ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Wallas 1800B, kontrollpanel, erfarenheter

Kollaps
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Wallas 1800B, kontrollpanel, erfarenheter

    Har en Wallas 1800B av gamla modellen med hölje i grön plåt, monterad i nyinköpt motorbåt. Stendöd inledningsvis, absolut ingenting fungerade vad man än tryckte på på kontrollpanelen. Efter mycket felsökning hittade jag felet - plinten för kabelanslutningarna hade en sprucken lödning på 8an (inkommande plusmatningen) vilket medförde en glappkontakt. Efter omlödning fungerar nu allt utom strömbrytaren för VENTILATOR, den är trasig, men den är inte å andra sidan alldeles nödvändig att ha. Det var naturligtvis en massa annat jobb med geleaktigt bränsle, sotiga brytare i bränslepumpen, lågjusterad veke, efterkylningstermostat som troligen är defekt mm men värmaren fungerar nu iaf.

    Tänkte bara berätta vad jag kom fram till under felsökningen och efter att ha kikat en hel del på det synnerligen enkla kontrollpanelskretskortet. Kontrollpanelen ifråga har en grön och en röd lampa, ett vridbart motstånd 0-5 ohm (vi kallar den trimpot fortsättningsvis), en START-knapp, en VENTILATOR-strömbrytare, och en BURNER-strömbrytare.

    Plintposition på kontrollpanelskretskortet:
    1 = Grön kabel (gul-grön from april -77): Inkommande plusmatning från värmaren till den lilla röda lampan som indikerar Heat (tändindikering från värmaren)
    2 = Grå kabel (vit from april -77, ljusbrun i min Wallas): plusmatning till bränslepumpen då BURNER-strömbrytaren står i ON
    3 = Röd kabel (brun from april -77): plusmatning till fläktmotorn via efterkylningstermostatet i värmaren, plusmatningen är alltid på, oavsett hur BURNER o/e VENTILATOR står.
    4 = Svart kabel: plusmatning till fläktmotorn då BURNER o/e VENTILATOR står i läge ON
    5: = Gul kabel: plusmatning till glödtråd, alltid på (!) vid intryckt START-knapp, oavsett hur BURNER o/e VENTILATOR står. Lägg ingenting ovanpå den knappen mao, jag antar att man kan råka bränna upp glödtråden då...
    6 = Blå kabel: minusmatning till värmaren och till kortets röda och gröna lampa. Är direkt kopplad till plintposition 7.
    7 = Blå kabel (förhoppningsvis), minus in från batteriet.
    8 = Röd kabel, plus in från batteriet.

    Kommentarer:
    * Ha inte för lång kabel mellan kontrollpanelen och värmaren alternativt använd lite grövre kabel. Värmaren strömförsörjs i sin helhet från kontrollpanelen.
    * Se upp med START-knappen (se ovan).
    * Var uppmärksam på ev glapp i strömförsörjningen till värmaren. I mitt fall hade ett glapp i inkommande plus till kontrollpanelen, med värmaren igång, kunnat resultera i brand eftersom fläkten då hade stannat oavsett om efterkylningstermostaten försökt hålla igång den eller ej. Har ni således vid tillfälle öppnat kontrollpanelens låda kan det vara idé att passa på att kolla lödningarna.
    * Fläktens hastighet regleras mha trimpoten på kontrollpanelen, utom i de fall man har ett rumstermostat monterat (då termostaten slår till går fläkten på full fart och då den slår av går fläkten återigen med den fart som trimpoten ställts in på). Fläktens fart när den går på efterkylningstermostaten bestäms även den av trimpotens inställning, lite dumt kan tyckas (undantag rumstermostatpåslag då är det full rulle igen).
    * VENTILATOR-strömbrytaren verkar lite onödig, det enda tillfället den faktiskt slår på fläkten är då BURNER är OFF och efterkylningstermostaten inte är tillslagen. Den verkar vara till för kall ventilation ? Kan vara bra att ha om man misstänker att efterkylningstermostaten inte fungerar, då kan man manuellt efterkyla värmaren mha den.

