ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Merc 90hk -89 Foder som rör sig ?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Merc 90hk -89 Foder som rör sig ?

Så är man här igen med problem.:confused:

Min trotjänare gav upp med ett rejält dangdangdang efter 2 sek häromveckan.:wub:

Nu är motorblocket hemma och rivet. Kan konstatera att en kolv har tappat gods ovanför översta kolvringen på ca en tredjedel av omkretsen. De lösa metallbitarna har sedan fastnat mellan toppen och cylinderfodret där några bitar kilats in. Kolven har hindrats från att gå runt. Som tur är har inte cylinderloppet skadats.

Är ju lite förundrad över hur en sådan skada kan uppstå. Dock såg jag idag att cylinderfodret på den cyl inte var lika lång inskjutet i cylindern. ( Ovanlig konstruktion förresten med cylinder och topp gjutet i ett. Alltså inget topplock att skruva loss!!)

Har någon erfarenhet om dessa foder faktiskt flyttar på sig ibland.:unsure:

Det verkar inte riktigt som de resterande är i botten heller. Är det bara att banka ner dom eller måste någon smart värmning kylning göras?

Vet inte om konstruktionen är speciellt ovanlig. Alla Mercury från strax-före-hedenhös-nånting och framåt har ju den och är inte speciellt ovanliga.
    Jag skulle tro att skadan har inträffat pga bränslebrist på den cylindern.
    Att bara "banka" in fodret känns sisådär men kanske funkar en stund.

Kommentar

detta har jag varit med om på flera motorer
      nu senast en mercury 90hk -90
      jag har tillverkat en tapp som passar i cylindern
      vi värmde blocket så så mycket vi vågade och pressade i foderna med ca 10 ton
      den motorn har gått 2 somrar utan problem sen
      mittenfodret ca 5mm
      övre ca 3 mm
      nedre bra
      hur såg din ut?misstänker att det är slarv vid pressningen i fabriken,därför skulle det vara kul att veta

Kommentar

Nu har jag kommit vidare...

Alla foder hade rört sig mellan ca 2 - 4mm.

Jag ställde hela blocket på en sådan där lös dubbel kokplatta och hettade upp hela blocket till drygt 100 grader så att loskorna fräste lite. Den gamla trasiga kolven hade jag fyllt med järnskrot och lagt i frysen.

Jag tillverkade ett don i form av ett kraftigt rör som var ca 1mm mindre i ytterdia än fodren ytterdia. längd ca 100mm Ovanpå donet placerades ett ok med bulthål så att de gängstänger M10 som jag fixerade i blockets gängade hål som normalt används för vevhushalvans fixering kunde träs genom oket.

Innna oket lades på plats så släppte jag ner en konserburk i loppet som fylldes med isbitar. Därefter den nedkylda kolven.

Nu lade jag oket över donet fixarade det med muttrar Sedan var det bara att dra muttrarna och fodren gick relativt snäll ner till botten dvs slog i insidan på cylindertoppen.

För att säkra den numera antagligen inte lika starka presspassningen så deformerade jag aluminiumgodset med ett drivdon över botten på cylinderfodren så att det förhoppningsvis inte har lika lätt att röra sig igen.

Fodren hade också roterat aningens. max 2mm men detta kunde jag inte åtgärda. Glömde dock kolla om det innebär att någon kolvringsskarv kommit in på någon cylinderport där den kan haka i. Har dock svårt att tro att denna marginella förskjutning har någon avgörande inverkan.

Nu är det bara resten kvar.

Har du t ex förslag på alternativ till Loctite 518 MasterGasket som föreskrivs som tätning mellan vevhushalvorna.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Loctite flÄnstÄtning grÖn

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
          ANNONS

Working...
          X