ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Avstämda rör på äldre snurror! - rädda miljön, öka effekt och spara pengar!

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Avstämda rör på äldre snurror! - rädda miljön, öka effekt och spara pengar!

Tjena allesammans!
    Kopierar tråden från en annan del av forumet, pga att jag inte vet var tråden ska hamna. Mod får rensa om den ligger på fel område ^^.

Jag har haft lite funderingar kring, framförallt, gamla tvåtaktsmotorer. Det är ju väldigt många som kör fyrtakt. Visst, det är lite dyrare, kräver mer volym och mer service, men det är ju samtidigt mycket snålare och miljövänligare, åtminstone i förhållande till äldre tvåtaktssnurror. Många kör ju även tvåtakt. Vissa köper nyare motorer och dom är ju mycket bättre för miljön och man får ut mer effekt ur dom än de äldre. Men det måste väl ändå finnas en majoritet, eller åtminstone en del som kör riktigt gamla och äldre tvåtaktare! eller ?
    antagligen går många äldre motorer ( syftar främst på 60-tals snurror, som min maraton 4 t.ex. ) rätt orent och fett och släpper ut en stor mängd oförbränd bensin rakt ut i vattnet. Så jag har funderat lite kring det. Ljuddämparen just nu är ju för dom själva vattnet, vilket jag tycker är rätt dåligt för miljön. Visst, det är ju inte bra om det kommer ut i luften, men kanske om man får ner mängden oförbränd soppa.:)

Det här kan ju låta väldigt korkat, och framförallt, inte värt besväret. MEN, skulle man inte kunna svetsa ett eget avstämt rör för just den gamla tvåtaktaren ? avstämt på, tja framförallt ganska högt varvtal för att få avgasimpulserna att trycka tillbaka den oförbrända soppan vid varvtalet cylindern ligger på. Eventuellt fila lite i cylindern för att ändra durationerna och få ännu mer effekt!.
    Man sparar pengar, sparar på miljön och vinner effekt! Detta är säkert jättebra, och jag funderar faktiskt lite själv på att tillverka ett. Men hur skulle t.ex. kustbevakningen reagera på att ett enmeters långt rör sticker ut rakt bak med en ställning för att hålla upp det.. visst, man skulle ju kunna tillverka ett överliggande rör som slingrar sig runt motorn, men det beror ju helt på förutsättningarna för just den motorn man äger. Men det är det jag undrar iallafall, tror ni man skulle få böter eller så ? ljudnivån skulle nog bli aningen högre, men man kan faktiskt få ner ljudnivån rätt rejält med en bra ljuddämpare, och även det spar ju på miljön! ( tänker då främst på en ljuddämpare som innehåller iaf titaniumgaller.. inget extremt eller så )

Jag tror att anledningen till att ingen har provat ( eller, har nån verkligen gjort detta förut ? :P ) detta är väl att de flesta har större flercylindriga motorer, nyare motorer och bättre motorer. Sen dom som kanske äger liknande snurror som 4hästarn jag har kanske inte har kunskapen, orken, lusten eller viljan att spendera pengar på sånt " skit " ^_^haahhah. Jag tror det skulle bli en rätt tuff trend om äldre gubbar började köra runt sina småbåtar med avstämda överliggande rör och ett härligt smattrande!
    ös på med kommentarer! kan ju vara skoj att se vad ni tycker om min.. vad ska man kalla det ? korkade kreativitet! :cool:

Det där har praktiserats bland tävlingsåkare och gör dom det så måste det vara värt besväret. Vad gäller buller så får vi på pälsen för det redan som det är och avstämda avgasrör är liksom en helt annan division när det gäller ljud :lol:. Vad det gäller miljöbiten och tvåtaktare är rekommendationen från dom som vet: biologisk olja och alkylatbensin.

Kolla på nåt tävlingsforum. Dom vet säkert mer än vi.

Kommentar

Om du syftar på en Walter Kaaden-kammare så är du nog ute på fel spår, den är ämnad för att ÖKA genomströmningen i cylindern, inte minska den(trycka tillbaka avgaserna). Den funkar så, att avgaspulserna vid ett visst varvtalsområde hjälper till att dra ut mer avgaser ur cylindern m.hj.a. ett momentant undertryck så att mer bränsle-luftblandning kan tryckas in i cylindern. Ger (om man tar till ordentligt) kraftigt ökad effekt i ett smalt varvtalsområde samt nästan ingen effekt alls vid andra varvtal. Inget man vill ha hos en båtmotor, eftersom man t.ex. aldrig skulle komma upp i planing, alt. skulle stå still vid ökad motvind.

