ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Vilken utrustning steg för steg för en nybörjare.

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Vilken utrustning steg för steg för en nybörjare.

Sitter här och firar litegrann för mig själv med en Cognac. Tog ledigt imorgon då jag ska skriva hamnplats-kontrakt samt eventuellt under kvällen får in min Golif i hamnen.

I vilket fall som helst så är detta helt nytt för mig, men redan nu så börjar jag ju såklart planera vart jag vill, i vilka steg och vad jag nu behöver till det.

Som t.ex mina planera resmål är som följer:
    I.o.m att jag kommer ligga i Landskrona så är Ven det första resmålet. Ca 6km avstånd. Senare ett par olika resmål i Danmark för att så småningom gå söderut genom Kiel-kanalen.

Nu vad gäller utrustning till båten då. Vad behöver jag där? (gärna i steg för att inte ruinera mig direkt)

Där finns ett ekolod samt en Log och kompass. Om utrustningen funkar vet jag dock inte till 100%.
    Jag skulle dock uppskatta PRISVÄRDA hänvisningar till olika nivåer.
    Jag vill alltså ha "billiga" grejer men inte tumma på funktionalitet. Om jag uttrycker det så att jag hellre köper en UHF som funkar istället för Biltema som ibland funkar.

Har själv en bil-GPS. Är det något som kan användas på ett vettigt sett? (Mest kanske för att få kordinater) Har också en laptop med mobilt bredband (visst, inte mottagning överallt, men finns det någon vettig mjukvara att komplettera med?)

För övrigt så är jag i stenåldern med kass El, och en liten 4hk utombordare.

Vart hade du börjat i min sits. Var ska jag investera mina MC-pengar? :D

Ohoj,
    säkerheten först !
    Förslag:
    1. Kolla upp t.ex. rigg, genomföringar, ankare+kätting/lina och roder så att dessa är ok.
    2. Kolla upp aktersnurran, bränsletank, bränsleslang, stift, m.m.
    3. Fästen för livlina och livsele och varma/torra kläder om du ska utomskärs + bulta fast en bad/räddningsstege i aktern. Se till att du syns mha lanternor + ev radarreflektor + mistlur. En handstrålkastare för att se och synas.
    4. Ska du segla själv till Kiel vill du ha ngn form av självstyrning.
    "Sheet to Tiller" - lösningar är billigt och strömlöst. Funkar hyfsat på en långkölad båt. Kolla annars t.ex. "Mr Vane" lågbudget-vindroder för småbåtar.
    5. Sjökort , m.m. manuell navigationsutrustning. Komplettera med en vattentät hand-GPS
    6. En kvalitetskikare med bra ljusvärde och inbyggd pejlkompass.
    7. En bredfotad termoskaffemugg :D - gött med varm buljong i skitväder.
    -
    15. Bredbandsdatorer et.c. kommer långt senare.
    Sail On !

Kommentar

För att fylla på listan från callisto
      Brandsläckare.
      Du behöver ankare. Ett ful-bruce från Biltema kan vara OK tills vidare. Det kan vara bra att ha ett i reserv också. Ankarlina(ca 30 - 40 m samt en stump kätting vid ankare.
      Ligger du naturhamnar så är två långa och två korta förtöjningslinor praktiska att ha. Det kan vara långt till ett träd eller en lämplig spricka där man kan få ner en kil.
      Ligger du i gästhamnar och trängs så är fendrar ett måste - helst tre på varje sida
      Bloss och nödraket. Dess användning behöver väl inte anges.
      Klädsel är viktig. Sjöställ och / eller överlevnadsdräkt t ex Fladen som fungerar lika bra som ett dyrt sjöställ från HH eller Gills i pissigt väder. Sydväst. sjöstövlar.
      Själv uppskattar jag seglarhandskar, särskilt som jag har skrivbordsjobb dagligdags och de rätta valkarna i handen vill inte infinna sig.
      Köksutrustning; Sprit/gasolkök, två kastruller (vi undviker att steka då det stänker fett) tallrikar och muggar (undvik porslin och glas), bestick.
      Radio för att lyssna på SMHI.
      2 hinkar + toapapper. Vad en av hinkarna ska användas till får du räkna ut själv (om du inte har toa ombord).

Kommentar

Jag skulle faktiskt i all ödmjukhet föreslå att du börjar emd att investera i dig själv och egen kunskap, exvis genom att ta båtförarbeviset (om du nu inte redan gjort det).

/j

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Det är nog riktigt att utbildning är det allra viktigaste.
          En VHF är en fantastisk säkerhetspryl. Välj den före raketer som numera nästan aldrig används men som är en säkerhetsrisk ombord. Bäst är en fast och en handapparat. Måste man välja en, satsa på handapparaten och ha den alltid i fickan. En autopilot är nästan nödvändigt, visst vindroder kan vara ok men den styr inte när du går för motor. Dessutom brukar ett fungerande vindroder kosta bra mycket mer än en elektrisk autopilot.
          Det här är grejor som behöver ström, alltså är en solpanel också nästan nödvändig.
          Bra lanternor, helst LED. Det är viktigt att synas. Därför är också radareflektorn motiverad.
          GPS, absolut. Kolla på handjagare med kartfunktion eller en mindre plotter. En vanlig GPS + pappersjökort kan bli dyrare. Köp en GPS-puck till datron, typ 300 spänn. Seaclear är gratisprogram, sjökort brukar gå att "hitta". Datorn tar mycket ström men det kan vara värt att köra igång den då och då för att få en överblick i synnerhet om du har en handjagare.
          Flytoverall typ Fladen, billig och varm och ökar chansen att överleva om du trillar överbord eller båten sjunker.

