ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Utformning av skrov?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Utformning av skrov?

Hejsan!
    Mitt namn är André och jag ska bygga en båt som projekt arbete i skolan.
    Jag har lite fundering på hur skrovet ska vara utformat resp. hur jag beräknar
    bärkraften hos båten osv..
    Någon som har några förslag?
    (Så här hade jag tänkt mig. Se bifogad bild(mm))

BTW : Om någon vet några standard mått på hur hög båten får vara i
    bak-kant eller liknande för att motorn ska gå bra, hör av er tack :)

//André
    Bifogade filer
    Last edited by André -90; 2008-09-20, 15:49.

Delftship Site - Home är din vän.

Själv kan jag inte mycket om skrovutformning. Om jag skulle bygga en båt skulle jag nog hitta en befintlig båt med de egenskaperna jag efterfrågade och sen planka friskt med lite modifieringar.

Kommentar

Hej, G-man!
      Jo, visst skulle man kunna planka en ritning.
      Men då försvinner ju ganska stora delar av projektet.
      Men det är klart att jag har hämtat inspiration från andra båtar jag sätt.

//André

Kommentar

Boat Design Forums

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Skrovets ideala utformning beror på kraven på det, ska båten gå fort eller sakta, tåla kraftig sjö eller användas på lugnare vatten.
          Bärigheten beror på deplacementet, alltså hur mycket vatten skrovet tränger undan vid normalt flytläge plus det läge skrovet sjunker till vid tänkt högsta last. Teoretiskt fås denna vattenvolym genom att beräkna volymen av skrovet i dessa lägen efter de mått båten avses få. Antalet liter vatten ger då bärigheten i kilo.
          Akterspegelns (eller motorbrunnens höjd) är om det gäller utombordsmotor beroende på måttet från motorns antikavitationsplatta till fästbygelns insida, vilket jag vårdslöst brukar räkna som 40 eller 50 centimeter för kort respektive lång rigg med viss avvikelse eftersom måttet egentligen är i tum.

Kommentar

Hej!
            Båten ska inte gå i några extrema hastigheter.
            Jag har tänkt använda mig av en 15hästars motor.
            Vi befinner oss i Strömstad på somrarna så den ska ju
            tåla ändel hård sjö.

När du säger maxlast menar du när båten totala
            densitet är nästan lika stor som vattnets eller hur ska jag
            veta vad maxvikten är?

Sen för att få reda på bärigheten så tar jag
            volymen undan tryckt vatten vid maxlast minus volymen
            undan tryckt vatten "utan övrig tyngd".

[ F=V2-V1]

Tack så mycket för att ni tar er tid:)
            //André

Kommentar

Med den modesta motoreffekten antar jag att du inte är ute efter planing. Då bedömer jag din skissade typ av ganska djup v-botten som ganska olämplig, eftersom sådana bottnar brukar göra kraftigt motstånd vid planingströskeln.
              Med maxlast menar jag precis vad jag säger, deplacementet = tyngden av undanträngt vatten vid det djupasta flytläge = belastning du räknar med.
              Det vore intressant att veta vilka mått du har tänkt dig på skrovet, eftersom detta ju har stor betydelse för beräknad fat med en viss motor.
              I Båtnytt ett par nummer tillbaka beskrivs en intressant konstruktion för att få ett snabbt skrov med måttligt effektbehov, lösningen är en mofifierad Petterssontyp med mått omkring 9 x 2 meter (om jag minns rätt), vasst förskepp, runda slag och bred bärig akter

Kommentar

Hej!
                15 hästaren kanske är lite blygsam, men den tänkte jag
                använda bara för att den redan finns i familjens ägo.
                Och båten måste kunna plana så ev. får jag väl köpa ny motor då.?

Måtten som jag tänkt använda mig av är 5X2 m.

Jag förstår inte formeln till fullo fortfarande dock, Det ?djupaste flytläget?
                är det när båt kanten är vid vatten ytan?

Jag tänkte mig skrovet V-formad då jag är rädd att båten ska bli för o-stabil?
                Men det kanske finns effektivare sätt att utforma det?
                Antar att en så plan yta som möjligt är bäst vid planning eller?

Tack så jätte mycket än en gång för att ni tar er tid.

//André

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Måttet låter förnuftigt men jag tror inte att den planar, om du nu skulle önska det. Jag antar att du ska ha inredning minst motsvarande en styrpulpetbåt.
                  Uträkning av deplacement/bärighet görs vid den vattenlinje som båten beräknas få vid största förnuftiga belastning, förstås inte nedtryckt ända till däcket/skrovkanten.
                  En v-botten är mer tungdriven, och även instabil vid stillaliggande, ju större vinkel den har. En plattare botten går alltså lättare, men en helt plan botten är inte realistisk annat än i extrema fall.
                  Dina trappsteg eller steglister ökar också motståndet.

Kommentar

Hej.
                    Är det på grund av motoreffektens skull som den inte kommer plana eller?
                    Får man fråga vad du skulle föreslå för form?
                    Kan jag fortsätta på den här men sätta lägre än 14 grader på vinklarna?
                    (tror det var 14¤)

Ja, tack så mycket återigen.
                    Bara en fråga Hur kommer det sig att ni vet så mycket ?
                    Jobbar ni på ett varv eller:)?

