ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Startknapp MD1B

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Startknapp MD1B

Håller på att byta start- och stoppvajrar på min MD1B och kom då att fundera på en sak, utan att ha testat mig fram först.
    "Knappen" som trycks ner när man drar i startvajern stannar i nedtryckt läge och hoppar upp först när jag drar i stoppvajern, skall det vara så?

Startvajer?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med startvajer, startmotorn brukar vara elmanövrerad.
    En knapp som kan tryckas in och senare hoppar tillbaka är köldstartknappen, dessutom brukar det på enspaksreglage finnas en anordning som frikopplar växlingen för att man ska kunna öka varvtalet utan drivning.

Kommentar

Det kanske snarare kallas kallstartsreglage. Alltså en choke för att starta en kall motor. "Knappen" trycks ner när man drar i vajern och vippan trycker mot den.
      Någon frågade en gång vad skillnaden på choke och att lägga på lite extra gas, hur är det egentligen?

Kommentar

Här kommer några länkar som jag hoppas kan hjälpa:
        http://www.privateer26.org/pdf/Volvo_MD1-D1-MD2-D2.pdf
        Publications / Manuals : Volvo Penta
        http://www.bluemoment.com/manuals/MD...B_Workshop.pdf
        Volvo Penta Diesel Engine D1 MD1 D2 MD2 Workshop and Repair Manual | Owner and Service Manual Review
        Volvo MD1 Discussion Forum at MarineEngine.com
        Lycka till.
        Återkom om du tror att jag kan svara på ngn fråga. Själv har jag en Allegro27 med en MD5C.
        :)

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Kallstart, choke och gas

Kallstarten ger en dieselmotor extra mycket bränsle för all underlätta kallstart. Chokereglaget stryper mer eller mindre luftintaget till en bensinmotor i samma syfte.
          Att dra på mera gas på en förgasar(bensinmotor) öppnar gasspjället, att dra på till en dieselmotor ökar bränslemängden per insprutning från insprutningspumpen (mycket liten variation i insprutad mängd per pumpslag.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
          ANNONS

Working...
          X