ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Toa och septitank-frågor...

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Toa och septitank-frågor...

Hej allihopa!

Det börjar bli aktuellt med byte av toalett i min Albin 25:a. Jag lurar lite på att skaffa en el-toa. Men jag undrar hur den sådan fungerar. Pumpar den in rent vatten samtidigt som avfallet punpas ut? På en handpumpad toa kan man ju välja om man vill pumpa ut avfallet eller pumpa in vatten. Det käns som man fyller septitanken fortare om man både pumpar in och ut samtidigt... :unsure:

En fråga till: Jag har letat förgäves efter en gammal tråd om rengöring av septitankar. Det stod något om att det samlas fettrester i tanken med tiden, och att man kunde hälla i någon sörja för att lösa upp det. Är det någon som vet mer om detta? :unsure:

MVH
    Amatören

Dom el toaletter jag variti kontakt med pumpar in & ut samtidigt. Vilket skapar lite iritation, när man vill fylla upp lite vatten innan man börjar, eller tömma ut vattnet helt när man är klar.
    blir helt klart fullt fortare i tanken när man har el toa! Men det kanske inte är en nackdel?

det andra kan jag inte svara på, men låter lite konstigt i mina ögon, man har ju trotsalt nästan bara vatten i tanken, så den är ju lätt att tömma helt tom varje gång.

Kommentar

Hej!
      Jag bytte till eltoa och visst fylls tanken upp mycket fortare. Två vuxna och tre barn (9-14) fyllde 50 liter per dag... Kanske vi inte snålade på spolningen direkt...

Min tanke var att att ta bort impellern på inkommande ledningen och montera en separat pump för tilloppsvasttnet. Jag skulle gissa att man kan halvera förbrukningen på så sätt...

Mvh,
      Jakob

Hej allihopa!

Det börjar bli aktuellt med byte av toalett i min Albin 25:a. Jag lurar lite på att skaffa en el-toa. Men jag undrar hur den sådan fungerar. Pumpar den in rent vatten samtidigt som avfallet punpas ut? På en handpumpad toa kan man ju välja om man vill pumpa ut avfallet eller pumpa in vatten. Det käns som man fyller septitanken fortare om man både pumpar in och ut samtidigt... :unsure:

En fråga till: Jag har letat förgäves efter en gammal tråd om rengöring av septitankar. Det stod något om att det samlas fettrester i tanken med tiden, och att man kunde hälla i någon sörja för att lösa upp det. Är det någon som vet mer om detta? :unsure:

MVH
      Amatören[/b]

Kommentar

Hej allihopa!

MVH
        Amatören[/b]
        Hej!

Läste i en gammal tråd att vanligt maskindiskmedel och hetvatten fungerade utmärkt att rengöra septiktanken med.
        Tydligen så löstes fettet upp lätt som en plätt.

Mvh Nisse

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Hmm... Det får nog bli en manuell toa trots allt. Och en omgång varmvatten med diskmedel. Tank för era svar :rolleyes:

/Amatören

Kommentar

Vi har en vanlig toa som är elkonverterad och visst blir det lite mer vatten men vi har inte haft något problem.
            Särskilt sedan vi började med en specialpotta som bland annat säljs på apoteket.
            Med den kan även tjejer stå upp och kissa i pottan och vi använder nu bara toaletten för nr 2 och har inga problem med att tanken fylls.

MVH
            Göran

Kommentar

Ursprungligen postat av Flipper850 Visa inlägg
              Särskilt sedan vi började med en specialpotta som bland annat säljs på apoteket.

MVH
              Göran
              JAAA!

Pipinette heter den. När vi skulle häromdan köpa ny antydde damen bakom disken Apoteket att de inte får göra reklam för de här prylarna, men att de är jättebra! Sen tillade hon: Men? Hur vet NI om dem?

Kan bara rekomedera dem stenhårt! Pipinette. Lägg det på minnet... :)

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
              ANNONS

Working...
              X