ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Mercury Sea Pro 15hk (Problem med förgasare)

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Mercury Sea Pro 15hk (Problem med förgasare)

Hallå gott folk. Är ny på forumet och hoppas kunna få lite hjälp med mitt problem.

Jag hade detta problemet i vintras också då jag köpte motorn och båten (Buster R)
    Motorn går som den ska i neutral, varvar som den ska och går kalasfint.
    När jag lägger i växel så vill han dö vid lite gaspådrag.
    Jag rengjorde förgasaren sist och då gick han som han skulle ca 2 turer. Kan tillägga att turerna inte är mycket fullgas utan det är grunda partier där man mestadels puttrar fram och utnytjar MAX 1/2 gas. Nu är vi där igen. Det är samma fenomen. Jag misstänker att det är skit i förgasaren igen.
    Sist så använder jag breakclean och tryckluft. Men fick göra det två gånger innan den gick som den skulle.
    Jag såg en kille som rengjorde förgasaren med en Uv tvätt som man brukar rengöra smycken osv med, det sa han hade blivit kalas och motorn hade aldrig gått så bra. Vad tror ni?

Sen undrar jag vad den pinnen i mitten av insugningstratten är till. Jag kan inte ta väck den och rengöra. Den är riktigt soggig med ärj. Provade med liten stålborste men fick inte bort mycket. Kan det vara där det kärvar? Den sitter still och går ej att röra! Misstänker att soppan rinner ner från den? Strunta i det som är inringat med gult. Det är redan fixat ;)

Tusen tack så länge!
    Mvh Jocke

Över 300 läsningar och ingen vet vad pinnen är till?

Kommentar

Det är lite svårt att se på bilderna ifall pinnen är något slags förgasarnål som via ett membran lyfts upp och ner och därigenom reglerar bränsletillförseln. Eller är det ett rör med små hål i så kan det vara ett så kallat emulsionsrör som förblandar bränsle/luft innan det släpps in i insugskanalen. i vilket fall som helst är det nog bra om det blir riktigt rent (oxidlösande kontaktspray brukar funka bra att rengöra förgasare med)

mvh Mats

Kommentar

Tack Mats! Den går inte att ta loss som jag förstår de :(
        Men man kan säga att där är två rör. Det ena ligger i det andra. Jag har iaf skruvat av skiten och har den här på diskbänken. Ska kolla om det finns sådant spray här i närheten.
        Tack!!

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Får ta och fixa en ny packning då risken han drar tjuvluft där är ganska så stor.

Kan det va så att jag pumpat in skit i förgasaren varenda gång? Hade ju glömt att kolla på den manuella pumpen som pumpar in soppa när den är kall. 3 tryck på den vid start av kall motor :rolleyes::o:p;):D

Nu ligger förgasaren i ett bad med kokande vatten. Bikarbonat och diskmedel. Verkar lovande. Har även rengjort den från oxid med Kjell och Companys oljefria oxidlösare. Så vi hoppas väll på att problemet är löst :D

Kommentar

Det ser ut som smutts blandat med gammal bensin som geleat sig.
            sätt gärna ett litet extrafilter på slangen aldeles innan förgasaren så slipper du nog problemen i fortsättningen.
            Geleproblemet kan du bli av med, genom att en gång per sommar tillsätta ca 0.5% aceton i bensinen.

mvh Mats

Kommentar

Motorn går kalas!

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
              ANNONS

Working...
              X