Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Lämna båten i isen över vinter

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Lämna båten i isen över vinter

Hej,
    Jag har en Anytec-17 med Mercury utombordare som jag använder för pendling. Förra året körde jag fram till mitten av november och från ca mars men lägger i båten så tidigt som möjligt.
    Funderar nu på om jag likaväl kan lämna båten i vattnet och låta den frysa fast någon månad (service gör jag såklart innan). Detta för att slippa omaket med att ställa den på tomten, konservera, få den nedsmutsad etc.
    Båten ligger i Mälaren. Jag är inte det minsta rädd för att skrovet ska skadas men vad händer med motorn när det är minusgrader och/eller is när jag inte kan köra den ca 3 dagar i veckan. Vad jag vet finns inga genomföringar under vattenlinjen utan allt går genom motorn.
    Tacksam för svar!

Tja! Du kommer inte vara ensam om att ha båten i året om i mälaren. På t ex Kungshatt (för att ta Mälarö) så har många båtarna i året om. De flesta brukar lämna motorn nedfälld i vattnet för att undvika isbildning på intag och att skydda mot is-flaksslag på propeller. Hur det är med garantier etc får du stämma av, om det är en faktor men att det fungerar gör det. Hur många båtar som helst som ligger i året om. Problemet är primärt isen. Jag har kört både glasfiberbåtar och aluminiumbåtar i olika tjocklekar och det mesta fungerar, men man bör ha koll på isen även med en grövre aluminiumbåt. Det är lätt att planera/föreställa sig när isen ligger. Lite binärt – av/på – men de mer problematiska är i många fall när isen släpper (eller skapas). Du kan ha väldigt stora isflak som slår mot båten. Vattenhöjden kan ändras, vilket kan påverka förtöjning – så anpassa till mer följsamt (om du har hårt förtöjt). Det funkar men du bör hålla lite koll på isläget. Sen går det ju också att hålla isfritt kring båten. Antingen med marin-anpassade produkter, men det finns också de som använt några vanliga akvariepumpar för att skapa rörelse.

Kommentar

Okej. Tack för svar. Det är främst motorn jag är orolig för. En fundering jag hade var ang konsvering. Om man kör på vintern är ju motorn uppenbart inte konserverad. Varför behöver den vara det om man tar upp båten, allt vatten ska väl ändå rinna ur? Kanske dum fråga men det känns ju märkligt att den klarar sig finfint i -15 om den är nedfälld i vatten (eller ja, ibland is) men den måste vara konserverad om den står på landbacken...

Bra tips om is hantering. Där vi bor är det lite strömt, relativt nära Stockholm så så länge de reglerar vid slottet så strömmar det hos oss. Någon form av is-skydd är väl dock kanske lämpligt. Det brukar kunna komma en del isberg farandes utanför vår brygga på vårarna.

Kommentar

När du tänker på konserveringen så antar jag att du syftar på själva tömningen av kylvattnet. Att byta olja och oljefilter kan du ju göra hur som. Nu är ju lufttemperaturen inte den enda faktorn utan du har ju också vattentemperaturen – och den kommer inte krypa under nollan. Allt vatten rinner inte ut. Det är krumbuktiga ledningar och du har ventiler och impeller att förhålla dig till.

Det är bara att hålla lite koll under säsongen och när isen börjar släppa så kan det ju vara läge att kanske flytta båten och ha den i en annan hamn någon vecka t ex. Ja du fattar.

Kommentar

Jo, ja, vatten är ju per definition inte fruset :) men isen kan ju gå djupare än riggen är lång? Dvs, det finns inget värmande vatten.
          Men ok, du menar att en utombordare som parkerar sig nedfälld klarar sig även om isen går djupare än riggen är. Jag ska ringa och kolla även med Mercury och försäkring.

Avseende islossningen så drar jag nog bara upp den på vagnen några veckor. Man kan nog försiktigt knuffa/hacka sig fram till slipen genom vårisen.

Kommentar

Jag vet inte hur djupt ned din rigg går, bedöm det mot trolig eller förmodad istjocklek. Är du orolig, sätt cirkulation på vattnet runt båten. Det är fortfarande svårt att ge så specifikt råd då jag inte vet hur det ser ut i viken och kring bryggan du ligger vid men man får hålla koll. Du kan bångla dig igenom rätt tjock is också – det är inget direkt problem. Var försiktig med trimplanen bara – det brukar vara de som skadas när man bånglar. När man backar bak kan man lätt åka in i isflak. Håll lite koll på det bara så är det lugnt.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
            X