ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Nödraketer

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Originally posted by StigH+Jan 26 2007, 18:20--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (StigH @ Jan 26 2007, 18:20)</td></tr><tr><td id='QUOTE'> <!--QuoteBegin-Hubbe@Jan 26 2007, 07:42
    Men herregud vilka moraltanter det finns.
    Han säger ju för jössenamn att det var vid tolvslaget på nyårsafton, och utan tillstymmelse till vatten i närheten. Den dåre som missuppfattar det för nöd är nog ändå inte speciellt lämpad att utöva räddningen eftersom han antagligen är stupfull.
    Löjligt... >:<

Var datumet utgånget på raketen?
    Jag skulle klaga hos tillverkaren om den var inom bästföre.
    Tror inte du haft den uppfattningen om du själv vid något tillfälle suttit i situationen att tvingas skicka upp nödraketer.

Jag kan också berätta en liten historia för dig.
    För ca 20 år sedan gick vi med ett fartyg genom Stockholms skärgård just nyårsafton.
    Strax före tolvslaget såg jag en raket skickas upp. Jag uppfattade det som att den kom från land in mot Saltsjöbaden.
    Jag rapporterade för Stockholm Radio vad jag sett.
    Trots att det var nyårsafton och trots att jag trodde den skickats upp från land startades ett sök efter en eventuell haverist.
    Kustbevakning o Sjöräddning höll på ett antal timmar.
    Vad tror du dom tycker om lek med nödraketer? [/b][/quote]
    Eller så kan man undra vad de tycker om en pajas som inte inser att det är nyårsafton och snart tolvslag, och rapportrar in det som nödsignal.
    Man behöver ju inte vara raketforskare för att fatta att det inte var nöd...

Hur skiljer de på nödraketer eller sådana där nyårsraketer med fallskärm då? Finns ju sådana som beter sig som nödraketer.

Kommentar

Kanske man inte heller behöver vara raketforskare för att inse att sjöolyckor kan hända också en nyårsnatt.

Kommentar

Ja, nu va det igång igen....
        Dessa förbannade trådvandaler, som måste predika som prällen i kyrkan.
        Nu va det ju frågan om vad som kunde varit fel på dne där jä,,la raketen, o inte hurvida korkat det var att dra iväg den eller inte.
        Han ställde ju en fråga ,, och la till detta
        (bara som info: ja, jag vet att man inte bör avfyra raketer på skoj; i detta fall var det dock betryggande långt bort från alla vattendrag så ingen kunde ta miste).
        om det nu va så att en del fortfarande inte fattade det.

Om nu ingen har något svar att komma med i denna fråga, utom moralpredikningar, så skulle iallafall jag tycka det va intressant att veta vad som kunde varit fel...
        Men det är ju jag det...

//Bojen

Kommentar

Vadå komma med något svar. Raketen funkade ju. Det var ju bara så att han inte kunde hålla i den ordentligt.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Jag har just snackat med en tillverkare av nödraketer (det var inte deras produkt tror jag, antar att det är en rivtändare på den aktuella raketen).
            Anledningen är med största sannolikhet att det kommit fukt i raketmotorn. Detta innebär att den inte får full dragkraft inne i röret, utan först när den kommit utanför. Då kan den gå åt vilket håll som helst. Detta är anledningen till att det finns ett bäst före datum.
            Rekommendationen betr. just nödraketer är att inte avfyra dessa efter bäst före datum, just p g a detta. Det har hänt en del olyckor vid avfyrning på t ex nyårsaftnar av såna som gått över tiden (raketerna alltså :lol: ).
            //Thomas

Kommentar

Hej,
              jättebra inlägg! Jag köper denna förklaring, även om min raket inte var så gammal.
              Det var precis så den betedde sig.
              Tackar för denna information; nu är man lite klokare.

Lars

PS. Som jag sa i ett tidigare inlägg kommer jag att prova mitt drivankare i sommar för att se hur det funkar och hur hanterandet är.
              Måste bara kolla med sjöfartsverket först om det är tillåtet.

(OBS. Den sista meningen var ett skämt... <_< )

DS.

Kommentar

Inom sjöfarten övningsskjuts gammla nödraketer i öppet hav (förutsatt ingen trafik i närheten)horisontellt från poopdäcket, i vindriktning (dagtid ej på natten).
                Skjuter man motvind eller medvind så brukar rakterna flyga rakt om man håller tuben stadigt, annars är det lätt att de flyger i böjd bana vid skjutning i sidvind

mvh/Alex SBJH

Kommentar

jag skulle innte tveka att dra av ett pat handbloss på nyår. jag drog av ett som gick ut 1980 det tände utan problem jag hittade det när jag städade i sommarstugan

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                  ANNONS

Working...
                  X