    Anledningen till ovan långrandiga beskrivning är att det tog lång tid innan jag upptäckte glappet på inkommande plusmatning till kontrollpanelen, den gav ju ström lite av och till när jag mätte, och därför byggde jag en enkel ersättning till kontrollpanelen mha några sockerbitar och ett par strömbrytare. Jag lät fläkten alltid gå på full fart, den röda lampan fungerade men jag struntade i den gröna eftersom det ändå hörs när fläkt o/e bränslepump är igång. VENTILATOR-strömbrytare struntade jag också i. Efterkylningstermostaten strömmatades alltid. Bränslepumpen och fläkten strömmatades båda via en enda enkelpolig strömbrytare som ersatte BURNER. Tack vare detta kunde jag verifiera att värmaren fungerade så när som på efterkylningstermotstaten. Ett tips kanske för den som saknar kontrollpanel eller har några dyra delar som gått sönder i den. Det är nog inte svårt att komplettera med en trimpot eller några in-/urkopplingsbara motstånd om man vill kunna hastighetsreglera fläkten, men då måste man separera strömmatningen till fläkten och bränslepumpen.

    Tacksam för rättelser av eventuella fel i ovanstående, och som vanligt, jag garanterar inget och ni provar på egen risk blablabla...

    Är det någon som vet var man hittar VENTILATOR-strömbrytare, efterkylningstermostat och veksats till bästa pris ? Båtaccenten ?
    Last edited by vafförärdetpådetteviset; 2009-08-03, 19:48.

  • #2
    Värmedoktorn

    Det sedvanliga svaret när det gäller problem och delar till Wallas är Värmedoktorn i Spånga. Det verkar som han kan hjälpa till med det mesta. Sedan han hade min på service har den funkat klockrent, jag tycker till och med, i motsats till många andra, att det är en riktigt bra värmare. Det gäller bara att följa spelreglerna. Det finns hur mycket som helst publicerat på denna hemsida om Wallas 1800B och nu har ju du bidragit med ännu mer. Jag har bla annat skrivit om att jag satte en diod till pumpens kontaktbleck för att motverka beläggningar pga gnisbildningar.Det är bara att frossa i alla tips.:)

    Kommentar


    • #3
      Jag har faktiskt frossat i precis alla tips på detta forum och på flera andra. Saknade dock en beskrivning av vad som gick ut på de olika plintpositionerna från kontrollboxen.

      Diodtipset är kanonbra, den står på min att-göra-lista ! Måste dock fixa efterkylningstermostaten först.

      Jag tycker också att värmaren är praktisk och strömsnål, och föredrar alla gånger fotogen framför gasol. Har fö en Thermo 1000 i en annan båt att jämföra med och den verkar ge mer värme precis vid utblåset än min 1800b så även byte av veke står på att-göra-listan.

      Kommentar


      • #4
        Renoveringssats

        Jag läste innan att du tänkte byta veken m.m. Då jag höll på med detta köpte jag först en renoveringssats på Hjertmans, jag tror den kostade kring 200:-. Värmedoktorn hävdade att man ska ha orginaldelarna när det gäller just detta, jag vet inte om det stämmer men jag vet bara att min funkar sedan de delarna sattes dit. Att köpa orginal är inte så hemskt mycket dyrare, jag tror de finns i vilken välsorterad marinbutik som helst. Men var övernoga när du monterar ihop brännaren igen, det minsta lilla luftläckage ger en överförbränning med sot och dålig funktion. Men det vet du kanske sen innan.Lycka till!:)

        Kommentar

        • ANNONS ANNONS

        • #5
          Värmedoktorn i Spånga är svaret på alla frågor när det gäller gamla värmare. På han hemsida finns handboken till 1800B i PDF-format. Reservdelar/tillbehör | Bil- och båtvärmedoktorn i stockholm service försäljning reservdelar Den borde ge svar på dina frågor och kanske även bekräfta vad du kommit fram till.

          Vallasen är väll egentligen ingen dum värmare.

          tommy

          Kommentar

          Senaste inlägg

          Kollaps

          Senaste ämne

          Kollaps

          ANNONS
          ANNONS
           
          Working...
          X