ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

VP170, kylvattenproblem

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• VP170, kylvattenproblem

Har köpt och monterat en renoverad topp eftersom den gamla hade nada komp i en cylinder.
    Ny toppackning och naturligtvis draget med momentnyckel.
    Motorn går bra på låga varv. Vid gaspådrag trycker den ut kylvattnet genom evakueringsröret.
    Trodde att motorn gick varm. Kollat impeller. Finns cirkulation i både sötvatten- och sjövattensystemen. Termostaten ok. Har luftat sötvattensystemet. Provkört igen. Samma visa igen - kylvattnet (vatten/glykol 50/50) sprutar ut i motorrummet. Kollade då vattnet. Det är varmt men inte kokhett. Motorn förefaller inte koka.
    Kan det vara en spricka i den renoverade toppen? Den borde väl ha provtryckts efter renoveringen?
    Någon som har några förslag?
    Tack på förhand

Ingen jag pratat med kände till orsaken till felet.
    Därför skaffade jag en bättre begagnad avgasventil (Tack Lasse i Mälarhöjden) som jag slipade in i det gamla topplocket. Passade på och slipa in de andra ventilerna också. Totalt 12 stycken. Tog 4 timmar. Riktigt s..tjobb. Sedan ner till båten. Gjutjärnstopp till en rak 6:a väger en del. Balansakt i den högre skolan för att få ombord den på båten. Sedan bort med den nya och dit med den gamla. Fick en just solbränna under detta arbete + div småsår och blåmärken. Motorrum i en båt tvingar fram en del konstiga arbetsställningar som tär på gubbkroppen.
    Motorn brummade igång. En nervös väntan innan motorvärmen stabiliserades. Blev själv förvånad men tempnålen stod mitt i skalan. Helt ok alltså. Koll i expansionskärlet. Vattnet vispar runt men stannar kvar där det ska vara. På med locket - kasta förtöjningarna och ut på havet. Mer gas. Temp fortfarande ok. Ännu mera gas - allt är som det ska! Båten går inte så fort som den borde göra. Förmodligen för att ventilerna trots mitt jobb inte är helt täta. Men det här var bara en test för att se om det nya topplocket var deffekt och uppenbart så är det fel på det.
    Båten gör i alla fall över 27 kn så det får duga för i år. Nu åtestår det att försöka få igen pengarna för den deffekta toppen.
    Ha en jätteskön båtsommar.

Kommentar

Jag reklamerade topplocket som jag köpte av Båtskadecenter, Ulf Ekström, på Dalarö. Han vill inte ta tillbaka topplocket och betala igen 7 500 kronor som det kostade mig.
      Till hans försvar kan sägas att han blev allvarligt sjuk i vintras och att det därför inte går att diskutera saken med honom. Han kunde ändå genom en taleskvinna framföra att topplocket var provtryckt och därför inte kunde vara defekt. Om det är defekt nu så måste det vara mitt fel !
      Jag förstår inte hur jag skulle bära mig åt för att åstadkomma att sötvattnet sprutar ur expansionskärlet. Med den lagade gamla toppen händer inte detta. Och är en provtryckning av toppen garanti för att det är helt fritt från sprickor?
      Ulf Ekström, Båtskadecenter, kommer sannolikt inte att kunna återgå till sin verksamhet vilket är tråkigt. Det är också tråkigt att en av hans sista kunder ska vara missnöjd. Särskilt när han har så många år bakom sig i båtbranchen. Jag tror inte att Ulf Ekström på något sätt medvetet dyvlat på mig ett defekt topplock. Däremot trodde jag att den utlovade garantin var värd något.
      Lärdom av detta - köp inget av en ensamföretagare såvida du inte är helt säker på att aldrig behöva reklamera varan.

Kommentar

Hej igen
        Ville inte bara släppa allt. Jag skrev därför till Allmänna Reklamationsnämnden som en första åtgärd. Efter ca tre månader fick jag besked om att ARN ansåg mig berättigad till annat topplock eller hävning av köpet. Hade inte så stora förhoppningar att det skulle medföra någon ändring i sig. Blev mycket förvånad när jag strax före jul blev kontaktad av Uffes fru. Uffe är alltjämnt mycket dålig men ändå lite bättre än sist. Uffe hade ett annat topplock som jag kunde få!
        Idag åkte jag hem till Uffe och böt topplocket. Uffe själv låg och vilade så honom träffade jag inte.
        Jag tror att sjukdomen gjorde så att Uffe inte kunde tänka riktigt klart när jag reklamerade första gången. Hade han då varit frisk är jag övertygad om att allt hade löst sig betydligt fortare. Förhoppningsvis blir han bättre.
        Gott Nytt År på er alla.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
        ANNONS

Working...
        X