ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Hampa rep

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Hampa rep

Hej alla mysiga båtvänner, jag undrar var man kan få tag på riktigt tjock hampa rep.? diam. 70-100..

nåt liknande på bilden nedan..
    Tack!
    Bifogade filer

Pröva här:

http://www.kage-products.com/tagvirke-kvalitet.htm

Kommentar

Jag vill också ha ett kraftigt rep runt båten, men vart finns det till rimligt pris? Är det till att "knopa C-:" själv?

Verkade vara en mycket dyr butik....
      Här finns lite rimligare priser.
      http://www.skepp.com/

dock så vill man väl ha ändå kraftigare än 34-36 m.m.?

Kommentar

Detta http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=23370893 är nog det grövsta som går att få tag på till vettiga pengar och 36mm är grovt när det gäller rep!!

Jag beställde vid något tillfälle grövre Hamparep för kunds räkning när jag höll på med såna saker och det blev hemskt dyrt då repslageriet gjorde det enkom för den kunden så knappast lönsamt, ska vara om man hittar något på någon "skeppsloppis" men dem är ju inte så vanliga.

Måste Du/Ni ha så grova avbärare på båtarna, kör lite försiktigare istället så räcker det med 36mm :lol: :rolleyes:

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Hej igen!

Jo nog måste jag ha ett krafitgare rep, minst 7 cm. Annars syns det knapppt.

Kan det gå att tillverka själv?, någon som vet?
          :unsure:

Kommentar

[quote]

Hej,
            Kanske kan du göra som när vi tillverkade tjocka rep i lumpen för sisådär 40 år sedan. Tre rep fästes i staketstolpe på ena sidan. Repens andra ända fästes på tre ställen långt ut på ekrarna på en uppochnedvänd hästkärra. Diam på hjulet c:a en meter. Se´n var det bara att snurra.
            Kommer inte ihåg i vilken mån som den tillverkade trossen ville snurra upp sig igen men tror inte alltför mycket i alla fall.
            Du kan ju prova . Har du ingen hästkärra så kanske du kan ta något annat liknande ;). Det måste vara nå´t kraftigt för det blir rätt mycket drag i trossen efter ett tag.

Hälsningar

Lars
            (om två (2) månader åker båten i spa´t)

Kommentar

:unsure:
              [/quote]

Hej,
              Kanske kan du göra som när vi tillverkade tjocka rep i lumpen för sisådär 40 år sedan. Tre rep fästes i staketstolpe på ena sidan. Repens andra ända fästes på tre ställen långt ut på ekrarna på en uppochnedvänd hästkärra. Diam på hjulet c:a en meter. Se´n var det bara att snurra.
              Kommer inte ihåg i vilken mån som den tillverkade trossen ville snurra upp sig igen men tror inte alltför mycket i alla fall.
              Du kan ju prova . Har du ingen hästkärra så kanske du kan ta något annat liknande ;). Det måste vara nå´t kraftigt för det blir rätt mycket drag i trossen efter ett tag.

Hälsningar

Lars
              (om två (2) månader åker båten i spa´t)
              [/quote]

Det lät inte så dumt, jag har tillgång till flera gamla hästkärror ^_^
              Frågan är hur det blir.
              Jag har idag pratat med en säljare som skulle kunna ordna ett kraftigt rep. Jag skall få pris m.m. senare och återkommer om detta. Jag kunde heller inte låta bli att notera att ostindiefararen Ghöteborg har precis den storlek på tampar som jag vill ha till min båt, jag har mailat någon där och får se vad de säger. De borde åtminstone kunna berätta vart de fått sina tampar ifrån.

Kommentar

Hej, vet inte om ditt problem är löst med det går säkert att få rep tillverkade på flera ställen.
                T ex på
                Beck & Rep på Gotland

Undras dock om dom grejar 70 mm?

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Älvänges repslageri (Detta är ett museum som drivs av en del eldsjälara) strax norr om Göteborg kan säker fixa det. De gjorde alla repen till Ostindifararen Göteborg.

/ Tomas

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                  ANNONS

Working...
                  X