ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Skarva ankarkätting...

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Skarva ankarkätting...

Hej allihopa!

Nu har jag fått mitt nya ankarspel på plats. Jag har valt att ha bara kätting istället för lina. Kättingen är galvad, men nu skulle jag vilja skarva på en snutt rostfri kätting längst ut, för utseendets skull. :8:

Frågan är hur man lämpligen skarvar en kätting med bibehållen styrka? Finns det någon "godkänd" metod? ?:? Eller det kanske inte alls är lämpligt att skarva över huvud taget? :huh:

Schackel och liknande klumpiga lösningar går inte, eftersom skarven måste kunna passera lite hjul och annat... :rolleyes:

Om intresse finns kan jag fixa lite bilder och lägga upp en projekttråd. :)

/Amatören

Kan det här vara något?

Bifogade filer

Kommentar

Det finns ju "snabblänk" för att skarva kätting finns i olika dimensioner men om det finns i RF vet jag inte men den ser ut som en vanlig länk men med en liten förskruvning på ena långsidan, det borde funka även i ett ankarspel.

Kommentar

Om jag inte har helt fel så säger dom att man inte skall blanda RF och galv, kolla det innan du köper RF, varför vet jag inte men det är säkert någon annan som vet om det nu stämmer.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Hittade detta på nätet:

"Blanda inte rostfritt och galvat då en sådan kombination rostar"

Och detta:

"Det inte alltid det bästa att blanda rostfritt med andra metaller eftersom olika metaller är olika "ädla". När det kommer joniserat vatten (t ex regn med föroreningar) på så kan det skapas galvaniska strömmar, vilket i sig ger upphov till rost"

Kommentar

Originally posted by Petrov@Apr 24 2007, 15:41
            Hittade detta på nätet:

"Blanda inte rostfritt och galvat då en sådan kombination rostar"
            Ajdå, det kan ju vara värt att ta med i beräkningen. Nu kommer visserligen den här skarven att vara inombords för det mesta. Men jag har ju redan nu en rostfri svirvel-länk mellan kättingen och ankaret, som båda är galvade... <_<

Man kanske skall skaffa rostfritt ankare och ha en stump rostfri kätting på den sträckan som ligger utombords. Sedan skarvar man till galvad kätting "under tak"? :blink:

Tack för tipset. :)

/Amatören

Kommentar

Originally posted by Bosse L@Apr 24 2007, 15:34
              Det finns ju "snabblänk" för att skarva kätting finns i olika dimensioner men om det finns i RF vet jag inte men den ser ut som en vanlig länk men med en liten förskruvning på ena långsidan, det borde funka även i ett ankarspel.
              Jag har sett den, men jag tyckte att de var lite väl stora i förhållande till tjockleken. D.v.s. om jag skall ha en i lagom storlek, blir den lite väl klen. :huh:

/Amatören

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
              ANNONS

Working...
              X