ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

70 hk tvåtakt gör mig vansinnig!

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• 70 hk tvåtakt gör mig vansinnig!

Hej!

Jag har en yamahamotor med 70 hk, årsmodell ca -01.

Problemet är att motorn går på tomgång i några sekunder sedan blir det en "poff" som förljs av att den stannar med ett ryck. Om man startar motorn och kör full gas så blöddrar den igen och dör, den är precis påväg att dra iväg innan den stannar. Om man däremot smyger iväg med gasen så man får lite "cirkulation" i motorn tills att den börjar tända till så är det bara att ge full gas och den går som en klocka.

Det konstiga är alltså att den går hur bra som helst när man väl fått upp den i varv, allt från att puttra till att köra pumpgas fungerar som det ska. Jag har bytt både vattenavskiljarfiltret samt gjort rent det filer som sitter i motorn grundligt (filtret i motorn vad rent). Jag har bytt samtliga tändstift. Det har varit vatten i bensinen innan den stannade så jag har tömt tanken och fyllt med ny bensin. Som pricken över i har jag också provat med en separat trycktank för att föräkra mig om att bensinen är OK. Även detta misslyckades monumentalt.

Jag har egentligen inte upptäckt något synligt fel när jag gått igenom motorn förutom att tändstiftet i den undre cylindern var sotigt (om det nu kan ha någon betydelse).

Är väldigt tacksam för svar då jag snart släpper av motorn ute till havs på 50 meters djup.

MVH Victor

Tändspole

Låter som ett tändfel alternativ ventilfel. Antar att det är en 4-taktare. Kompretionsmät cylindrana så att inte du har en ventil som läcker. Annars så har du med största säkerhet ett tändfel på nedre cylindern. Tändkabel/tändhatt/tändspole brytare? som tackat för sig. Om du har tex ett avbrott i tändkabeln kan du mycket väl få tillräcklig spänning när motorvarvet går upp medans vid låga varv ligger den nedre cylindern bara och bromsar. Finns tändprovare som man kopplar mellan stift och tändkabel som visar om stiftet tänder. Ett annat tips som indikerar om tändsystemet är frisk. Gnistan i luft ska vara ljusblå. Kontrollera att det är samma färg på gnistan på bägge stiften.
    Kom att tänka på ett möjligt fel som man ibland missar. Om det inte är batteritändning så kan det vara krypströmmar till "dödaren". (sladden som jordar tändsystemet)

Kommentar

Ursprungligen postat av VLindberg Visa inlägg
      Problemet är att motorn går på tomgång i några sekunder sedan blir det en "poff" som förljs av att den stannar med ett ryck.
      Låter som att den går mager på tomgång, får för lite soppa. Prova öppna tomgångsmunstyckena lite, 1/4 varv eller så till att börja med. Sitter en ställbar skruv i godset på varje förgasare. Normalt står munstyckena runt 1,5 - 2 varv från botten.

Kommentar

Måste börja med att be om ursäkt för att jag var så otydlig men det är en tvåtaktare.

Tack Stålis för tipsen, även fast att det är en tvåtaktare så antar jag att man kan applicera dina tips/tester på motorn ändå.

Att det skulle vara något med tändningen låter rimligt. Det är just när man trycker full gas som den inte orkar tända utan det blir som att stiften dränks och den dör. Vad tror du om det sotiga tändstiftet, kan det vara ett tecken på att tändningen med just den cylindern är veck?

Jag tycker dock det känns konstigt att den går så otroligt felfritt så fort man lyckas få upp den i varv. Jag kommer osökt att tänka på förgasarproblem, eventuellt med något munstycke (tomgångsmunstycke) eller är det kanske helt fel symptom?

MVH

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Jag har provat att ställa om tomgången utan resultat. Det enda som händer är att den hinner med två "poffar" innan den stannar. Det är nästan så att man kan räkna sekunderna och få samma tidsintervall från att man startar till att den stannar av "poffen".

Kommentar

Jag tycker du ska prova lite olika saker och se vad som påverkar tomgången och på så vis få en hint om problemet.

Choka. Prova olika lägen på choke. Går den längre eller kortare då?

Går den längre eller kortare om motorn är riktigt vamkörd?

Trimma upp motorn en bit. Lite, mycket och så långt det går utan att vattenpumpen får luft.

Funkar den bättre om en av tändhattarna är lös? Prova alla.

Kommentar

Jag hade poff-fel på en 20-hästare en gång i tiden. Där berodde det först på att ena stiftet var felaktigt, och sedan på att "reparatören" som jag lät fixa motorn hade kollat primärspänningen i tändsystemet genom att trycka in en mätsond *genom* isoleringen till kablarna i handtaget (de som gick till stoppknappen). Kortslutning följde sedan alltid lite nu och då, när det skvätte tillräckligt mycket vatten runt motorn vid lägre fart...

Kommentar

Ursprungligen postat av VLindberg Visa inlägg
                Måste börja med att be om ursäkt för att jag var så otydlig men det är en tvåtaktare.

Tack Stålis för tipsen, även fast att det är en tvåtaktare så antar jag att man kan applicera dina tips/tester på motorn ändå.

Att det skulle vara något med tändningen låter rimligt. Det är just när man trycker full gas som den inte orkar tända utan det blir som att stiften dränks och den dör. Vad tror du om det sotiga tändstiftet, kan det vara ett tecken på att tändningen med just den cylindern är veck?

Jag tycker dock det känns konstigt att den går så otroligt felfritt så fort man lyckas få upp den i varv. Jag kommer osökt att tänka på förgasarproblem, eventuellt med något munstycke (tomgångsmunstycke) eller är det kanske helt fel symptom?

MVH
                Jodå det stämmer lika bra till 2 som 4-taktsmotorer. Kolla bara dödaren/dödmansgreppet innan du börjar rota i de dyrare sakerna.
                Jag tror inte det minsta på förgasaren för då skulle båda stiften varit sotiga.

Om du inte redan provat det så rengör stiften ordentligt. Om du har möjlighet blästra stiften annars skölj ur dem nogrannt i bensin och elda dem torra. Byt plats och prova igen. Om det övre stiftet blir sotigt den här gången så är stiftet skadat i isoleringen medans om det är det undre igen så har du ett tändfel. Det finns märken där isolatorn inte tål 2-taktsolja utan börjar leda. Men det borde inte vara det eftersom du har nya stift.
                Titta på brytarna. Är någon av dem brända eller har en spets så har condensatorn gått sönder.

Det finns också en tändförställning som kan ge de här symtomen. Om den har hängt sig på "fullgas" så går motorn dåligt på tommgång är svår att få upp i varv Går inte på belastning förren man har fullgas och motorn vill vända håll med avkörd kil som resultat när den tjuvstannar. Den styrs antingen av gasen eller av centrifugalregulator. Men jag gissar utan att kunna din motor att det går ett stag in under svänghjulet(via länkarmar osv) från gasreglaget.(ju högre varv destu tidigare på varvet ska stiften tända)

Skruva inte mer på förgasaren för när du hittar felet på tändningen så kommer du att ha problem för att förgasaren också är felställd.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                ANNONS

Working...
                X