ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Motorseglare med betoning på motor?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Motorseglare med betoning på motor?

Vi är en familj som vill kunna vara ute längre perioder och ta oss längre sträckor på öppet vatten - med möjlighet att ta oss till Kap Verde och Azorerna om vi får lust.

Personligen föredrar jag motorbåtar framför segelbåtar, mest för komfortens skull. Men ska man åka riktigt långt vore det trevligt att kunna utnyttja vinden och spara in på bränslekostnaderna.

Om man har en hyfsad budget, ska man leta efter en motorseglare?

Hej, för att vi och andra ska kunna vara till hjälp tror jag du måste specificera lite ungefär vad det är för budget du tänker dig. "Hyfsad budget" är för subjektivt. Du skriver om att kunna åka till t ex Azorerna – menar du överfart från Lissabon (ca 770 M) eller tänker du dig längre distanser på öppet hav?! Storlek, hur många hytter?

Kommentar

Det ideala vore med möjlighet till jorden runt-segling. (Även om vi troligen aldrig kommer utnyttja det.) Budget upp mot ett par miljoner.

Fördelen med motorbåt är komforten, dvs större ytor, det lutar inte direkt, och inte lika mycket nivåskillnader. Lättkörd. Och man kan åka vart som helst, oberoende av vind och vindriktning. Mindre djupgående etc.

En motorbåt med möjlighet att kunna stänga av motorn och utnyttja medvinden för att då segla och spara soppapengar är min tanke. Diesel duck kanske?

Vanlig, enkelskrovssegelbåt lockar inte alls. Segelkatamaran skulle annars kanske vara något, de är ju mer i ett plan än vanlig segelbåt, och de lutar inte så mycket.

Storlek 12 - 15 meter. Två-tre hytter. Bra toalett, dusch, tvättmaskin, pentry etc. Dvs rymligt och bekvämt för längre perioder.
      Last edited by EarlGreen; 2018-03-21, 22:35.

Kommentar

Nauticat får du kika in just för motorseglare. Sen finns det ju decksalongsbåtar – även om du inte är så sugen just på segelbåtsdelen då... Kika in Allures båtar. Jäkla öppna och fina ytor. Katamaran är absolut intressant. Katamaraner har ju, som du är inne på fördelen av att salonen (ofta) är i samma plan som akterdäck. Dock så har du nivåskillnaden när du ska ned till hytterna i skrovsidorna (generellt sett då för storleken vi avser). Väl nere i en enskrovs-segelbåt (i regel) så är ju allt i samma plan. Ska du endast segla i undanvind med segelbåten så är ju inte lutningen en så stor faktor. Sen går det ju alltid att reva om du skulle segla mer halvind eller än mer mot vinden.

Du kan alltid kolla vad det är för kattor (eller andra båtar) som har deltagit på t ex ARC – som referens för något som klarat längre överseglingar.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Jag har kollat lite på Nauticats motorseglare. Ser ju trevliga ut - fast de verkar ligga närmare segelbåt än motorbåt. Nauticats motorseglare är "bara" B-klassade till skillnad från deras segelbåtar som är klass A. Om man nu ska ut på öppet hav mot till exempel Kanarieöarna och Azorerna så borde väl båten vara klass A?

(A Class A yacht ( boat ) is a vessel that is built to navigate the open ocean and surpass a force 8 on the Beaufort scale and surpass waves higher that 4 meters. These yachts are constructed to be self sufficient in hostile seas.

A Class B yacht ( boat ) is a vessel built to navigate on the offshore waters (200 miles and less) and can substain UP TO force 8 and waves UP TO 4 meters.)

Decksalongsbåtar? Något i stil med https://www.boatshop24.com/se/island...elbat/1145304?

Kommentar

Jag försöker ju långsamt, långsamt att putta dig i riktning mot segelbåtsval – enskrovare eller flerskrovare:-) Jag kan ju i detsamma andetag inte låta bli att nämna Sailjet 40 som ska vara oceanklassad, hur märkligt det än kan låta.
            https://www.hamnen.se/tester/segelba...enskidbat.html

Kolla in de större Haber-båtarna: haber-yachts.se, haber-yachts.com (där är det ju centerbord och kanske en behagligare segling, även om du får mer avdrift av räkna med).

Men –det finns ju goda råd att få. Hör av dig till Oceanseglingsklubben:– www.osk.org. Kanske kommer även de försöka putta dig i riktning mot segelbåt...:-)

Kommentar

Tack för tipsen, eller kanske snarare övertalningsförsöken.

Pga knäskada vill jag ha något som inte lutar för mycket, och där jag slipper klättra upp/ner så fort jag ska förflytta mig lite. Segelkatamaran uppfyller de kraven, större motorbåtar likaså. Vanliga enkelskrovssegelbåtar är däremot inget som lockar.

Kommentar

Jag förstår och lycka till. Kolla som skrivet med OSK, så får du säkert goda råd eller kolla mot vilka båtar som seglat med t ex ARC om du vill ha exempel på A-klassade seglingskatamaraner (under 2017 deltog mest större katamaraner, vad jag såg på plats) – men kolla tidigare år.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
                ANNONS

Working...
                X