ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Förhållningsregler

Kollaps
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Förhållningsregler

På förekommen anledning känner jag att jag tyvärr måste gå in och styra upp lite. Vi två som driver den här sidan försöker undvika att styra för mycket här, vi kan kalla det frihet under ansvar, en tro på sunt förnuft eller liknande. Sedan starten har vi verkligen inte gått in speciellt mycket och raderat, censurerat eller blockerat medlemmar. Det är vi, och säkert ni, glada för. Tyvärr är det ganska vanligt på internetforum att en del medlemmar provocerar och beter sig på ett sätt som tvingar moderatorerna att vidta åtgärder. Jag är själv aktiv och har varit aktiv i ett flertal forum, och har alltid tyckt det är konstigt att en del beter sig på ett sätt dom förhoppningsvis aldrig skulle göra i det vardagliga livet. Lyckligtvis har vi bara behövt spärra 1-2 medlemmar på fendern.se under de knappa två år vi funnits. Det är bra, och jag hoppas det fortsätter så.

Som en del av er sett har några medlemmar någon enstaka gång påpekat att en tråd sticker iväg från ursprungsämnet. Att trådar spretar kan man tycka olika om, att folk tycker olika ska man respektera.

Så här ser jag på ett anständigt användande av fendern.se:[list][*]Alla har sin fulla rätt att uttrycka sin åsikt.[*]Ingen som uttrycker sin åsikt ska behöva bli förlöjligad eller hånad av andra medlemmar.[*]Ingen medlem har fog för att skriva nedvärderande om andra trådar. Vi har olika intressen, och allt som berör båtliv hör hemma här.[/list]Ingen skulle vara gladare än jag om det fanns en enkel och vattentät mall på vad som är OK/inte OK att skriva. Nu finns det inte någon sådan mall, så sunt förnuft gäller.

När vi drog igång fendern.se hoppades att sajten skulle utveckla sig till en gedigen kunskapsbank, men inte på bekostnad av trivseln här. Med andra ord: trådar som endast perifert tillhör båtliv hör hemma här, likväl som trådar med konkreta sakfrågor. För att vi ska kunna fortsätta så vill jag uppmana till följande:

Om någon startar en tråd med en konkret fråga (exempelvis: "Jag blir sjösjuk, vad kan jag göra för att slippa det?") är det rimligt att förvänta sig svar på frågan, tips etc. Däremot tycker jag vi ska undvika att sväva ut alltför mycket när man svarar såna här konkreta frågor i en given tråd. För frågeställaren kan det vara frustrerande att se hur tråden sticker iväg mot exempelvis bakfylla, ölsorter och brudar. Om tråden ändå tar en annan riktning än den urprungliga, vilket kommer hända igen, är det inte OK att håna den person som eventuellt påpekar att tråden tappar fokus på frågan.

Om man känner ett behov av att skriva om något helt annat än det en given tråd handlar om, starta då en ny tråd.

Naturligtvis är det obeskrivligt subjektivt att bedöma ovanstående, men jag tror och hoppas ni förstår hur jag tänker.

Sammanfattningsvis om detta:

Ingen ska behöva dra sig för att säga om man tycker en tråd urartar. För att undvika det kommer vi framledes sätta medlemmar som hånar eller raljerar över andra medlemmar i karantän för en tid. Det är alltså inte acceptabelt att misskreditera andra medlemmar. Däremot är det självklart OK att påpeka om man tycker en tråd tappar fokus från ämnet.

Om någon tycker att en enskild medlem missköter sig är det bättre att PM:a mig, än att hänga ut personen i forumet.

Det är vidare absolut förbjudet att smutskasta namngivna personer utanför detta forum. Att göra det vid ett fikabord på jobbet är en annan sak än att göra det i ett offentligt forum.

Ovanstående handlar inte om något förbud mot att skämta i trådarna, det tror jag heller ingen på fullt allvar tror. Ämnet har tidigare berörts här.

Samtliga medlemmar på fendern.se har godkänt dessa förhållningsregler:

Tänk på att vi som driver fendern.se inte tar något ansvar för det som postas och skrivs inom sajten. Vi ansvarar eller garanterar inte för fullständigheten, riktigheten eller användbarheten i det som skrivs. Det som skrivs ansvarar respektive medlem för. Om någon medlem anser att något skrivits som är stötande, kränkande, olagligt eller på annat sätt otillbörligt uppmanar vi er att rapportera detta till oss som drivern fendern.se. Vi har möjligheten att ta bort medddelanden och spärra användare, och kommer så göra, inom en rimlig tidsperiod – vanligtvis inom 24 timmar - om vi bedömer det lämpligt. Genom att godkänna dessa villkor förbinder du dig att inte posta inlägg som är medvetet felaktiga och/eller kränkande, rasistiska, vulgära, trakasserande, obscena, profana, sexuellt orienterade, hotfulla, inkränkande på en persons privatliv eller på något annat sätt olagliga inlägg. Du får inte posta copyright-skyddat material såvida du inte äger rättigheterna till dessa.

Eftersom sexuellt orienterade inlägg alltså inte är OK, har vi raderat den typen av inlägg det fåtal gånger någon postat det. "Sexuellt orienterade inlägg" är måhända en luddig beskrivning, som rimligen sunt förnuft borde kunna avgöra gränsen för - men en sak är definitivt säker: bilder på halvnakna tjejer med eller utan någon som helst koppling till båtar raderas.

Man är fri att tycka vad man vill om detta, men för att ett forum ska kunna passa alla båtintresserade - oavsett om man sitter på fendern.se med sin 5-åriga son, på jobbet eller med svärmor - kommer opassande inlägg raderas, dvs inlägg av karaktären som nämns ovan. Det handlar om allmän trivsel och respekt.

Jag tror de flesta förstår och respekterar detta. Det finns tyvärr exempel på andra forum där man låtit anarki råda, och därmed grävt sin egen grav.

Vi raderar inte mycket, och vill helst inte hålla på med det överhuvudtaget. Det är trist för alla och skapar otrivsel. Därför hoppas jag att vi alla kan fortsätta uppföra oss efter ovanstående regler, som trots allt är ganska rimliga.

Kommentar

Ingen vettig människa kan väl ha något att invända mot i det närmaste självklara regler.

Kommentar

Regler

Nej detta borde vara självklart men ändå så svävar vissa ut som Admin beskriver. Hoppas att vi som är här inne kan hålla oss till båtlivet och inte sväva ut för mycket!

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
        ANNONS

Working...
        X