet. Därmed inte sagt att det inte går att lösa – tvärt om! Men utgångspunkten är lite krånglig, det låter mer som att vi talar om förändring än justering.

I tidigare inlägg så förenklade jag så hårt att det säkert kliar i fingrarna på många motorbåtskunniga ute i landet. Varvtalet är centralt.

Du, eller någon har satt en gammal motor på en relativt ny båt. Och du eller denna person är långt ifrån ensamma om att ha gjort detta (på båt). Om man jämför med en bil så har man satt in en motor och nya däck i en ny bil utan att matcha annat än motorstyrka. En jeeps däck skiljer sig avsevärt från en liten och lätt personbil. Alltså, vad motorn satt på för båt tidigare kan vara en hint om att propellerbyte kan vara på sin plats. Man kan ha tur och få det att funka – men det är alltså ingen självklarhet. Din motor kan ha suttit på en liten snabb båt, till en större daycruiser till en lastpråm – där alla (för optimal verkan) hade haft olika stigning/storlek på propellern.

Här hittar du en länk till en text som tar upp propellerns stigning/storleks och dess inverkan på framdrivningen.
        http://www.hamnen.se/batkunskap/batt...llerteori.html

Du behöver en tydligare referens. Vad rekommenderas båten att utrustad med sett till motor och propeller.

Sen kan det vara så att du över-trimmar, den där modellen omnämns i tester jag läst (för vi har inte testat den själva) lite på nosen. Hur beter sig båten om du är försiktigare med trimmen, bara för att testa som referens – vad kan du få ur den i toppfart då och hur beter den sig där kring halvgas?

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Tack för snabba svar!
          Jag förstår. Ditt resonemang kring däckstorlek och motorstyrka låter rimligt tycker jag :)
          Iom att det rekommenderas en lång rigg till båttypen, antar att man menar 20" då, och att 25" rigg knappt finns till motorstyrkorna båten är avsedd för känns det som att det snarare är propellerrelaterat än att riggen skulle vara för kort.

Det kan vara så att jag övertrimmar, absolut. Och det kanske är så att båttypen åker på nosen. Dock tycker jag att topphastigheten är bra mycket sämre än den borde vara.
          Kring 18 knop flyger den fint som sagt. full gas från det ger liten ökning i varvtal (saknar varvräknare), nosen gräver ner sig och topphastigheten stannar på 25 knop. 30 knop borde väl inte vara orimligt att uppnå?

Kommentar

Ah, lite mer information här om hastigheterna – intressant. Får mig att justera mitt svar om "förändring snarare än justering" till att det kan räcka med justering!

Rigglängden låter passande (monteringshöjd kan ju skilja) om du har en L (20 tum). Ja, du bör kunna komma upp till ca trettio – kanske till och med någon knop över. Det låter som att det är något problem med propellergreppet. Och det går ju att åtgärda. Så försök få fram någon referens om stigning/storlek och testa ev med ny propp.

Nedan hittar du tester av båten med Evinrude 50- och 75 hk-motorer utförda av Terje Bjørnsen. Verkar inte vara High Output-versionerna på motorerna så de bör korrelera hyfsat som referens till din motor om den är schysst i stort. Här ser du också bilder på båtens gångläge. Du kan också hitta bilder på gånglägen av Pioner 17 Touring som referens.

http://www.klikk.no/motor/baat/article442571.ece
            http://www.klikk.no/motor/baat/article302032.ece

Test på när vi kör en annan Pioner – apropå gå på nosen:
            http://www.hamnen.se/tester/motorbat...nger-lapp.html

Kommentar

Ja som du säger, iaf minst 30 knop borde ju vara möjligt. egentligen lite mer också. Men intressant att testerna visade på att den lätt vill hamna lite på nosen, och även den andra pionern. Skulle det kunna vara så att båtens akterspegel är felkonstruerad och faktiskt är en aning för hög? Jag tänker att om riggen åkte ner 8-9 cm skulle ju kvatitationsplattan liva med kölen och kanske det skulle bli lättare att trimma upp motorn utan att den kaviterar? Kanske är jag ute och cyklar här.

Hur som helst så ska jag undersöka vilken propeller som sitter på nu. Dock vet jag inte om det är större eller mindre stigning / diameter jag behöver?
              Kanske en propulse-propeller kunde vara något.

Kommentar

Det behöver inte vara tal om att något är felkonstruerat. Det beror på vad båttillverkaren önskar för karaktär på båten. Vidare är ju "gå på nosen" är rätt subjektiv beskrivning. Svårt att bedömda vad folk menar med sådan beskrivningen (ett område där vi tycker videoformatet är överlägset text/foto). Det kan vara värt att testa att montera motorn högre, jag vet att det kan låta omvänt för dig men högre upp ger mindre motstånd. Utgå från lyftkraften/deplacementet på båten. Observera att båten inte har lyftande bärplan/foil. Vanligt feltänk är att en nedpressad propeller skulle "lyfta" båten högre ur sjön. Men det kräver alltså bärplan.

Jag tror för din egen del, i det här felsökandet som blir väldigt praktiskt att du själv måste förstå hur stigningen och storleken påverkar framfarten. Gå in och kolla länken till motorskolan och försök att förstå det här med stigning/storlek och deras inverkan. Vad händer under det att propellern snurrar ett varv med större blad och vad händer om du ökar stigningen. Vad och hur kan slip uppkomma? Varför når motorn inte sitt topp-varv?

Se och lyssna till Rolle Sjögren, propellerexperten som gör propellrar till bland annat F1 i vårt program Hamnen Show.
                http://www.hamnen.se/artiklar/nyhete...avsnitt-8.html

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Näe jag har också förstått att det kan vara bra att montera motorn högre också, så jag förstår att mitt resonemang inte håller där :)

Jag fick iaf svar från distributören och ett exempel på vilka propellrar yamaha rekommenderade till båttypen för sina 60- resp. 70-hästars motorer. Även om det verkar som att det kan skilja mellan olika motorer så borde det kunna ge en liten fingervisning åtminstone. Nu måste jag bara kolla vad jag har i nuläget och sen ta det därifrån.

Tack för svaren!

Kommentar

Gott! Information om proppens stigning/diameter hittar du instansat på den. Att det skiljer mellan rekommendationerna mellan propparna för de olika motorerna är, som vi varit inne på, fullt logiskt. Lycka till!

Kommentar

-Men det verkar aldrig som att man anger någon om rake på propellrarna? Verkar ju inte vara en helt oviktig parameter heller!

Kommentar

Och vill du vara ännu mer noggrann så har du även skålning/cuppning att ta i beaktande. Vad gäller rake:en så så satsa på en med mer ökande rake för att få upp nosen och toppfart. Men, det är skillnad på högprestanda-maskiner och en standardmotor. Vidare: hur stor variation det är på dessa delar på standardpropellrarna låter jag vara osagt. Men läs på vad Yamaha själva skriver: http://yamahaoutboards.com/propellers/prop-101

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                        ANNONS

Working...
                        X