ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Propellerhjälp - RIB Unlimited 700 med Suzuki DF115

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Propellerhjälp - RIB Unlimited 700 med Suzuki DF115

Jag har nyligen köpt en RIB Unlimited 700 med en Suzuki DF115 från 2008 eller 2009. Denna båt är utrustad med en Suzuki original stålpropeller märkt 14x22x3. Den har alltså 14 tum diameter och 22 tum stigning och tre blad. Problemet är att det övervarvar väldigt lätt. Det udda med denna motor är att den har 2,59:1 i utväxling vilket gör att man behöver en ganska "stor" propeller för att kompensera för detta. Denna motor hade nog passat bättre på en tyngre båt.

Är det någon som ge mig tips om vilken propeller som skulle vara lämplig på denna båt?

Med nuvarande propeller går båten bara 41 knop och varvar då ur (dvs mer är 6250 varv). Vid 25 knop varvar den 4900 varv. Jag provade med en Powertech LNR4 22-tum och fyra blad. Då fick jag ner varvet till 4300 vid 25 knop. Men den gick fortfarande bara 41 knop och övervarvade. Jag får inte ihop detta. Kanske någon visare än jag vet hur det kunde bli så? Detta var med 2 pers i båten. Med LNR4 och 4 pers blev det 39 knop och 6100 varv.

Hur menar du med att den "övervarvar väldigt lätt". Övervarvar den vid fullt gaspådrag, eller sker det t ex ventilering vid skarp gir? I stycke tre tolkar jag det som att du får den att varva ur vid fullt gaspådrag så jag går på de uppgifterna. När det gäller rekommendation så ska en Suzuki-återförsäljare kunna hjälpa dig, annars finns det firmor mer inriktade på propellertrim. De ska absolut kunna hjälpa dig med passande propeller. Då kan du också ge dem information om du vill optimera för kraft, toppfart och packningsgrad (hur tungt lastad båten brukar vara). Kör ni oftast med 4 ombord så är det ju rimligt att anpassa efter det, och kör du oftast med två personer ombord efter det. Det är svårt att spåna på varför du fick resultatet du fick av Powertechen då du inte angett stigningen. Om vi utgår från propellern som satt på båten så kan du först kika på vad båten brukade levereras med för propeller, inte nödvändigtvis det som satt på när du köpt den (begagnad). Förre ägaren kan ju t ex ha gått på grund och bara fäst en ny proppeller som hen kommit över billigt. Om du inte hittar uppgifter om vad båten såldes med så kan du ju utgå ifrån vad som satt på vid köp och antingen öka stigningen, eller öka diametern beroende på om vad du önskar för karaktär på båten (starkare eller mer toppfart).

Kommentar

Ursprungligen postat av Frej – Hamnen.se Visa inlägg
      Hur menar du med att den "övervarvar väldigt lätt". Övervarvar den vid fullt gaspådrag, eller sker det t ex ventilering vid skarp gir?
      Ja, den överrarvar vid nästan fullt gaspådrag. Den ventilerar inte i en sväng lagom intrimmad. Stigningen på Powertechen var 22 tum. Alltå lika som original men ett blad till.

Tyvärr så tror jag inte att denna båt normalt levererades med denna motor. Stigningen borde nog vara 24 - 25 tum beroende på modell av propeller men det vore ju intressant om någon redan hade provat ut en bra propeller för denna båt och motor.

Kommentar

Ok, tröttmössa från mig – jag menade diameter på Powerthech:en?

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Ursprungligen postat av Frej – Hamnen.se Visa inlägg
          Ok, tröttmössa från mig – jag menade diameter på Powerthech:en?
          Den är 14 tum diameter. Lika som original.

Kommentar

Aha.
            Tittar man i denna tråden så ser det ju ut som att du borde kunna få ut mer av båten: http://forum.hamnen.se/forum/propell...-unlimited-700. Det är ju hoppfullt. Kolla med Suzuki-ÅF/propellertrim-firma så kommer du få hjälp.

Kommentar

En Suzuki originalpropeller med 26-tums stigning (14x26x3) visar sig passa rätt bra. Den ger 45-46 knop vid knappt 6200 varv med minimal last i båten. Dvs. bara jag och en del bensin i tanken och inte så mycket mer. Ca 160 kg gissar jag.

Ett litet problem med dessa Suzuki propellrar är dock att inte har speciellt bra fäste i vattnet och ger påtagligt mycket "torque steer". Båten lägger sig alltså lite till vänster. Med PowerTech LNR4 upplevde jag inget av dessa problem.

Kommentar

Härligt att du fått till det rätt hyfsat. Det låter inte helt omöjligt att justering av trimfenan ska kunna åtgärda det där problemet. Det är ju ganska stor skillnad i hastighet på båten med de olika propellrarna så att det blir skillnad är ju inte så konstigt – särskilt som trimfenan får antas ha varit anpassad efter förra propellern.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
                ANNONS

Working...
                X