ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Nödraketer

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Nödraketer

Hej,
    på nyårsaftonen tänkte jag öva mig lite med min säkerhetsutrustning (detta är sant, huvudskälet var att kolla hur den funkade).
    Jag tog då fram min fallskärmsraket, läste den enkla bruksanvisningen T:T som gav följande info: lossa korken i botten och i toppen, placera fingret i dragringen (i botten), håll röret stadigt och fyra av genom att dra i ringen.

Gjorde så, varvid jag förväntade mig att se ett rött nödbloss gå upp till 300 m och därefter långsamt under 40 s dala nedåt :rolleyes: . (bara som info: ja, jag vet att man inte bör avfyra raketer på skoj; i detta fall var det dock betryggande långt bort från alla vattendrag så ingen kunde ta miste).

Vad hände? Jo raketf-n drog iväg i 45 graders vinkel och försvann snabbt bortom synhåll (troligen kolliderande med några träd) :wub: .

Jag blev faktiskt lite fundersam. Om man inte ens under kontrollerade förhållanden då röret hålls stadigt och lodrätt kan skicka upp raketen hur skall man kunna göra det i en krängande båt under stor stress?

Eller hade jag bara otur?

Finns det någon annan som har provat fallskärmsraketer med bättre resultat?
    Skulle vara kul att höra.

Jag har i alla fall omvärderat min tro på nödraketer något efter detta.

Lars

Hej

Det är oansvarigt att skjuta nödraketer även på Nyårsafton och dessutom straffbart.

:wub:

Sjöfartsverket

/TJ

Kommentar

Originally posted by Tjatte@Jan 4 2007, 00:54
      Hej

Det är oansvarigt att skjuta nödraketer även på Nyårsafton och dessutom straffbart.

:wub:

Sjöfartsverket

/TJ
      Tack för info Tjatte.
      Eftersom jag är medveten om problematiken så kan jag bara upprepa vad jag sa i mitt inlägg: "i detta fall var det dock betryggande långt bort från alla vattendrag så ingen kunde ta miste". Dessutom kl 24.00 då hela himlen över villaområdet var fullkomligt översållad av stora och små raketer och krevader (dock inte av min eftersom den inte funkade...).
      Jag tror inte att sjöräddningen skulle ha ryckt ut med helikoptrar och båtar även om någon skulle ha upptäckt något som kunde tolkas som en nödraket. Det var som sagt j-t långt från vatten...
      Men i princip har du rätt.

Sjöfartsverkets artikel handlade f ö om okynnessjutningar i Stockholms SKÄRGÅRD i augusti 2004. Håller fullständigt med om att detta är oansvarigt.

Hoppas inte denna tråd blir en diskussion om huruvida jag handlat rätt eller fel; min avsikt var bara att få synpunkter på hur mycket man kan lita på nödraketerna.

Det kanske finns någon som använt dom i en riktig nödsitation och kan tala om om det var lätt eller svårt att använda dom och hur dom funkade.

Lars

Kommentar

T:T Prova nödraketer. Min variant som dock inte provar "flygförmågan" är.
        Raketen stoppas ner i jorden / sandhög eller dyl, upponer, och utlöses.
        Först tänds drivsteget sedan den röda bengaliska elden.
        Effektfullt. Har skjutit ett tiotal ingen har klickat, fast bäst före datum var passerad med flera år.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Lars S, antar att du höll raketen i 90 graders vinkel från marken men dy menar alltså att den ändå flög upp i 45 graders vinkel???
          Det låter inte bara illa, det låter ju livsfarligt! Den kunde ju lika gärna stoppats av ditt ansikte...eller har jag fel?

Kommentar

Originally posted by Superzingo@Jan 4 2007, 14:44
            Lars S, antar att du höll raketen i 90 graders vinkel från marken men dy menar alltså att den ändå flög upp i 45 graders vinkel???
            Det låter inte bara illa, det låter ju livsfarligt! Den kunde ju lika gärna stoppats av ditt ansikte...eller har jag fel?
            Jag höll den i 90 graders vinkel från marken, men strax snett ovanför huvudet så det var väl ingen fara med ansiktet. Men jag blev lite paff måste jag medge. Möjligen kan jag ha vickat lite på röret (men inte 45 grader!) vid avfyrningen.

Poängen med mitt inlägg är att antingen var det fel på raketen, vilket inte är bra, eller också att jag på något sätt inte klarat av att hålla raketen så exakt som krävs, vilket inte heller är bra. Som jag sa i mitt inledningsinlägg: om jag inte kan få det att funka under kontrollerade förhållanden så lär det inte heller gå i en nödstuation. Raketen var i princip ny; bara ett år.

