ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Länspumpsläckage?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Länspumpsläckage?

Hej!

Har en fundering, då det fanns några liter vatten i kölsvinet på båten idag. Vad jag vet så är allt tätt och fint och inga läckande bultar. Min fundering är om länspumpen skulle kunna läcka in vatten baklänges? Då hygglig sjö legat på åt avtappningshålet för länsen ett par dagar. Det stod nämligen vatten i slangen mellan läns och avtappningshål. Kan det sakta men säkert läcka in vatten den vägen. Länspumpen är av den enkla "handtag på fastskruvad bälg typ".

Enda andra alternativet är dyvikan, men den verkar sitta!

Tacksam för svar!

/K

Jag har en liknande pump på min och den släpper in lite vatten baklänges när vågorna slår mot. Det är nog ganska svårt att göra en sådan pump helt läcksäker bakåt eftersom hårdare backventiler skulle göra pumpen segare (eller mycket dyrare).

En väldigt enkel lösning är att höja slangen så det blir en svanhals med fall mot genomföringen... eller flytta upp genomföringen.

Kommentar

Originally posted by EFF100@Apr 10 2007, 21:40
      Jag har en liknande pump på min och den släpper in lite vatten baklänges när vågorna slår mot. Det är nog ganska svårt att göra en sådan pump helt läcksäker bakåt eftersom hårdare backventiler skulle göra pumpen segare (eller mycket dyrare).

En väldigt enkel lösning är att höja slangen så det blir en svanhals med fall mot genomföringen... eller flytta upp genomföringen.
      Kan det vara värt att sätta en kulventil på slangen för att lås helt?

Hålet för länsen sitter ca 1 1/2 dm ovan vattenlinjen och har en svag hals på insidan, men inte som stoppar tror jag.

Kommentar

Kan det vara värt att sätta en kulventil på slangen för att lås helt?

Hålet för länsen sitter ca 1 1/2 dm ovan vattenlinjen och har en svag hals på insidan, men inte som stoppar tror jag.
        Kulventil är förståss en lösning, göra ännu högre svanhals en annan. Välj det som är praktiskt för dig. Jag skulle föredra svanhalsen för den sköter sig själv och kräver inget underhåll.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Hittade en kulventil på slangen idag, så det var bara at dra åt!

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
          ANNONS

Working...
          X