ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Värmare som inte startar

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Värmare som inte startar

Igår var jag till båten och tog tag i ett startproblem med
    Webasto Thermo Top värmaren (vattenburen) som inte velat starta på ett tag.

2008 köptes värmaren och installerades och har fungerat klanderfritt.
    Efter ett antal startförsök och nollställning demonterade jag bränslerören,
    backventilen, anslutningarna och doseringspumpen.

Vid ingången till doseringspumpen satt en ”propp” av vitt klegg, efter urblåsning lät jag
    pumpen arbeta fram bränsle hela vägen innan jag monterade anslutningen vid värmaren.

Startknappen fick hela tiden stå i ON lägen, jag hade dragit ur mellersta huvudsäkringen och
    med den startade jag också värmaren så att pumpen började arbeta för att mata fram bränslet.
    Säkringarna har jag satt i direkt närhet till värmaren.

På tredje starten gick värmaren igång och fungerar nu som den ska :-))

Bränslet tar jag direkt från tanken vilket betyder att dieseln troligen är vattenkontaminerad?
    Det får bli ett sugprov från botten i tanken och därefter demontering av samtliga
    bränsleslangar, genomblåsning av dessa och byte av
    samtliga bränslefilter, 1 förfilter, 1 huvudfilter och 1 finfilter på varje motor.
    Sen blir till att lufta hela systemet.

Sensmoral: Vissa fel på båtar, produkter har inte med själva produkten, märket att göra.

Nu bär det av till båtklubben igen för att fylla i årets vaktnatt.

Med tanke på temperaturen den senaste tiden, kan det inte vara parafinutfällning?
    / ChrisE

Kommentar

Parafinutfällning

Hej, det är säkerligen helt rätt med parafinutfällning, har någon information om prafin orsak, symtom och åtgärder?

Kommentar

Kolla SPI - Diesel eller Vad ska man göra för att slippa paraffin utfällning i finskdieseln? :: Maskinisten
        Själv har jag inte försökt köra diesel i vinterkylan så jag har ingen egen erfarenhet.
        / ChrisE

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
        ANNONS

Working...
        X