ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Plasta hål efter sumlogsgivare

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Plasta hål efter sumlogsgivare

Hej!
    Jag har tagit bort min gamla sumlogsgivare. Det blev ett ca 10-15 mm hål kvar som går snett genom skrovet. Plasttjockleken har jag inte mätt men gissar att den är uppåt 20 mm (?).

Hur plastar jag igen detta på bästa sätt? Till saken hör att hålet mynnar under motorn och är mycket knivigt att komma åt, om jag ligger raklång med oljesticka i pannan så kan jag få ner en hand till hålet, så det blir inga altartavlor på insidan... Kanske att jag kan få ner en speckel med något på från insidan...

Tacksam för tips!
    Bifogade filer

En tokig ide: Slipa hålet, tejpa utifrån och fyll igen hållet med en spruta med färdig blandad filler/epoxy, snygga till ut sidan.
    Kanske kan funka ?:?

Kommentar

Fattar inte riktigt mer än att det är ett h-- att komma åt. Jag skulle föreslå att du först gör rent och avfettar ordentligt + river upp ytan så du får en grov rå yta som det fäster bra på. En borrfräs eller dylikt skulle funka.

Sigges förslag att tejpa utifrån är inte fel. Ta en bred tejp, sätt lite gladpack e.dyl just över hålet.
      Sätt dit tejpen utifrån och lägg en plan träbit e.dyl utanpå och stötta den mot marken.

Sen tar du glasfibermatta som du river upp i fibrer, blandar till en kopp vanlig båtplast, rör ner lite glasfibrer och avslutningsvis helt enkelt häller i det i hålet inifrån. Dutta lite med en pinne så det kommer hela vägen ner. Sen kan du trycka i lite mer glasfibrer i det.

När det stelnat kan du ta loss stöttan och tejpen på utsidan och se om det blev bra. Buktar det ut så brukar man kunna karva bort hyfsat bra om det nu inte hunnit bli stenhårt. Buktar det in så är det ju bara att spackla.

Avsluta med gelcoatspackel. Och bygg ett altare på insidan av hålet ;)

Kommentar

Tjena Jakob,

Skall göra samma sak i min båt (fast jag kommer lätt hålet från insidan). Lyssnade med personalen på Erlandsons i går och fick tipset: gör hålet koniskt utifrån, spackla med glasfiberspackel. På så sätt kan inte "pluggen" tryckas in i båten pga vattentrycket utifrån. Lägg på light primer eller liknande som skydd. Bottenmåla som vanligt.

Lycka till!

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Till det där jobbet skulle jag rekommendera Prestolith. Till skillnad mot allt annat så krymper det inte under härdning och det blir en säkrare plugg. Godkänt av LLoyds för reparation under vattenytan. Komponenterna kan blandas fritt så man får den konsistens man vill. Från rinnigt till fast - efter behag.

Kommentar

Hålet måste göras dubbelkoniskt för bli riktigt bra. Se bild.
            Du borde kunna fila och/eller borra från utsidan.
            /TJ
            Bifogade filer

Kommentar

Originally posted by EFF100@Mar 30 2007, 09:09
              Till det där jobbet skulle jag rekommendera Prestolith. Till skillnad mot allt annat så krymper det inte under härdning och det blir en säkrare plugg. Godkänt av LLoyds för reparation under vattenytan. Komponenterna kan blandas fritt så man får den konsistens man vill. Från rinnigt till fast - efter behag.
              Intressant, var hittar man detta?

Kommentar

Sea Sea till exempel

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Originally posted by EFF100@Mar 30 2007, 14:12
                  Sea Sea till exempel
                  Jäpp, det stämmer!
                  Men f-n va dyrt det var! 247:- för en 1 kg burk!!! Jag behöver knappt 0,1 kg .......
                  Art. nr. 22412.
                  Bifogade filer

Kommentar

Men f-n va dyrt det var! 247:- för en 1 kg burk!!!
                    Inte då :) . Den är du värd Anders. :D Sparar dyrbar mycket tid med den. Bara borra rent hålet och hälla i guckan så är det klart på 10 min.

Kommentar

Hej allihopa!
                      Tack för bra tips. Jag är lite av den oroliga typen så lösningen kanske blir prestolit plus glasfibermatta på utsidan? Utifrån era tips skulle de då kunna bli så här:

1. Kona hålet utifrån med borrfräs/rundfil, tvätta med förtunning
                      2. Fylla utifrån med trög Prestolith, sätta på gladpack + tejp så det ligger kvar
                      3. Slipa ner 5 cm runt hålet
                      4. Ett eller två lager glasfibermatta
                      5. Epoxispackel över det hela upp till gamla gelcoatnivån

Vad tror ni?
                      Bifogade filer

Kommentar

Originally posted by Jakob Magnusson@Mar 30 2007, 20:31
                        Hej allihopa!
                        Tack för bra tips. Jag är lite av den oroliga typen så lösningen kanske blir prestolit plus glasfibermatta på utsidan? Utifrån era tips skulle de då kunna bli så här:

1. Kona hålet utifrån med borrfräs/rundfil, tvätta med förtunning
                        2. Fylla utifrån med trög Prestolith, sätta på gladpack + tejp så det ligger kvar
                        3. Slipa ner 5 cm runt hålet
                        4. Ett eller två lager glasfibermatta
                        5. Epoxispackel över det hela upp till gamla gelcoatnivån

Vad tror ni?
                        Du verkar ju sammanfattat bra. Jag skulle avfetta före slipning dock, och ha gelcoatspackel ytterst.

;)

Kommentar

Originally posted by EFF100@Mar 30 2007, 16:50
                          Men f-n va dyrt det var! 247:- för en 1 kg burk!!!
                          Inte då :) . Den är du värd Anders. :D Sparar dyrbar mycket tid med den. Bara borra rent hålet och hälla i guckan så är det klart på 10 min.
                          Tack EFF100! Seasea nästa ....
                          Varför kunde ingen berättat detta för mig tidigare???
                          Javisst ja! Ställde ju inte frågan på www.Fenderns.se/propeller ........ ;)

Jag är av samma sort som Jakob, typ hängslen och svångrem samtidigt.... lägger nog ett par remsor glasfiber på insidan som stopp. Bygger på utifrån och avslutar med gelcoatspackel + primer + bottenfärg. Då måste det väl hålla ....

Tack kamrater för bra svar!!

Kommentar

Ett par erfarenheter om prestolith.

Det påminner om superepoxy så till vida att det kryper, det är inte som spackel som ligger still, utan det rinner alltid, om än sakta om det är tjockt. Försegla med tejp om stället lutar.

Det härdar fort, man får vara snabb.

Lägg inte på med mycket slipmån då det är starkt så in i h..e och därmed väldigt svårt att slipa.

Men när den väl är på plats, en mycket bra produkt. :)

Kommentar

Tjena,

Ursäkta Jakob om jag klampar in i din tråd, men det är ju om samma "problem" i alla fall.

Hålen är ju vertikala i mitt fall, vad är då bäst att göra? Tejpa utsidan och hälla på innifrån, eller göra en tjock gegga och smeta på utifrån?

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X