Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Tips efter grundstötning.

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Tips efter grundstötning.

Halloj alla!

Då vattnet i år är rekordlågt gick jag igår på grund. Drevet i fråga är ett Volvo penta sx cobra från 96~ OMC 302 efi.
    Skäddan gick rakt av, stålpropellern kröktes och propelleraxeln vobblar nån cm. Båten är givetvis försäkrad men självrisken är 3000kr och de betalar 50% av materialkostnaden samt 100% arbetskostnaden.

Har kikat runt lite på ebay, blocket osv och propeller + axeln + svetsning av skäddan blir ju himla dyrt.
    Så vad tycker ni, lämna in den till verkstad eller fixa själv med begdelar?

Mvh

Hej! Hur har det gått för dig, har du tagit några beslut?! Ett litet navigationstips för framtiden betrakta alltid tremeterskurvor (eller 2-meterskurvor där de finns) som 0 till 3 meter, dvs tänk inte att en utmärkt 2,4:a ger dig ett djup på 2,4:a meter djup utan 0 meter djup. Min rekommendation är att låta ett varv laga felet. Om något blir fel har du någon att vända dig till, de har erfarenhet av att göra momenten samt att du vid eventuell försäljning kan peka på att ett varv har gjort arbetet. Bespara dig mödan med att försöka laga detta själv då de negativa effekterna på motorn kan bli avsevärda om du inte lyckas med reparationen (t ex går med vibrationer i axeln). Lägg istället tiden på att läsa på lite mer om navigation så att du besparar dig kostnader framöver. Ta detta som en (relativt sett) billig lärdom. Hade förutsättningarna varit annorlunda hade det lätt kunnat bli både dyrare och i viss mån även farligare. Att gå på grund på fel plats i hård sjö kan ju bli rätt obehagligt och dyrt. Har du navigationsfundering – om jag varit otydlig så är det bara höra av dig!

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
    X