ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Lättarbetad polish?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Lättarbetad polish?

Så var det dax att börja gnugga gelcoat igen. Med tidigare års erfarenheter av timmar och dagars arbete med extremt trögjobbad rubbing/polish (Autosol) tänkte jag prova något mer lättjobbat detta år. Kanske till och med polera för hand eftersom båten inte är mer än 21 fot.

Jag tänkte också - hör och häpna - gå på BILpolish i år och därmed spara några kronor. T:T

Någon som har erfarenhet av en lättjobbad polish som ändå håller hyfsad glans säsongen ut?

Hej,

Jag har gått och funderat ett tag på att prova TCnano.
    Tja, antingen går man på pumpen eller så kanske det är bra och håller gelcoaten i bättre skick lite längre än andra tradtionella produkter.

http://www.tcnano-webshop.se/

/Bo

Kommentar

Jag gillar Turtles boatcleaner och sedan på med Hagmans bilvax! :o

Kommentar

BILTEMA claener och vax - har bra erfarenhet av produkterna och de har fått mycket gott betyg i båtpress för bibehållen glans under lång tid!

Krister

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Tycker att vanligt Diamantvax fungerar mycket bra.

Kommentar

Haha - ja uppenbarligen finns det lika många svar som det finns användare.

:lol:

Det jag var ute och for efter var ett polish som är mer lättflytande och inte bygger upp vaxrester när man polerar - men samtidigt är av tillräckligt bra kvalitutt.

Men vi kör väl på och provar något nytt i år - gamla, hederliga (och billiga!) OKQ8 Bipolish.

Rapport efter påskhelgen. ;)

Kommentar

Hej

Jag brukar köra Autosols serie, men i år skall jag även komplettera med TCNano (se sep tråd)

Hälsningar
              Tornado

Kommentar

Det är skillnad på båtpolish och bilpolish, billacken är betydligt mycket tunnare än vad gelcaten är på en båt. Behöver man inte polera så mycket så går det säkert bra med bilpolish annars bör man nog köra med båtpolish. Sedan är det klart skillnad mellan olika produkter detta framgår av testet som Praktiskt Båtägande gjorde för drygt ett år sedan. Sedan är smaken som baken vad gäller alla dessa produkter, det gäller väl att hitta det som passar bäst till just sin egen båt.

/Wahlis

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Jag använder ett vax som heter Liquid Shine ett mycket lättbearbetat vax som även fungerar på gummi mm finns hos American racing i Linköping
                  Ett riktigt stalltips jag sprutade fäljrengöring på den bruna beläggning som blev på botten förra sommaren, det tog mindre än tre min sen så skiftade det färg och det var bara att spola bort skiten fungerade riktigt bra perfekt runt motorn där det är trångt B)

Kommentar

Så kommer då rapporten, om än något försenad:

Vanliga OKQ8 Cleaner i kombination med vanliga OKQ8 Bilwax (ca en femtilapp styck) funkade hur bra som helst. Cleanern var visserligen lite trög att lägga på för hand men det funkade och i mitt tycke "bet" den minst lika bra på matta ytor som Autosol, som var rent omänskligt jobbig att polera ut, även med polermaskin. :wub:

Eller är det bara jag som tycker så?

Hur som helst har jag sparat ett par hundra till sjökrogen i sommar! T:T

Kommentar

Hej,

Många "poleringar" kan se bra ut första tiden men det är när säsongen lider mot sitt slut som agnarna skils från vetet dvs vilka som har kvar glansen.

/Bo

Kommentar

Originally posted by bossee@Apr 23 2007, 19:57
                        Många "poleringar" kan se bra ut första tiden men det är när säsongen lider mot sitt slut som agnarna skils från vetet dvs vilka som har kvar glansen.
                        Det var där Biltemas produkter fick högsta betyg så jag fortsätter med dessa! :D

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                        ANNONS

Working...
                        X