ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Volvo Penta 70 hk.

Kollaps
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Volvo Penta 70 hk.

    Hej alla.

    Är ny här på detta forum. Ursprungligen från Danmark, så i får gärna skratta lite åt stavningen.

    Jag har en gammal Volvo Penta som retar mej lite.
    Behöver lite hjälp/tips till dom sista inställningerne.
    Har just renoverat cylinder (honing) bytt en kolv och ringer, ett lager och rensat förgassarna.
    Desutom rensat alla kyllkanaler.
    Motorn starter utan problem bara han får choker.
    När han har gått i ca. 5 min starter den också utan choker.
    När man lägger i växel dör den direkt om man inte forsöka att lura den med lite choker. I friläge går den fint i tomgång.
    väl i växel och i varvtal lite högre än tomgång kör den utan problem. Tar gassen och sånt.
    När man har kört i min. 15 min kan den ibland luras til att köre når man lägger den i växel men som oftast inte.
    Motorn blir aldrig rigtig varm, da det är den här gamla model utan termostat (ca. 78-79).
    Jag vil gärna ställa tändingen på den men har ej tekniska spec, samt vart ignition point/ märket på motorn är.
    Kan se det fins markeringer på svänghjulet.
    Cylinder no. 1 är den uppe eller nere.
    Har prövat at justera lite på gasarmen så varvtallet höjs när den lägs i växel, men det funker inte helt bra.

    Är det någon som kan hjälpa??

    Har blivit rekommanderat detta forum.
    Skulle tydligen vara nån hjälpsom kille här som är jävlig på dom här gamlar motorer.

    Kunne också behöva en verkstadshandbok om någon vet vart man kan hitta en sånt.

    Hoppas när i har skrattat färdigt att det finns nån som kan och vill hjälpa.

    Henning.

  • #2
    Tändinställningen skall vara 0,2 mm +- 0,1 FÖD vid tomgång och 3,6mm +- 0,1 FÖD vid fullgas.

    Skall försöka fixa lite bilder ur verkstadshandboken...

    //S

    Kommentar


    • #3
      joserruvetuatt...

      Varsågod!
      Bifogade filer

      Kommentar


      • #4
        Tack så mycket. Ska forsöka detta.
        Henning

        Kommentar

        • ANNONS ANNONS

        • #5
          Förgasarjustering

          Var lite trött igår och tänkte inte på att du kanske kunde ha nytta även av detta...
          Bifogade filer

          Kommentar


          • #6
            alternativt synkning...

            Å så måste man visst skriva nåt för att posta...
            Bifogade filer

            Kommentar


            • #7
              flottörhöjd..

              Min motor gick faktiskt rätt hyffsat med allt ställt i grundinställning...

              Lycka till!
              Bifogade filer

              Kommentar


              • #8
                Hej Smiler.

                Tack så hemsk mycket.
                Var just va jag behövade.
                Kan du se va som var standardbenzin dengång. (oktan????)
                Kör just nu på 95 oktan, men är osäker på om det är rätt.

                Henning.

                Kommentar

                • ANNONS ANNONS

                • #9
                  Står inget i verkstadshandboken men jag har alltid kört mina på 95.

                  Skulle tro att den informatinen går att hitta i användarmanualen om det nu är någon som har en kvar efter alla år. Själv är jag nyfiken på vad det står att det skall vara för tändstift!

                  Återkom gärna med rapport om hur motorn går när du skruvat på den!

                  //S

                  Kommentar


                  • #10
                    Hej Smiler.

                    NGK-BPR7HS-10
                    Champion QL78C - L78C

                    Detta är dom nyaste rekommanderinger, men tror dom är ersättningsstiftar.
                    Har säkert sittat andre i ursprungligen.

                    Själv tycker jag att den kör bäst på NGK B7HS, men kan jo vara så, att dett är annat när jag får finjusterat.

                    Henning

                    Kommentar


                    • #11
                      Tack!
                      jag använder BP7HS nu så då är jag inte helt fel ute.

                      Rehövs verkligen radioavstörda stift? tror R:et i beteckningen (BPR7HS-10)är för "Resistor"

                      -10 i beteckningen indikerar att det har extra stor gnistgap, jag tror snarare att jag har ett något mindre elektrodavstånd än vad som är std.

                      Kommentar


                      • #12
                        Hej igen.

                        Helt rätt som du skriver med resistor.
                        Man kan läsa mycket om beteckniger och sånt på ngk.se
                        Ska återkomma när jag har fått justerat kamelen.

                        Henning.

                        Kommentar


                        • #13
                          Så är här lite nyhetar.

                          Har trimmat in motorn efter anvisningar och den gik rätt så bra, men min klingolitpakning höll inte.
                          Har efter läsat att klingolitpakningar bara klara upp till 5-6 bar.
                          Ska nu forsöka mej med en kopparpakning.
                          Någon som har erfaring med det???
                          Annars får det bli att köpa, men vet bara et ställe och det är dyrt.
                          Ca. 1100 kr. innan den är här.

                          Henning.

                          Kommentar


                          • #14
                            Stående ovationer för bilderna!!

                            Har grunnat som tusan på detta..

                            Har precis skruvat ihop min motor och ska göra mitt tredje försök med Penta 700. Första motorn gick topplockspackningen.. Vilket ja ginte märkte förns den skar.. Andra motorn ett kolvbultslager.. (Nålarna följde med runt och skrotade blocket..) Nu har jag plockat ihop en med dom bästa bitarna av två..

                            Har en bra kolv och en mindre bra men användbar om någon behöver, dom verkar vara bristvara.. 79,87 är dom.

                            Har så gott som en hel motor till salu i delar, det som är skrot är vev och block och en kolv. Resten finns.
                            Last edited by walle_ww; 2008-10-13, 15:47.

                            Kommentar


                            • #15
                              Hej!
                              Är det så att du sitter inne på hela vekstadshandboken? I så fall, finns det en sprängskiss på elsystemet i den? Om inte, har du någon aning om hur jag kan få tag på en?

                              MVH

                              Mattias

                              Kommentar

                              Senaste inlägg

                              Kollaps

                              Senaste ämne

                              Kollaps

                              ANNONS
                              ANNONS
                               
                              Working...
                              X