Kommentar

Klart intresant .
        2taktare med insprutning kanske skulle vara något,Jämför med amerikanska 2taktsdislar,låter som mopeder.
        Auto Union var långt framme med 2takts tävlingsmotorer när folk vägrade köpa jungeltrummor.

Kalle
        :ph34r:

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Ursprungligen postat av Nautihamstern Visa inlägg
          Om du syftar på en Walter Kaaden-kammare så är du nog ute på fel spår, den är ämnad för att ÖKA genomströmningen i cylindern, inte minska den(trycka tillbaka avgaserna). Den funkar så, att avgaspulserna vid ett visst varvtalsområde hjälper till att dra ut mer avgaser ur cylindern m.hj.a. ett momentant undertryck så att mer bränsle-luftblandning kan tryckas in i cylindern. Ger (om man tar till ordentligt) kraftigt ökad effekt i ett smalt varvtalsområde samt nästan ingen effekt alls vid andra varvtal. Inget man vill ha hos en båtmotor, eftersom man t.ex. aldrig skulle komma upp i planing, alt. skulle stå still vid ökad motvind.

Jo iofs, man vill väl oftast inte ha en båtmotor med smalt register, men i mitt fall skulle det nog underlätta. Motorn är en Maraton 4 ( motorn finns tillverkad av många andra tillverkare, men är i princip exakt samma hos de flesta ) och jag tror den är från -62. Antingen är det 80cc eller 72 cc cylinder på den, är inte säker. Så som det ser ut nu så tänker jag riva ner cylindern och byta packningar, ev. byta ringar om jag hittar passande och sota ur toppen, byta stift och ställa förgasaren osv osv. Den går VÄLDIGT orent och allmänt jävligt just nu :p, stannar rätt ofta osv misständer. Allmän service av den helt enkelt, så det kan vara idé att åtminstone göra portmapp till avgasporten ifall man får för sig att nu svetsa ett rör :rolleyes:. Jag har faktiskt planer på att plana toppen lite, men jag vet inte, kanske det är synd att " förstöra " en såpass orginalare ?

Men som du sa, det är klart att det inte är trevligt att ha ett smalt register på en båtmotor, men eventuellt är det det på denna. Man ligger och maxxar den hela tiden för att få möjlig fart, och jag går oftast aldrig ner i varv med den, så jag tror att om man tillverkar ett avstämt rör till just cylinderns maxvarv där den levererar just nu, så kan man ju faktiskt vinna effekten på maxvarv:). Det skulle ju vara skitbra om den då ger en härlig ketchupeffekt. Knappast märkbar i vatten och på den, men ljud och fartmässigt! :P. Nackdelen med det skulle ju vara om den började dricka ännu mer i förhållande med varv/hastighet. men vem vet, kanske man har tur ? kanske det sista vridet mot högre varv gör ett under för farten! och samtidigt förbränner mer oförbränd bensin ?. Visst, den dricker ju mer då iomed att den varvar bättre, men man tjänar ju bra på det, än om att den skulle kunna varva lika mycket, fast utan avstämt rör :lol:.
          Kanske lönsamt och skoj för mig, men som du säger, absolut inte lönsamt/ekonomiskt för vanliga båtar! heheh, men det kan ju vara en kul grej!
          Men vad ansåg ni om ljudnivån och kustbevakningen förresten ? skulle man bötfällas eller skulle man bara bli utskrattad? :D

Men om jag nu inte lyckas göra nånting med röret nu till sommaren när den ska användas, tycker ni det är synd isåfall om jag planar toppen, jackar kolven, polerar förbränningsrum och avgasport och kanske fräser om insug osv.. nästan säker på att den är slidmatad eller kolvmatad!
          Jag tror förövrigt ingen skulle vilja köpa motorn senare och den skulle få ett högt värde. Tycker faktiskt det skulle vara skoj att trixxa lite med grejorna på den! ( obs, tänker faktiskt inte på bensinförbrukningen i det fallet, eftersom den bara ska köras ibland. Utan jag prioriterar isåfall verkningsgrad först! :D Motorn ska ju sitta på en 60-tals segelbåt :) )

EDIT: hittade förövrigt en likadan motor som jag har :) . Länk:
          http://www.blocket.se/vi/20054383.htm?ca=23_15_s
          http://www.fyndbors.se/visa.php?va=11286
          la märke till att den faktiskt är rätt dyr... ingen som vill köpa ? ska iaf fotografera den snart :)
          Last edited by Maacho; 2009-01-31, 03:44.

Kommentar

Jo, priset är högt, men skicket verkar vara fint och säljaren ser den kanske mer som ett samlarobjekt. Själv gav jag 200 för min ena, säljaren höll i den och jag ryckte igång. Den startade direkt och varvade upp den vassa propellern mellan träskorna på honom.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
            ANNONS

Working...
            X