ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Plasta hål efter sumlogsgivare

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Hej igen,

Nu blir jag alldeles snurrig :blink: :blink:
    Var nyss till lokala tillbehörsaffären för att beställa Prestolith. Snackade om vad jag skulle göra och då sa de: " hål i båten, då måste du plasta igen hålen!!! Det är det enda som gäller"
    Jaha, känns som om man är tillbaka till ruta noll igen ?:?
    Alla tips och råd man fått känns OK, vete 17 hur man skall göra nu. Tror jag satsar på:
    1. slipa rent och lägga på några remsor glasfiber på insidan
    2. kona och spackla igen hålen med glasfiberspackel utifrån (1 hål ca 10mm, 4 hål a' M5)
    3. ev. slipa och lägga på några remsor glasfiber på utsidan

Vad tror ni, kan det vara OK?!?!

Kommentar

Originally posted by 018Anders@Apr 2 2007, 11:16
      Hej igen,

Nu blir jag alldeles snurrig :blink: :blink:
      Var nyss till lokala tillbehörsaffären för att beställa Prestolith. Snackade om vad jag skulle göra och då sa de: " hål i båten, då måste du plasta igen hålen!!! Det är det enda som gäller"
      Jaha, känns som om man är tillbaka till ruta noll igen ?:?
      Alla tips och råd man fått känns OK, vete 17 hur man skall göra nu. Tror jag satsar på:
      1. slipa rent och lägga på några remsor glasfiber på insidan
      2. kona och spackla igen hålen med glasfiberspackel utifrån (1 hål ca 10mm, 4 hål a' M5)
      3. ev. slipa och lägga på några remsor glasfiber på utsidan

Vad tror ni, kan det vara OK?!?!
      Plasta var vad föreslog, innan Prestolit-förslaget kom.
      Jag skulle alltså göra en lösning med lite och korta fibrer så att man är säker på att det flyter ut. Sen skulle jag pilla ner mer fiber för att få det starkt.

Ditt förslag ärt bra tror jag...

PS. jag skulle också vara lite byxis när det gäller själva skrovet.

Kommentar

hål i båten, då måste du plasta igen hålen!!! Det är det enda som gäller"
        Jaha, känns som om man är tillbaka till ruta noll igen
        Sa du något till dom om hur hålet ser ut? Ett stort hål i tunnt gods är självklart man plastar. Ett litet hål i tjockt gods är inte samma sak.

Kommentar

Originally posted by EFF100@Apr 2 2007, 14:32
          hål i båten, då måste du plasta igen hålen!!! Det är det enda som gäller"
          Jaha, känns som om man är tillbaka till ruta noll igen
          Sa du något till dom om hur hålet ser ut? Ett stort hål i tunnt gods är självklart man plastar. Ett litet hål i tjockt gods är inte samma sak.
          Jäpp, sa att "det är ett litet skethål, man får knappt in lillfingret och så 4 små skruvhål"
          Plasta sa dom ..... ?:?

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Jaha, nu kom jag till skott idag, trots bara plus fem...

Sumloggen bortskruvad och sikan bortskrapad.

Vinkelslip med sliptrissa tar bort ett par millimeter av gelcoat och plast. Inkluderar två av skruvålen i första delen av lagningen.

Ruggar upp hålet med en "borrfräs", försöker få till en viss konisk form.

Kommentar

Sen kletar jag på Prestolithen. Som nämts tidigare i denna tråd så vill den rinna även om man blandar ganska hårt. Man får pilla en del för att få upp den genom det lilla hålet (ca 10 mm). Tejpar med masktejp så att det inte ska rinna ut.

Värmer för att få igång härdningen.

Efter enkvart tar jag bort tejpen.

Kommentar

Slipar igen med vinkelslip med sliptrissa efter ca en timme.

Klippe till två glasfibersnuttar (tror det är 250 g matta) ca 5 och 8 cm i diameter.

Efter plastning av de två bitarna.

Värmer för att få igäng denna härdning också.

Imorgon ska jag lägga på ett lager tvåkomponentspackel... Sen e de klart!

Kommentar

Det blir fint som fisken. Hål/genomföringar under vattenlinjen är alltid en risk.

/TJ

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Uppskattar verkligen dokumentationen. Det ser bra ut det där!

