ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Hydrolift + Mercury V6 med ytskärande propp... Styrning?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Hydrolift + Mercury V6 med ytskärande propp... Styrning?

Hej,

Hittade en Mercury 200 hk nära hemmet och till ett vettigt pris så då tänkte jag att det var dags att plocka fram den gamla hydrolift (hydrline):en ur förvaringen efter ca 4 år.
    Det är en hydrolift T-17 vi pratar om och motorn hade egentligen lika gärna fått vara 115-130 hk, men nu blev det en gammal Mercury Black Max från 1987. Dock är den ju inte 200 hk som vi mäter idag, utan 200 på svänghjulet och uppskattningsvis 160-170 på propelleraxeln.

Hade den efter 27 år bänktestats till mer än 150 hk antar jag att man skulle få vara väldigt nöjd.

Hur som helst så behövs det styrning till båten/motorn nu. Som det är nu sitter en av de större (kanske den största) enkel-kabel-snäck-styrningen från Teleflex i båten. Jag tror dock att den är rate:ad för 175 hk och då tänker man sig att hela växelhuset ska vara under vatten så vi glömmer den styrningen. Någon som vill köpa billigt?

Nu undrar jag vad jag ska satsa på. Teleflex säger själva att deras NFB 4.2 kabelstyrning ska klara V6 motorer. Är den tillräckligt stabil? Vill gärna hitta en billigare styrning, men vill ju inte att den går av i full fart.

Annars är det väl en dubbelvajer-styrning eller hydraulstyrning som skulle gälla. Frågan är då vilken man ska satsa på? Några tips? Begagnat eller nytt spelar ingen roll.

Mvh,
    Mikael

För att kunna korrigera chine walk i dessa hastigheter du kan få villa jag gått för hydraulisk och en Teleflex Pro. Dyrt ja, men det är det också att köpa motor du inte får använt til fullo.

Har själv RU702 med 150hk som går i 60kn och då är det inte kapasitet på hållbarhet i styrningen, men presisjon som jag tycker är viktigt - det gör att jag bytte från mekanisk till hydraul i Pro utförande. Mycket nøjd!

Mvh
    Alfa^2

Kommentar

-dröm inte om annat är Hydraulisk styrning om du inte vill leka Rysk roulette med automatvapen!

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
      ANNONS

Working...
      X