ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

måla om en båt??

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• måla om en båt??

Hej!
    Vi har precis köpt vår första båt:D men är totalt okunniga på ämnet (i alla fall jag, min sambo hade båt som liten)
    Vi köpte en Runnö 19 årsmodell ca -80
    Den är gul men vi skulle vilja ha den vit. hur gör man när man målar om den??
    Den är inte blank och fin utan väldigt matt och dassig.
    jag antar att man måste slipa på ngt sätt men sen då. vad ska man ha för färg ? Kan man måla med pensel? roller? sprutlacka?
    var kan man köpa nya lister? för det bör man väl göra? är det dyrt?
    vi har tänkt ha den i Runn och Siljan (Dalarna)

Egentligen vill vi nog ha tips med det mesta,:confused: men vi börjar så här...

jag kan lägga in bilder om det behövs

tack för att ni tar er tid med ett blåbär som jag:)

Välj färg från någon välkänd leverantör (t ex International eller Hempel) och följ noggrant deras deras anvisningar. Båda har bra instruktioner. Färgen bör vara av 2 - komponenttypen. Normalt behövs minst 3 lager (grund, grund + yt samt ytfärgen)

Förarbetet är viktigt (rengöring, slipning, lagning av ev skador). Vidare är det viktigt att det är torrt och dammfritt. Ev kondens/dagg innan färgen torkat får förödande inverkan.

Det går utmärkt att använda roller + pensel men man bör vara två som arbetar; en rollar ut färgen och den andre jämnar ut med pensel omedelbart efteråt (inom 5 - 10 sek) för färgen "sätter sig" mycket snabbt. Om man kommer senare med penseln blir det ränder. Träna på något ställe där det inte syns.

Viktigt: Använd andningsskydd med kolfilter vid målning - en mask mot damm duger inte! De gaser som frigörs vid målningen är inte att leka med. Även handskar är ett måste (inte av engångstyp - färgen löser upp dessa)

Kommentar

Måla om båt

Please försök dig inte på Vadeau:s tips. Det är något av det svåraste som finns. Jag har målat i många år.
      Det måste vara vindstilla, ingen sol, inga småkryp i luften. Bäst innomhus och dessa personer måste vara vana att handskas med tvåkomponentersfärg. Man kan inte blanda till hela satsen och man hinner knappast inte med att blanda emellan varven. Tala med någon sprutlackerare som gör jobbet. Kanske du kan vara behjälplig med sliparbetet. Resultatet blir helt klart något helt annat. Om båten är värd det?

Kommentar

vadeau har inte fel i det han skriver, dessvärre inte stormboy heller.

Jag har målat plastbåtar vid ett par tillfälle. Senaste gången var en 27 fots segelbåt. Vi har två man. En rollade och den andre strök efter med "planstrykare". Vi målade ett antal lager. Ytan blev mycket bra enligt min åsikt. Färgen var Internationals tvåkomponentfärg.

Skulle jag måla en båt idag (och det skall jag kanske göra innom en snar framtid) skulle jag använda "Dubbelcoate" som finns att köpa från detta företag. Hedbergs industri - Generalagent för Double coat och De IJssel

Jag har sett några båtar målade med den färgen och min kompis målade överbygget på sin Fingal med den. Det blev kanon. Man använder bara roller. Temperaturen bör va över 16 grader enligt en av ägarna till Smögenvarvet som målade sin segelbåt med den. Färgen liksom sträcker sig när den härdar.

Men det är ändå inte helt enkelt om man skall få ett perfekt resultat.

tommy

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Ursprungligen postat av blåbär med båt Visa inlägg
          Hej!
          Vi har precis köpt vår första båt:D men är totalt okunniga på ämnet (i alla fall jag, min sambo hade båt som liten)
          Vi köpte en Runnö 19 årsmodell ca -80
          Den är gul men vi skulle vilja ha den vit. hur gör man när man målar om den??
          Den är inte blank och fin utan väldigt matt och dassig.
          jag antar att man måste slipa på ngt sätt men sen då. vad ska man ha för färg ? Kan man måla med pensel? roller? sprutlacka?
          var kan man köpa nya lister? för det bör man väl göra? är det dyrt?
          vi har tänkt ha den i Runn och Siljan (Dalarna)

Egentligen vill vi nog ha tips med det mesta,:confused: men vi börjar så här...

jag kan lägga in bilder om det behövs

tack för att ni tar er tid med ett blåbär som jag:)
          Det beror väl lite på vad du vill uppnå med lackeringen. Ska du kunna spegla dig i den och få den helt felfri får du nog använda spruta. Men om du nöjer dig med bra resultat går det att rolla. Men dom sagts tidigare kan du vara hur noggrann som helst när du målar, men har du inte gjort ett bra förarbete blir det skit ändå. Ett tips som föregående talare föreslagit är att åka till någon lackerare och få lite information. Mvh WZM

Kommentar

Måste hålla med TOAen

Skulle jag måla en båt idag (och det skall jag kanske göra innom en snar framtid) skulle jag använda "Dubbelcoate" som finns att köpa från detta företag. Hedbergs industri - Generalagent för Double coat och De IJssel

De IJssel Coatings Norden - Generalagent för Double coat och De IJssel

Sen att det är en himmla trevlig snubbe som tar han om en när man ringer och guidar dig dit du är på väg.
            Trevligt bemötande och kunnig.

Kommentar

Måla båt

Har målat en 30-fotare med doublecoat- använde en skubmgummirollr som jag bytte ut med jämna mellanrum. Krävde fullständig koncentration då man var tvungen att hålla ett visst tempo och måla lagom ytor så det inte hann torka innan man körde vidare. Stod utomhus under sensommaren och fick ett mycket bra resultat under omständigheterna som många förbipasserande brömde. Helt klart ett alternativ till sprutlack på en stor gammal båt. En mindre båt med fler vinklar och vrår kan man kanske få sprutlackad för ett par tusen och då är det väl frågan... Double-coat hållar faktiskt vad den lovar- det blir en mycket bra yta! Då jämför jag med det jag målat med toplack som också ska flyta ut bra och är lite lättare att måla med.

Kommentar

Ni som har målat med 2 komponent färg, blir det inte ränder? rinner inte färgen för er?
                Vore kul om någon kunde lägga upp en bild på en målad båt. En dålig målad och en Bra målad... Någon?

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Hej, efterson du ska båten i Runn så bör du rimligtvis bo i närheten av Borlänge. Mitt råd är att åka förbi Haralds Båtar, de har både färg och kunskap som de gärna delar med sig av.

//Nisse

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                  ANNONS

Working...
                  X