ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Mercury 400, 40hk -71 lade av vid körning

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Mercury 400, 40hk -71 lade av vid körning

Hej, jag har en mercury 40hk modell 400 från 1971 med elstart. När den skulle läggas i för i år så gick den på tomgång utan problem i vatten och vi påbörjade resan och båten gick ca 5 minuter i vattnet och la sedan av och vi fick inte igång den igen, varken med snöre eller elstart. Den tänder till och har gnista på båda stiften men vill inte starta. När jag sedan tog bort kåpan så ser jag att det droppar brun/mörk vätska från ett rör vid förgasaren när jag pumpar fram bensin, det droppar även vid insuget när jag pumpar men den vätskan ser i allafall ut som ren bensin, ska det sitta något på röret? Någon som har några tips vad felet kan vara?

Se bild, inramat med rött där det droppar från röret och pilar där det droppar från insuget.

Röret är troligen ett överströmningsrör där det skall läcka om förgasaren flödar. det skall troligen sitta någon liten slangstump på röret för att leda ut spillbensin utanför motorn i vattnet.
    Kom det ut brunaktig vätska här så har du garanterat mycket skit i förgasaren, troligen har också flotören hängt sig eftersom du kunde pumpa in så mycket bensin så att det till och med flödade över mellan luftfilter och förgasare, inte så konstigt att motorn inte går då den blir ju fulständigt kvävd av bensin.
    Ta och gör rent förgasaren och se till så motorn får ren bensin i fortsättningen så kommer den att fungera fint igen.

mvh Mats

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
    ANNONS

Working...
    X