ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Båten tyngre på hösten, epoxi och blästra skråvet

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Båten tyngre på hösten, epoxi och blästra skråvet

Hej båtvänner,

Jag har en del funderingar, vi har en segelbåt som skall väga ca 8,4-8,5 ton men efter en säsong väger den 9,1-9,2 ton vilket är enligt mig lite för stor skillnad varför jag fundera på att lägga på en ny epoxi för att eliminera genomträngande vatten i skrovet. Båten är från 2000.

Jag är av naturen lat och vill veta vilket är bästa och lättaste sättet att göra detta på?
    När det gäller slipning, är det någon som provat att blästra båten?
    Det verkar som att alla här är mkt kunniga och gör allt själva, vad bör det kosta att lämna in en båt i denna storlek till ett proffs som slipa, lägger på epoxi and bottenfärg?

Om vi nu väljer att göra detta själva, är det någon som känner till en bra guide för detta?

Tack på förhand

Eftersom du är av naturen lat bör du starta med att undersöka anledningen till viktökningen.
    Jag tror inte det beror på vatteninträngning!

Om skrovytan är 30m2 och viktuppgången 600kg blir det 20kg/m2. Det skulle innebära ett lager på 20mm rent vatten på varje kvadratmeter.
    Om du har en laminattjocklek på säg 10mm och 25% fukthalt (MYCKET högt) skulle viktuppgången vara ca 75kg (under förutsättning att ALL fukt torkar ut under vintern).

När det gäller blästring finns det flera firmor som utför, funkar väldigt bra, räkna dock med en hel del jobb att återfå finnish,

Kommentar

Ursprungligen postat av RPersson Visa inlägg
      ...vi har en segelbåt som skall väga ca 8,4-8,5 ton men efter en säsong väger den 9,1-9,2 ton...
      Jag är helt inne på Henriks linje - det är orimligt att den kan gå upp så mycket pga vatten.
      Undrar lite vad du skriver. Du skriver att båten SKALL väga - har du kontrollvägt tidigare eller läst i t ex en tillverkares datablad för att få fram den vikten?
      Hur har du vägt?
      Lastbilskranarnas vågar är ju inte direkt några precisionsinstrument om man säger så...

Kommentar

Fabriks-vikt?

Och vikter opgivne af fabrik elller værft er altid for lite, dertil kommer det udstyr som âgeren stopper i båten under sommeren..?

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Segelbåtars vikter...

En orsak till varför nästan alla segelbåtar har alldeles för låg uppgiven vikt sägs vara att Selden har ansetts ha onödigt stor säkerhetsmarginal för sin riggdimensionering. Därför anger båttillverkarna en officiell vikt som de vet är lägre än den verkliga, och får då en rigg som inte är överdimensionerad och alltså även lite billigare.

Kommentar

Tack för alla svar, vi har vägt båten på våren och sedan på hösten, men det har inte varit samma kran, det kan ha inverkan.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
            ANNONS

Working...
            X