//André

Ps.
                    Drog upp en snabb ritning på båten..
                    Måtten har blivit lite konstiga på vissa ställen tå jag tog bort en bit på höjden.
                    Har inte tagit ut "hålet" för motorn än om ni oroar er för måtten.:)
                    Sen har jag inte lyckats avrunda fronten åt rätt håll.
                    "Avsatserna" ska inte gå lodrätt utan vinklade mot mittlinjen.
                    Ds.
                    Bifogade filer
                    Last edited by André -90; 2008-09-22, 22:33.

Kommentar

Du kanske vill behålla långskepps"vecken" av förstyvningsskäl, annars bromsar de något och erfarenheten lär att det är lätt att misslyckas med plastningen i skarpa vinklar. Det är ganska vanligt med sådans problem på båter även med vanliga steglister.
                      Motoreffekten är den viktigaste grunden för att jag inte tror på planing, men med mycket lätt inredning och om du är ensam ombord så kanske det möjligen går. Annars krävs det ork just för att få båten att gå över sina egna skrovvågor och börja plana.

Kommentar

Början föll bort senast. Jag skulle säga att jag är ingen expert, men har hållit på länge med båtar. Att en djupare v-botten är mera tungdriven än en plattare är allmän kunskap.
                        Jag tycker att ditt skrov nog skulle må bra av vassare vinkel i fören, nu verkar det ha samma vinkel hela vägen och det får fören att se lite pråmaktig ut.

Kommentar

kul projekt! vilken bra skola

om jag förstått dina ritningar rätt så har du tänkt bygga "steglisterna" som innåt-veck i skrovet. dom bör vara på utsidan av skrovet. hoppas du förstår vad jag menar.

och som nämnts tidigare så måste V-botten vinkeln bli större och större längre mot fören.

du har en ganska svår uppgift framför dig. om målet är att plana med 15 hk så krävs det som sagt att du har ett plant och lätt skrov med bra steglister. ska du åka runt i vågorna utanför strömstad kommer det bli en ganska stötig och hård resa. jag minns det som ganska oskyddad skärgård med hög sjö.

men klart att du ska göra ett försök!

hur har du tänkt att själva bygget ska gå till? material och metoder?

glöm sen inte att göra skrovet styvt mha skott och balkar på insidan.

Kör hårt!

Kommentar

HEj
                            Uesäkta att jag inte har svarat på länge men både jag och min dator har inte haft någon hällsa att prata om.

Jag har ingen direkt tidigare erfarenhet och därför är jag väldigt tacksam för det enkla språk du använder.

Jag anser inte att listerna går inåt men som sagt har jag inte någon större erfarenhet sedan innan. Men från lägre till högre nivå är det ju ett avstånd på ca 2cm "tror jag" ifrån körlens mitt om man säger så.
                            _
                            . \_ Så där ser den ju ut på ett ungefrär sen såg jag att riningen har blivit ihop tryckt mer på bredden än på höjden så listerna ser väl näst intill vertikala ut.

Om listen skulle gå inåt anser jag att den skulle se ut så här ungefär Z ....vilket den inte gör...?

Vad det gäller vinkeln i botten så menar du alltså att om aktern har en 300* så ska den innan den går ihop i fören ha t.ex 360* för att göra det extremt...
                            Har jag förstått rätt då..

Vad det gäller lätt het så kommer skrovet att byggas till större delen av frigolit/cellplast som sedan får en glatt/hård yta då man värmer på den.

Jag är inte jätte fastlåst vid att motorn måste vara än 15hästare utan det är bara det att det redan finns en sådan och därför hoppades jag på att kunna använda den.

Båten kommer inte användas för att åka ut till Koster utan mest i den skyddade långö rännan dock är det ju bra om båten tål hård sjö hur som haver.

Vad det gäller metod så var grund iden att bygga skrovet i frigolit och stärka upp skarvar med glasfiber väv.

Har dock haft väldigt svårt att hitta formler eller literatur om båt bygge det jag har hittat är hur man kan göra båtar i metall..

Tack för att ni har tagit er tid att hjälpa mig.
                            Jag är jätte tacksam för all hjälp jag kan få:)

//André

Kommentar

jag kom inte på något sätt att förklara vinkeln som ska öka mot fören, eller hur steglisterna ska se ut, så jag ritade en liten bild. hoppas du ser hur steglisterna ligger "utanpå" skrovet. och hur bottenvinkeln blir större frammåt i båten.

ang. bygget tror jag att bygga i frigolit eller annan cellplast är att be om problem.

-du kommer få svårt att få en snygg och hård yta av att värma plasten. båten blir ojämn och knölig.

-om du inte förstärker skrovet med glasfiber eller annat kommer troligen båten falla i bitar efter ett par hårda stötar i vågor.

-när du förstärker skrovet med tex glasfiber och polyester är det troligt att cellplasten smälter av polyestern.

trots en tight budget och liten erfarenhet kan man komma ganska långt genom att bygga i plywood. testa att googla på " flugan sportbåt " för lite inspiration.

ta och läs de du hittat om båtbyggen i stål. det mesta gäller även plast och träbåtar.
                              Bifogade filer

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X