ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Problem, problem och bara problem med Mariner 40 hästare!

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Problem, problem och bara problem med Mariner 40 hästare!

Tja Tja!
    Är ny på forumet och detta är mitt första inlägg, så ni kan väl vara lite extra snälla ;)

Det är såhär att min 40 hästars Mariner beter sig väldigt märkligt! Det är en 2-takt med självblandning.
    Jag köpte båten och motorn 2018. fick det för ett riktigt rimligt pris då dom hade stått i ca 3år.
    Motorn var endast körd 400 timmar och näst intill ny under kåpan.
    När vi väl skulle starta skiten första gången hemma så gick han inte igång. fick ta hjälp utav farsan som konstaterade att någon hade vinterkonserverat motorn med säkert 1 liter olja tömt rakt i cylindrarna. (tog ca 1 vecka + nya tändstift för att få ut allt och förbränna all olja). Men trots att oljan var borta ur cylindrarna gick han ändå inte som han skulle, då var det bränslekopplingen som var paj och drog in massa luft. Efter bytet av den gick han som en gud och tog upp båten i ca 36 knop!

våren 2019 var det dags för första start på land. (Med spolmuff såklart). Inga konstigheter att få igång den motorn då! Någon vecka senare blev det raka vägen ner till sjön för en liten båttur. och det var där han började krångla, fick stå nästan en halvtimme och försöka få igång han. Så fort han drog igång så dog han. han svarade inte på någon gas, utan då började han bara sura ner sig ännu mer.
    Efter mycket malande på startmotorn gick han igång, men han rök nått förjäkligt! och efter lite körande gick han som han skulle, tills han blev varm.
    Den går alltså som han ska när han är kall/jummen, men när han kommer upp i arbetstemperatur så börjar han gå ojämnt.
    Jag drog in till marinan med båten, och han rengjorde förgasarna. det var knappt något smuts i, men lite vatten i nedre förgasaren sa han.

Motorn gick bättre än vad den någonsin hade gjort förut efter det. Men bara en halvtimme, för sen blev han lite varmare och gick ojämnt igen.
    så jag drog tillbaka till marinan med båten, och han trodde att förgasarna behövde justeras lite, så det gjorde han.
    efter justering gick han mycket magrare, men fortfarande när han blev varm så gick han dåligt. och nu började han gå riktigt dåligt, han blev svårstartad, han surade ner sig så fort man skulle starta, och han rök nått förjäkligt när man väl fick igång han.
    Så ännu en gång drog jag ner till mekanikern, denna gång gjorde han en justering när motorn var i vattnet istället för på land med en spolmuff.
    Efter dessa justeringar fick man nu ge sig på både tomgångsgasen och choken för att få igång han, men nu gick han riktigt fint på tomgång, men självklart fortfarande tills han blev varm, och nu var det ännu värre, nu dog han på tomgång och gick riktigt ojämnt på alla låga varv. till och med överhettningslarmet började tjuta när han blev varm och gick illa. När han blev så varm var han i princip omöjlig att få igång igen. så där låg vi, mitt i kanalen och försökte få igång motorn bland alla andra båtar.
    För att han inte skulle dö igen fick jag hålla riktigt höga varv på tomgång, för håller man högre varv så blir han inte överhettad, det är bara om man ligger på dom lägre varven som han blir överhettad och börjar tjuta.
    Det kommer bra med vatten ur skvallerhålet.

Jag började istället skruva lite själv med motorn, och rengjorde förgasarna en gång till. efter detta gick han underbart hela dagen!
    men nästa gång jag skulle ut gick han illa igen. Då ännu värre än någonsin, han blev ännu varmare och gick ännu sämre på tomgång. nu började han även bolma ut rök på tomgång. (vit rök).
    Det som nästan är märkligast är att jag nu inte ens kan tilta motorn det minsta uppåt eller neråt utan att han dör. och råkar han dö på tomgång så kan man få stå och mala flera minuter för att få ingång den igen.
    Han går helt klockrent på höga varv, men inte låga.
    Den baksmäller, hoppar, hostar och har sig. och när han hostar så spottar han ut ett stort jäkla rökmoln.
    Tändstiften är rena och inte så värst sotiga, och har en chokladbrun färg. Men tar man bort tändstiften efter körning så finns ett helt hav med oförbränd olja i alla 3 cylindrar.
    Det kommer även ut en massa oförbränd olja genom avgasröret som rinner ut på kavitationsplattan, man får gå och torka av den där jäkla plattan ca 10 gånger per dag efter man kört med motorn.

Den har riktigt fina kompressions värden. jämnt på alla 3 cylindrar både med kall och med varm motor.
    Igår bytte jag både bränsleslang och blåsa, då den gamla blåsan läckte in en massa luft. Men inte hjälpte det. Den går fortfarande likadant på tomgång.
    Men den var förvånansvärt lätt att få igång trots en herrans massa motorkonservering som sprayades i den i vintras.
    Lite choke och lite gas och ett vrid på nyckeln så var han igång.

Tycker det är väldigt konstigt att den har börjat bete sig konstigt bara efter att ha stått konserverad under vintern mellan 2018 och 2019. Första sommaren behövde du bara titta på nyckeln för att få igång han lixom.
    Jag hade isär termostathuset förra året för att se om termostaten hade med överhettningsproblemet att göra, men nix, den öppnade sig fullt när temperaturen nådde samma som är inristat på termostaten.

Har någon några tips på vart jag ska felsöka så vore jag väldigt tacksam!! Och om någon haft liknande problem så tar jag väldigt gärna emot info om hur ni fick era motorer att gå bra!
    Jag beklagar att texten blev så lång! men ville verkligen få med så mycket info om hur motorn beter sig som bara möjligt!
    Om ni vill se video på hur han ryker så kan jag kanske lägga ut det här eller lägga upp det på Youtube så ni kan kolla.
    Ha nu en fortsatt trevlig dag i detta fina vårväder!!

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
ANNONS

Working...
X