ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Laga hål i akterspegeln

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• K_arlstrom
    svarade
    Ett annat sätt är att: [LIST][*]Slipa upp gelcoaten 2 mm i ytterkant så det bildas en tratt till hålet[*]Såga av en blompinne i lämplig diameter till lämplig längd (mellan plastlagrenas innerkanter)[*]Smeta lite sikaflex (elastiskt konstruktionslim) i hålets öppning och runt blompinnen[*]Knacka/skruva in blompinnen[*]Ta bort överflödig sikaflex[*]Låt härda[*]Lägg på ny gelcoat/topcoat[*]Slipa + polera[/LIST]

Så gör man det seriöst på en gång :)

Skriv en kommentar:

• ceedjay
    svarade
    Hej och tack för alla svar. Vad tror ni om Biltemas Lamineringsepoxy? Skulle det kunna gå att använda?. Ska man blanda i mikroglasballonger?

Skriv en kommentar:

• Svwerker
    svarade
    Annars är någon form av epoxy bra, helt vattentätt. Finns i flera utföranden exempelvis Watertite (stavning?).

Skriv en kommentar:

• EFF100
    svarade
    Ursprungligen postat av ceedjay Visa inlägg
    Hej och tack för svaret. Vart kan jag köpa prestolith?. Det enda jag hittar när jag söker på google är Seasea. Skulle behöva börja med det här imorgon och det går ju inte om jag måste beställa. Finns det nåt likvärdigt hos tex hjertmans?

Mvh Christian.
    Jag köpte på sea sea. Du ska plugga ett hål under vattenlinjen, inte fylla en grop i gelcoaten. De allra flesta material, som gelcoatspackel m m, krymper en anings aning under härdningen och är därför inte bra för genomgående hål. Har du bråttom kan du göra en tillfällig lagning med Plastic padding gelcoat filler från macken och göra jobbet mera seriöst senare.

Skriv en kommentar:

• ANNONS ANNONS

• SeglarStina
    svarade
    Mina gamla motorfästen går in i ett stort stuvfack i sittbrunnen därför behövde det bara bli fint från utsidan. Jag smackade helt enkelt hålet fullt med gelcoat enligt youtube-filmerna, lät det härda och slipade och slipade enligt filmerna. Jag är nöjd med resultatet även om kulörerna på min 30 år gamla båt och den nya gelcoaten inte är identiska trots färgkodningen.

Skriv en kommentar:

• ceedjay
    svarade
    Ursprungligen postat av SeglarStina Visa inlägg
    Nja... smaken är ju som baken.

Jag lagade hål i min akterspegel efter ett gammal fäste enligt :

YouTube - How to repair Gelcoat Part 1 (del 1)
    YouTube - How to repair Gelcoat Part 2 (del 2)

Hej och tack för svaret. Jag kan inte riktigt översätta det jag såg till att laga 10 mm hål, det är desutom en träskiva mellan plasten. Kan du ge tips på hur jag kan gå vidare med den här metoden?

Mvh Christian.

Skriv en kommentar:

• ceedjay
    svarade
    Ursprungligen postat av EFF100 Visa inlägg
    Prestolith är en bra och godkänd fyllmassa under vattenlinjen. Till skillnad mot de flesta andra krymper den inte.

Borra ren hålen med lite större borr och försänk. Tryck in en klick Prestolith i hålet och arbeta in det i hålets väggar med tex en spik. Fyll sedan hålet helt med Prestolith. En sprits av smörpapper funkar bra. Täck hålet med tejp.

Prestolithen blandas av två delar och proportionen är ganska fri. Delarna blandas till önskad konsistens. Du behöver en lös, lite rinnig blandning.
    Hej och tack för svaret. Vart kan jag köpa prestolith?. Det enda jag hittar när jag söker på google är Seasea. Skulle behöva börja med det här imorgon och det går ju inte om jag måste beställa. Finns det nåt likvärdigt hos tex hjertmans?

Mvh Christian.

Skriv en kommentar:

• SeglarStina
    svarade
    Ursprungligen postat av consensus Visa inlägg
    Rostfria täcklock för att täcka hål brukar bli snyggast
    Nja... smaken är ju som baken.

Jag lagade hål i min akterspegel efter ett gammal fäste enligt :

YouTube - How to repair Gelcoat Part 1 (del 1)
    YouTube - How to repair Gelcoat Part 2 (del 2)

Skriv en kommentar:

• ANNONS ANNONS

• consensus
    svarade
    Rostfria täcklock för att täcka hål brukar bli snyggast

Skriv en kommentar:

• EFF100
    svarade
    Prestolith är en bra och godkänd fyllmassa under vattenlinjen. Till skillnad mot de flesta andra krymper den inte.

Borra ren hålen med lite större borr och försänk. Tryck in en klick Prestolith i hålet och arbeta in det i hålets väggar med tex en spik. Fyll sedan hålet helt med Prestolith. En sprits av smörpapper funkar bra. Täck hålet med tejp.

Prestolithen blandas av två delar och proportionen är ganska fri. Delarna blandas till önskad konsistens. Du behöver en lös, lite rinnig blandning.

Skriv en kommentar:

• ceedjay
    started a topic Laga hål i akterspegeln

Laga hål i akterspegeln

Hej jag har bytt motor på båten och fick då några hål över i akterspegeln. Hur lagar man dom bäst?. Jag har sökt en del och inte hittat något direkt svar. Hålen är ca 10mm och 8 mm. Dom på 8mm ligger under vattenlinjen.

Mvh Christian

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
ANNONS

Working...
X