Kommentar

Till bhes lista skulle jag vilja foga flyväst med inbyggd sele och säkerhetslinor längs däck som du krokar fast dig i. Att när du ramlat i kunna hålla dej flytande och se båten segla iväg från dej nog ingen trevlig upplevelse. Bättre då att sitta fast i båten och följa med densamma.

/j

Kommentar

Jag har själv haft en Golif och du kommer säkert vara nöjd med ditt köp (eller är det bara båtplatsen som är ny).

Du har fått många svar så vad jag kan rekommendera är ett inköp av en Porta Potti som passar fint rakt under sittbrunnen om man sågar ut lite.

Min golif hade inte så mycket elektrisk utrustning och vi seglade nästan aldrig på natten så det som förbrukade el var var läslampor och stereo. Jag hade en vanlig bil batteriladdare som vi kopplade in när vi låg i en hamn med möjlighet till landström.

Jag hade även ett extra batteri som jag kopplade in när vi hade varit ute länge utan att kunna ladda det vanliga batteriet. Det jag kopplade in när det vanliga batteriet började närma sig urladdat. Har man ingen kyl så räcker ett modernt batteri längre än vad man tror.

Du har väl hittat till Golif sidorna: Detta är sidan för alla Golifvänner

Vilket segelnummer har du? Kanske är det min gamla Golif du har.

/Micke W
              Last edited by mickeyw; 2009-06-02, 21:34. Anledning: Stavning

Kommentar

Tackar alla för utfärliga svar.

Det första blir såklart en del utbildning. Då jag endast seglat kortare (ett par timmar) rundor med en kompis innan så har jag knappast några erfarenheter.
                Inom klubben har jag tänkt mig:
                Grundkurs-Seglarintyg1 samt Fortsättningskurs-Seglarintyg2

Sedan får jag se vad jag måste fortsätta med.
                Beträffande UHF så har jag haft det som en tanke från början. Dock är det väl inte bara att handla utan ett intyg är ett måste. (eller?) Ingår det kanske i något vettig kurs?

Bred kaffemugg -> check :D

Vajrar, linor, genomföringar mm ska undersökas nu när jag kommer ha båten på land.
                Autopilot hamnar på inköptlistan till lite senare äventyr.
                Elen blir nog en av de första modifieringarna. Blir LED överallt där det går, någon vettig bilstereo, liten kyl samt någon liten solpanal som klarar någon form av underhållsladdning.
                Skyddskläder!

Ett dass har jag dock inte ägnat en tanke, men nu när jag tänker efter så känns det livsnödvändigt med :D

Micke. Min Golif är BAT55 enligt det gamla registret. Får hem den imorgon och kolla om jag kan hitta mer info skrivet nånstans.
                EDIT: Golifsidan har jag hittat sen innan, och ska kolla vad min har för nr. De ska vara nummererade från 1-997 eller hur många det nu var som tillverkades.
                Last edited by Pawel; 2009-06-02, 22:27.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Inte UHF, VHF ska det vara!
                  Du kan köpa utan några papper men du ska ha tillstånd från PTS (typ 145kr/år)för att få inneha. För att använda ska du ha ett SRC-intyg. Enklast köper en bok av Stockholm Radio och läser in. Sen kontaktar du en förhörsförättare (nfb.a.se) ochavlägger prov.
                  Visst, i en nödsituation kan du använda din VHF ändå men SRC-intyget bruker ge en del värdefull kunskap.

Kommentar

En brandfilt kan vara guld värt. Måste du laga maten ombord och det går fel, det kan hända och har hänt.
                    Så kväver man elden snabbt genom att täcka den utan att bränna sig kanske, eller ännu värre.
                    Grattis :)

Kommentar

Brandsläckare har jag men ingen brandfilt. Får kanske inskaffa en sådan med.

Jasså, gjorde jag bort mig nu, var säker på att man använde sig av UHF. (Är inte det bättre)?

Angående VHF-kurs. Någon som testat denna?
                      E-navigation

Kommentar

Fick hem den idag!

Nu är jag glad. Båten är i hamn :D

Ska åka iväg imorgon över hela helgen, fira bröllop. Med andra ord får det dröja in på nästa vecka innan några krafttag tages. Ser verkligen fram emot det.
                        Hittade dock dåligt med brickor uppmonterade som berättar tillverkningsnr. mm.

Några foto från dagens "lyft" :rolleyes:

PS. Såg nu att jag postat tråden i fel avdelning (på fyllan väl). Skulle ju legat under samma underavdelning fast på Segel.
                        Bifogade filer

Kommentar

Ursprungligen postat av Pawel Visa inlägg
                          Brandsläckare har jag men ingen brandfilt. Får kanske inskaffa en sådan med.

Jasså, gjorde jag bort mig nu, var säker på att man använde sig av UHF. (Är inte det bättre)?

Angående VHF-kurs. Någon som testat denna?
                          E-navigation
                          Det var väl tryckfelsnisse som gjorde bort sig :D
                          VHF är standarutrustningen på alla fartyg och många fritidsbåtar. 156-174 MHz.
                          Jag tror E-navigation är bra, jag vet några som gått där och sen klarat sina prov.
                          Alternativet är ju en kurs hos Medborgarskolan men de brukar gå vår/höst

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                          ANNONS

Working...
                          X