ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Yamaha 20 hk med möjliga problem

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Yamaha 20 hk med möjliga problem

Hej

Jag har en Yamaha 20hk från -82 som kan ha problem, men det kan lika gärna vara så som en gammal utombordare beter sig.

När jag fick motorn så rykte det en hel del, vilket visade sig vara den föregående ägaren som hade haft i lite väl mycket olja i bensinen. Efter en nytankning med 2%-ig blandning så försvann merparten av röken. När jag kollade stiften så var stiftet i cyl 1 ytterst lite blött medans stiftet i cyl 2 vär väldigt blöttt. Det visade sig samtidigt att tändkabeln till cyl 2 var en grov elkabel så jag bytte den till en riktig tändkabel samt bytte tändhatt.

Efter att ha kört slut på en tank (10l) med 2%-ig blandning så tyckte jag fortfarande att det rykte lite väl mycket och kollade stiften igen. Båda var blöta, inte jätteblöta men lång ifrån torra. Så till den tanken jag kör med nu så provar jag med 1.75% blandning och efter första turen så var stiftet i cyl 1 sotigt och stiftet i cyl 2 helt ok, aningenst blött men inget jag skulle ha reagerat på tidigare.

Eftersom jag fiskar när jag är ute med båten så blir det lite blandad körning, en del högvarvskörning mellan fiskeplatserna och långa sträckor med trolling. Och det är efter dessa trollingsträkorna som det ryker allra mest. Om man lägger ur växeln efter en trolling sträcka och varvar upp motorn på tomgången så kommer det en rejäl rökpuff och det blir små olje/bensinprickar på ytan.

Är det någon som har nåt bra råd, ska jag köra med lägre blandning eller finns det något annat jag kan kolla för att komma på vad som ev. är fel?

/Patrik

Nyare Yamaha ska klara sig med en procent, men kontrollera för säkerhets skull att detta gäller även din årgång.
    Att motorn inte trivs med att gå på låga varvtal är ganska normal, men man tycker att båda tändstiften borde ha samma utseende. Jag antar att motorn har en förgasare.

Kommentar

den skall ha 1 %
      det är därför det står 1:100 på underkåpan
      detta under förutsättning att det är en 82:a(1% från 78 och framåt)

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
      ANNONS

Working...
      X