ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Tohatsu utan kylvatten

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Tohatsu utan kylvatten

Jag har en gammal tohatsu m5 2a-s 5 hk. som fick stå lite länge i vintras, nu i vår tog jag isär förgasaren etc å rengjorde. Motorn går som en klocka fast det är ett problem : det kommer inget kylarvatten, sprutar ut lite avgaser från kylarvattenhålet istället.

Jag har tagit isär nere vid kavitationsplattan och tittat efter impeller, men jag hittar ingen sådan.

Är det någon som har en idé vart den kan sitta ? har även tagit isär uppe vid motorn men hittar inget.

Det går en rör från kavitationsplattan upp till motorn och sen in i blocket ..men där uppe hittar jag ingen impeller.

Finns det motorer utan impeller ?
    Bifogade filer
    Last edited by gnsmk; 2010-04-25, 20:11.

En femhästarsmotor måste rimligen ha vattenkylning, dvs impeller, luftkylning kan inte räcka till där. Jag hade en nyare Tohatsu, och om jag inte minns fel så satt impellern där den brukar, dvs nere vid växeln (propellern och kavitationsplattan) - jag hade den en kort tid så jag bytte aldrig på den motorn.

Min (lilla) motorerfarenhet säger att impellerpumpen normalt sitter tidigt i systemet, dvs det är en pump som trycker vattnet igenom systemet snarare än att den suger vattnet igenom. När du tagit ur växeldelen med propellern, stigarröret etc, så borde du (om pumpen sitter därnere) se nåt lock med skruvar/muttrar förmodligen alldeles ovanför kavitationsplattan.

Kommentar

det enda man ser om man öppnar nere vid plattan är ett rör som går ända upp till motorn och ansluter till motorn och drivaxeln plus växelaxeln. Jag har faktiskt inte tittat bakom propellern men om den nu skulle sitta där bakom så finns det inget rör för att transportera upp vattnet ?

Kommentar

den där motorn är luftkyld:finns ingen impeller

Kommentar

• ANNONS ANNONS

vad är det som har gjort att det sprutar vatten ur motorn innan då?... plus att i manualen som jag sett på nätet så ska röret som går upp vara ett kylarvattenrör...

Kommentar

Va det verkar så är den luftkyld, men avgaserna är vattenkylda ? i.af så kommer det inget vatten till avgaskylningen , nånstans inne i motorn måste det sitta nån pump eller dyl. det går en slang vid cylindern kanske pumpen drivs av kolvtrycket eller liknande? .. nån som har nån idé ?

Kommentar

Manual till Tohatsu

Motorn är traditionellt uppbygd.¨
              Impellern sitter nere i riggen, som på "alla" snurror
              :cool: Se sid 22 i reservdelakatalogen
              http://www.maxrules.com/TOHCatalogs/Tohatsu/2stroke/M5B_2003.pdf
              NISSAN and TOHATSU OUTBOARD PARTS CATALOGS from MASTERTECH
              Last edited by Lasse L; 2010-12-30, 12:30.

Kommentar

det där är inte min motor jag har en tohatsu m5 a2-s
                http://www.tohatsu.se/uploads/media/...al_M5As_10.pdf

som sagt så går ett separat rör ända nerifrån kavitationsplattan till motorn utan nån pump mellan.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Ursprungligen postat av gnsmk Visa inlägg
                  det där är inte min motor jag har en tohatsu m5 a2-s
                  http://www.tohatsu.se/uploads/media/...al_M5As_10.pdf

som sagt så går ett separat rör ända nerifrån kavitationsplattan till motorn utan nån pump mellan.
                  Efter att studerat din bruksanvisning ser det ut som att det är propellern som pressar upp kylvattnet i "röret" (bakom proppen). "Bara" att rengöra röret upp och kolla att det är passage genom motorns in och ut. Koppla på en slang och skölj igenom.

Kommentar

Rent spontant ser det ut på flänsarna på cylindern som om den skulle vara luftkyld.

Blås röret med tryckluft?

Kommentar

Jagh ar blåst rent röret men inget vatten kommer upp. Proppen är rätt dålig dock, skador etc. mitt problem uppstår när jag kört i tunna .. det kanske bli bättre när man sätter den på båt och får fart på den ?

Kommentar

När man kör i tunna så virvlar ju vattnet runt så det är nog inte tillräckligt drag i propellerns riktning för att det ska funka. En större (längre) tunna behövs. Eller ett hav...

Jag såg lilla röret som stack fram bakom propellern, men fattade inte att det var så det funkade. Tänk vilken enkel konstruktion!

G-man: Flänsarna under motorn kyler också. Det står i manualen att den kyls med "air and water", så avsaknaden av pump gör att vattnet inte räcker helt.

Kommentar

..jag får ut å snura på havet istället =) ska testa pimpla strömming under valborg :)

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                          ANNONS

Working...
                          X