Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Undersökning

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Undersökning

Hej!
    Jag heter Fredrik Höjman. Jag läser mitt tredje år på Industridesignskolan på Lunds universitet. Just nu håller jag på med mitt kandidatprojekt, Där jag håller på att designa en ny elektrisk utombordare.

Jag skriver här för att få ta del av era upplevelser och åsikter.

Ni som har en gummibåt eller annan jolle med er på båten, var har ni utombordaren? Sitter den alltid på jollen eller sätter ni fast den när jollen ska användas? I så fall var förvarar ni den under tiden?

Har ni några övriga tankar, idéer eller erfarenheter så dela gärna med er!

Tack på förhand.

/Fredrik Höjman
    Industridesignskolan, Lund universitet

Hej!
    De flesta tar bort motorn från jollen och placerar den på ett speciell fäste på akterpulpiten (akterstaketet).

Mvh
    Ola

Kommentar

-Är en konventionell propeller alltid effektivast vid så låga farter som det handlar om här?
      -Varför har de flesta elutombordare inte dödmansgrepp?
      -Varför ser de alla likadana ut (är nuvarande konstruktion verkligen den fiffigaste)?

Kommentar

Hej!
        Tack för era svar!

Ni har helt rätt. Det finns egentligen ingen anledning att bygga de nya elektriska utombordarna på samma sätt som de bensindrivna. Det är två helt olika produkter egentligen. Så självklart finns det utrymme att göra någonting helt från grunden.

Om du fick vara med och påverka hur den här nya typen av utombordaren ska utformas, vilka egenskaper skulle du säga är viktigast?

Det kan handla om allt ifrån vilken teknik som ska driva den till hur den bör förvaras och hanteras, hur den bör laddas eller andra viktiga egenskaper.

Med vänliga hälsningar
        Fredrik Höjman
        Industridesignskolan, Lund universitet

Kommentar

Hej. Jag skulle vilja se ett komplett system för el drift för flerskrovsbåtar med propeller direkt på motorn monterat på ett nedsänkbart ben.Tänker mig två sådana till en katamaran som kan manövreras separat och drivs av ett batteripaket som kan laddas dels av motorerna vid segling och på andra sätt. Detta bör vara ganska kraftiga motorer som motsvarar c:a 10hk bensinmotorer.

Mvh Anders / Havkat 31

Kommentar

slettettttt
            Last edited by loyd; 2010-02-04, 17:14. Anledning: slettet

Kommentar

Ursprungligen postat av loyd Visa inlägg
              slettettttt
              :confused:Jaha vad menas med det???????

Kommentar

Ursprungligen postat av Lasse L Visa inlägg
                :confused:Jaha vad menas med det???????
                Danska för raderat. Har jag absolut för mej ;-)

/j

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Working...
                X