ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Yamaha 9,9/15 skvallerproblem

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Yamaha 9,9/15 skvallerproblem

Hej,
    har en Yamaha 9,9 utan skvallerstråle. Impellern är bytt och kylningen är ok. Problemet är att det är stopp i "skvallerhålet" och jag lyckas inte få bort skitet. Kanske ska jag bara strunta i problemet då kylningen funkar, men blir störd på att det inte funkar... Om man lossar slangen som går fr motorn ner till skvallerhålet så sitter stoppet en bit ner. Om man blåser ner i nippeln så är det tvärstopp. Blåser man upp i svallerhålet så blåser det ut genom propellern.... Är det någon som har en bra ide hur man kan fixa detta utan riva över delen av motorn... Kan man komma åt underifrån om man tar bort växelhuset? Har provat med växelvajer på borrmaskin, vattenånga, ättika.... Utan resultat. Vet ju inte hur kylkanalen ser ut mellan nippeln och skvallerhålet. Ursäkta om det var en otydlig beskrivning, men jag antar att ni som ev har haft samma problem vet vad jag menar ....

Hälsningar, Per

Det är inte som en thermostat som sitter där då? släpper bara ut under tryck? ÄR du säker på att det är skit? Om du är säker så var försiktig med borrmaskiner och dyrligt i kanaler. Det kan bli dyrt!!!!

Lycka till

/Tobbe

Kommentar

Pratade med en Yamaha mek idag. Skvallerstrålen är tydligen en separat kanal och om det är stopp i den så påverkar det inte kylningen (kylvattnet går ut via propellern). Rådet vara att inte göra något så länge kylningen fungerar. Om man vill se skvallerstrålen (som bara indikerar att pumpen fungerar) så kan man borra ett hål i underkåpan och sticka ut slangen där. Och om man har problem med termostaten så var det bättre att bara ta bort den och köra utan. Huvudbudskapen var att "rör så lite som möjligt" på en så gammal motor (-86) så länge den funkar. /Per

Kommentar

det var ett bra svar. fungerar det så låt det vara!!!! Börjar du rota i sakerna så blir det oftast mer kostnad om du nu hittar reservdelar. Ja ja, gött det fungerar iallafall.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
        ANNONS

Working...
        X