ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Besynnerligt problem: oljetömmningsslang har fastnat i oljesticskhålet.

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Besynnerligt problem: oljetömmningsslang har fastnat i oljesticskhålet.

När jag skulle byta olja i på min volvo penta B20 så drog jag ut oljestickan och satte ner en slang som är kopplad till baksugsapparat typ Globen.
    När oljan är uppsugen drar jag upp slangen som till min förvåning sitter fast, slangen har en stålspiral som kärna.
    Har försökt trycka ner och dra upp, snurrat på slangen skakat, dragit i alla vinklar, böjt slangen och stuckit ner en eker som inte går att föra genom hela slangen, startade motorn med slangen i och kände då att något skavde på slangen. Sitter nu med en obrukbar motor sedan någon vecka tillbaka. Någon som känner igen situationen. Tacksam för förslag.

Jag har Inget bättre råd än att plocka bort oljetråget. Komma åt något uppifrån är nog nästan omöjligt.

Kommentar

Slangen borde vara det svagaste i sammanhanget. Vill du offra den borde det vara möjligt att med visst våld dra loss den.
      Det finns väl knappast några ädlare delar i tråget som kan ta skada.
      Du kan ju också fråga till exempel Drevia.

Kommentar

Det heter inte b20 på havet!!!!!!!!!!!!

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Hur hjälper den duktigheten till att få upp slangen?

Kommentar

Har du provat att trycka in något mellan slangen och hålväggen (för att minska vidhäftning, om det nu är det som är problemet)?

/j

Kommentar

Ursprungligen postat av expskipper Visa inlägg
              Slangen borde vara det svagaste i sammanhanget. Vill du offra den borde det vara möjligt att med visst våld dra loss den.
              Det finns väl knappast några ädlare delar i tråget som kan ta skada.
              Du kan ju också fråga till exempel Drevia.
              Utan att vara någon auktoritet på området, man vill väl främst undvika att nåt lossnar och blir kvar därnere. Då måste man definitivt plocka ner rubbet.

Kommentar

Om det skulle hamna någon gummibit där nere kan det knappast ställa till något, vad jag kan föreställa mig.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Kan du inte bara rycka upp slangen med våld? Ev. plocka upp hela oljesticksröret. Har för mig det bara är knackat i hålet. Om något skulla trilla ner i sumpen är risken inte så stor att något tar skada. Har svårt att tro att något kan komma in i något lager och oljepumpen har en sil. Har haft samma problem en gång med en kompis båt då ett plaströr fastnade och gick av när jag drog och stumpen blev kvar men inget hände.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                  ANNONS

Working...
                  X