Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Jag ströp kylvattenflödet och det löste problemet med överhettning

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Jag ströp kylvattenflödet och det löste problemet med överhettning

Hej!

Istället för att ställa en fråga så vill jag komma med ett tips.
    Det handlar om problem med överhettning och vad som ibland kan vara en otippad orsak till problemet.

En motor behöver såklart kylning för att inte bli för varm.
    Kylningen sker vanligtvis helt med vatten när det gäller båtmotorer. Inombordare har ofta ett kylsystem med en värmeväxlare. Värmeväxlaren fungerar likadant som en bilkylare, fast fartvinden genom bilkylaren ersätts här med vatten som pumpas in från sjön.

Om motorn överhettar så beror det på att kylningen inte är tillräcklig. (Eller att friktionen i motorn är onormalt hög, men det kan vi skippa just nu.)
    Att kylningen inte är tillräcklig behöver dock inte alltid bero på att flödet är för lågt.
    Dålig kylning kan även bero på att flödet är för högt. Fast det låter kanske helt galet...

Jag har haft bekymmer med att min inombordare (en gammal VP V8) blir överhettad.
    Jag gick igenom hela systemet, bytte diverse saker, rensade och kontrollerade slangar, kanaler och höll på. Provade med kraftigare impellerpump, bytte ut limpor och knän med mera med mera.
    Nix. Efter någon minut i planingsfart rusade temperaturen oavsett vad jag hade gjort. Ganska omgående sjönk temperaturen alltid till normal när jag slog av på farten.
    OÄNDLIGA diskussioner på forum, med klubbkompisar, egna grubblerier, websökningar med mera, gav MASSOR av svar - ofta tvärsäkra - men ingen fungerande lösning.

Till saken hör att jag i våras vid impellerbytet upptäckte en liten slangbit instoppad i kanalen strax efter impellerpumpen. Jag har bara haft båten sedan förra sommaren och tog för givet att den där stumpen inte skall vara där. Motorn funkade förvisso perfekt förra sommaren, men min tanke var ändå: "Mer vatten=ännu bättre kylning!!"
    Bort med stumpen bara!

Sedan dess har det strulat. Slangstumpen glömde jag bort i brådrasket och jag fokuserade helt på att ÖKA flödet av sjövatten. Jag fick bland annat för mig att göra sex hål i packningarna mot knäna eftersom det är sex kanaler men bara fyra hål i packningarna. "Mer flöde!! Fullt spjäll!!"
    Nix. överhettning ändå.

Härom veckan konsulterade jag en mekaniker på "Just Answer", som berättade att ett för stort flöde kan leda till överhettning såväl som ett för litet.
    Flödar sjövattnet för snabbt igenom värmeväxlaren så hinner inte sjövattenmolekylerna ta hand om värmen. De spolas ut innan de har hunnit göra någon nytta.
    Värme är ju ingenting annat än molekyler som "roterar". När rotationen på dessa blir riktigt hög så blir det överhettning. Låter man långsamt roterande molekyler komma i kontakt med de alltför snabbt roterande, så minskar "snurret" hos de snabba och ökar hos de kalla. Byter man löpande ut de som skall bromsa upp snurret mot nya, långsamtsnurrande så fungerar kylningen även långsiktigt. Men den där värmeöverföringen kräver viss tid. Inte för lång, inte för kort, utan lagom.

När jag alltså genom en strypning har sänkt hastigheten på sjövattnet genom växlaren, så hinner värmeöverföringen ske innan de uppvärmda vattenmolekylerna flödar ut i sjön igen.
    Jag var idag ute på en lång tur i planingsfart och temperaturen höll sig stabil.

Hoppas att detta kan vara till nytta för er andra.

Tack för informativt inlägg. Det kan säkert vara till hjälp för många! Tackar!

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
    X