Kommentar

Originally posted by 018Anders@Mar 30 2007, 14:28

Men f-n va dyrt det var! 247:- för en 1 kg burk!!! Jag behöver knappt 0,1 kg .......
                      Art. nr. 22412.
                      Vadå dyrt? jag köpte en burk med 30g gelcoatspackel kostade 189:- ?:?

Kommentar

Originally posted by Badboat+Apr 11 2007, 23:32--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Badboat @ Apr 11 2007, 23:32)</td></tr><tr><td id='QUOTE'> <!--QuoteBegin-018Anders@Mar 30 2007, 14:28

Men f-n va dyrt det var! 247:- för en 1 kg burk!!! Jag behöver knappt 0,1 kg .......
                        Art. nr. 22412.
                        Vadå dyrt? jag köpte en burk med 30g gelcoatspackel kostade 189:- ?:? [/b][/quote]
                        Men gelcoatspackel kan man ju köpa på tub, Plastic Padding?
                        Vet i och för sig inte vad en sån kostar idag.

Kommentar

Originally posted by JJ_S+Apr 12 2007, 08:39--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (JJ_S @ Apr 12 2007, 08:39)</td></tr><tr><td id='QUOTE'>
                          Originally posted by Badboat@Apr 11 2007, 23:32
                          <!--QuoteBegin-018Anders
                          @Mar 30 2007, 14:28

Art. nr. 22412.

Vet i och för sig inte vad en sån kostar idag. [/b][/quote]
                          Jo men det va ett som hade samma färgnummer som min gelcoat.

Kommentar

Originally posted by Badboat+Apr 12 2007, 12:52--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Badboat @ Apr 12 2007, 12:52)</td></tr><tr><td id='QUOTE'>
                            Originally posted by JJ_S@Apr 12 2007, 08:39
                            Originally posted by Badboat@Apr 11 2007, 23:32
                            <!--QuoteBegin-018Anders
                            @Mar 30 2007, 14:28

Art. nr. 22412.

Vet i och för sig inte vad en sån kostar idag.
                            Jo men det va ett som hade samma färgnummer som min gelcoat. [/b][/quote]
                            Verkar lite överdrivet om man ska plasta igen ett hål som inte kommer att synas... tänkte jag då ra. :8:

Kommentar

Hej!

Gelcoatspackel för att plasta igen ett hål under vattenlinjen är definitivt inte att rekommendera då detta helt enkelt inte håller under vattenlinjen.

Själv har jag plastat igen mitt sumlogghål på följande vis:
                              * konade hålet utifrån mer utåt än innåt.
                              * tre lager epoximatta på insidan
                              * spacklade med Plastic padding marinepoxi avsedd för att användas under vattenlinjen.

För övrigt använder jag bara epoxi för lagningar i gelcoat då detta fäste bättre mot underlaget än polyester. Prestolith är ett polyesterspackel är säkert ok men själv använder jag bara epoxi speciellt undervattenlinjen.
                              Epoxi är överlägset polyester i hållfasthet läs Nils malmgrens text:

"Epoxins goda vätförmåga sig hörd och ser till att alla fibrerna blir väl genomvätta. Detta betyder i sin tur att man får mycket starka laminat. Fibrer av t.ex. glas, aramid, kol eller polyester är inga problem.
                              Vakuumsuger man laminatet så blir det ännu starkare p g a att mikroblåsor av luft sugs bort ur laminatet.
                              Jämför man två stycken jämntjocka laminat av epoxi och exempelvis polyester, så kan man mäta sig till att epoxilaminatet är många gånger starkare. Därför kan man göra epoxilaminatet tunnare och därvid också lättare. "

Extrema tävlingsbåtar byggs nästan bara i epoxi med glas eller kolfiber i laminatet.
                              Dessutom är epoxi lagningar mer vattentäta än polyesterlagningar.

Jakob:
                              Dina lagningsmattor är egentligen för små de bör täcka ett större område utanför hålet /skadan. För större hål rekommenderas 20 cm vilket kanske inte är helt nödvändigt vid mindre hål. se även
                              http://www.batepoxi.se/SV/labbet/lagalaminat.php

Läs mer här:
                              http://www.batepoxi.se/SV/index.php
                              http://www.epotex.se/page/140/170/44

/Lars

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                              ANNONS