För att undvika missförstånd: Jag vill givetvis inte på något sätt döma ut användandet av nödraketer i en nödsituation!!

Bara höra om andra har upplevt något liknande eller om just mitt fall var tillfällig otur.

Lars

PS. I sommar kommer jag att prova det drivankare jag köpt. Kan vara kul att se hur det funkar i praktiken med lite vågor och vind. Säkert inte självklart enkelt det heller...

Kommentar

Hur gör man om man vill testa nödraketer under "kontrollerade" former egentligen? Vore bra att ha testat under lugna förhållanden innan man (vilket Gud förbjude...) kanske måste skjuta raket när det är allvar... :(

Kommentar

Prova med att dra ur bottenpluggen. :rolleyes: :rolleyes:

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Finns raketer utan den bengaliska elden att testa med. En träbit kommer ner med fallskärmen istället.

Satte en sådan i spridaren av misstag, den vände och gick rätt ner idäck studsade runt några gånger och sedan överbord. Inte så kul, man bör nog vara ganska försiktig med raketerna...

Kommentar

Gick en SAR utbildning för ett par år sedan och då fick testa att skjuta av raketer. Det var verkligen nyttigt ifall man behöver göra det på "riktigt" någon gång.

Egentligen borde det gå att organisera test avskjutning genom båtklubbar och liknade och självklart med samtycke av polis, brandkår, sjöräddningen osv. Bra sätt att öva samt att bli av med "gamla" raketer. Tyvärr är det väl inte genomförbart.

/Tornado

Kommentar

Jag har vid två tillfällen skickat upp nödraketer sittande i en livflotte i dåligt väder.
                      Dessa raketer har fungerat på avsett vis.
                      Personligen hatar jag personer som skickar upp nödraketer för att "prova"
                      oavsett var man gör det! :wub:

Kommentar

Men herregud vilka moraltanter det finns.
                        Han säger ju för jössenamn att det var vid tolvslaget på nyårsafton, och utan tillstymmelse till vatten i närheten. Den dåre som missuppfattar det för nöd är nog ändå inte speciellt lämpad att utöva räddningen eftersom han antagligen är stupfull.
                        Löjligt... >:<

Var datumet utgånget på raketen?
                        Jag skulle klaga hos tillverkaren om den var inom bästföre.

Kommentar

Originally posted by Tornado@Jan 25 2007, 09:11
                          Gick en SAR utbildning för ett par år sedan och då fick testa att skjuta av raketer. Det var verkligen nyttigt ifall man behöver göra det på "riktigt" någon gång.

Egentligen borde det gå att organisera test avskjutning genom båtklubbar och liknade och självklart med samtycke av polis, brandkår, sjöräddningen osv. Bra sätt att öva samt att bli av med "gamla" raketer. Tyvärr är det väl inte genomförbart.

/Tornado
                          SAR utbildning?

Varför skulle inte ditt förslag vara genomförbart? Jag tror säkert alla inblandade skulle vara mycket intresserade av att få ner antalet "icke akut" uppskjutna raketer...men tyvärr är det kanske inte de personer som skjuter upp raketer i onödan som skulle närvara vid en organiserad uppskjutning.

Kommentar

Originally posted by Hubbe@Jan 26 2007, 07:42
                            Men herregud vilka moraltanter det finns.
                            Han säger ju för jössenamn att det var vid tolvslaget på nyårsafton, och utan tillstymmelse till vatten i närheten. Den dåre som missuppfattar det för nöd är nog ändå inte speciellt lämpad att utöva räddningen eftersom han antagligen är stupfull.
                            Löjligt... >:<

Var datumet utgånget på raketen?
                            Jag skulle klaga hos tillverkaren om den var inom bästföre.
                            Tror inte du haft den uppfattningen om du själv vid något tillfälle suttit i situationen att tvingas skicka upp nödraketer.

Jag kan också berätta en liten historia för dig.
                            För ca 20 år sedan gick vi med ett fartyg genom Stockholms skärgård just nyårsafton.
                            Strax före tolvslaget såg jag en raket skickas upp. Jag uppfattade det som att den kom från land in mot Saltsjöbaden.
                            Jag rapporterade för Stockholm Radio vad jag sett.
                            Trots att det var nyårsafton och trots att jag trodde den skickats upp från land startades ett sök efter en eventuell haverist.
                            Kustbevakning o Sjöräddning höll på ett antal timmar.
                            Vad tror du dom tycker om lek med nödraketer?

Kommentar

Det finns raketer med vit lyskropp, nu kommer jag inte ihåg vad affären heter (som jag vet har hemma för det mesta) men om intresse finns kan jag försöka luska reda på det.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X