ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Läckande Buster XS/R

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Läckande Buster XS/R

Hej,

Jag har en Buster XS/R -04 som börjat läcka och behöver hjälp med förslag på hur man bäst ska få den tät igen. Jag har tagit upp båten på land och fyllt den med vatten och har på så sätt hittat de nitar där den läcker.

Alternativ 1: Byta ut de läckande nitarna.

Alternativ 2: Svetsa fast de läckande nitarna.

Alternativ 3: Täta kring nitarna från insidan med Sikaflex 291 eller liknande.

Jag vore väldigt tacksam för råd om för och nackdelar med de olika alterantiven. Om någon har erfarenhet av något bra företag som kan nita om eller svetsa i Stockholm så är jag intresserad.

Mvh

Johan

Har Du tillgång till svets som klarar alu och kunnande tror det måste vara en TIG svets så är det bästa lösningen, och har några börjat läcka så kommer det fler så svetsa allihopa när Du ändå är på G!!

Kommentar

Tyvärr så kan varken jag eller någon som jag känner svetsa så förslag på företag/personer som har erfarenhet av att svetsa nitar är mycket uppskattat.

Finns det någon risk att det blir sprickor i plåten när svetsfogarna belastas?

Kommentar

Ursprungligen postat av Blixten Visa inlägg
        Tyvärr så kan varken jag eller någon som jag känner svetsa så förslag på företag/personer som har erfarenhet av att svetsa nitar är mycket uppskattat.

Finns det någon risk att det blir sprickor i plåten när svetsfogarna belastas?
        Kolla Gula sidorna på svetsfirmor och kolla med dem om de jobbar med alu och har TIG svets, då kan de fixa detta åt Dig.

Det blev en del Bustrar som fick svetsas pga båtarna målades med kopparbaserad bottenfärg som förstörde nitarna, har aldrig hört att dessa båtar haft problem emd svetsningarna efteråt så bör inte vara någon fara.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Tack för hjälpen!

Jag ska ringa runt och se om jag kan hitta någon som har svetsat nitar förut.

Ska det svetsan från in eller från utsidan föresten? (Det borde se snyggare ut om man inte ser svetsfogarna från utsidan tänkte jag.)

Kommentar

Ursprungligen postat av Blixten Visa inlägg
            Tack för hjälpen!

Jag ska ringa runt och se om jag kan hitta någon som har svetsat nitar förut.

Ska det svetsan från in eller från utsidan föresten? (Det borde se snyggare ut om man inte ser svetsfogarna från utsidan tänkte jag.)
            Kan inte svetsa sjäv man har iaf för mig att det görs utifrån, alltså det läggs en tätande "ring" av svetsmassa runt nitskallen och det är det som tätar.

Hur snyggt det blir beror ju på hur skicklig svetsaren är men De båtar jag sett som svetsats på detta sätt har det knappt synts på så bör inte vara någon fara med utseendet .

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
            ANNONS

Working...
            X