ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Behandla plastskrov + målning

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Behandla plastskrov + målning

Hej alla kunniga båtägare!

Jag är helt okunnig när det gäller båtar och plast. Ändå har knäppskallen (jag) bestämt mig för att måla om min kabinbåt.

Vill ha svar på några frågor.

På den första bilden som föreställer bottnen på båten har jag först sand-blästrat bort det värsta av bottenfärgen sedan tagit det sista med en excenterslip. Vad bör jag göra med botten på båten nu? är det gula på bilden gelcoaten eller är jag helt ute och cyklar?

På den andra bilden som föreställer badbryggan på båten har det yttre lagren lossnat. Detta på grund av att någon tidigare ägare byggt in hela badbryggan så där var fullt med vatten. Jag undrar vad jag bör göra här? Antar att det som det är nu suger vatten?

Jag planerar att lackera hela båten och undrar om det är någon som vet någon som kan sådant i Dalarna?

Tack för att ni orkar med mina dumma frågor.

Bifogar bilder för säkerhets skull om länkarna inte fungerar.
    Bifogade filer

skrovsidorna målar du med Double Coat Hem | De-Ijssel-Coatings - NORDEN

Kanske inte det billigaste, men det blir oerhört bra. Rollas på.
    Hur du behandlar botten beror ju på hur dålig den är. Finns det tecken på böldpest. Små blåsor som innehåller vätska som luktar äticka.

Nån form av epoxybehandling är ju vettigt oavsett i vilket skick botten är i. Ju sämre dästo mer jobb.

Badplattformen får vi återkomma till.

Välkommen till båtdårarnas skara. Du kan ju kolla lite på min blogg så får du se hur tokig man kan bli om man drabbas av båtar.

TOMMY

Kommentar

Det finns inga skador på skrovet såsom böldpest osv. Jag fick idag rådet att lägga på ett nytt lager gelcoat på botten innan målning. Är det någon bra ide eller finns det något bättre alternativ?

Jag antar att det gula lagret på bilden är gelcoaten?

Andreas

Kommentar

Ursprungligen postat av amedia Visa inlägg
        Det finns inga skador på skrovet såsom böldpest osv. Jag fick idag rådet att lägga på ett nytt lager gelcoat på botten innan målning. Är det någon bra ide eller finns det något bättre alternativ?

Jag antar att det gula lagret på bilden är gelcoaten?

Andreas
        Det är helt förkastligt.

Om du inte slipat bort gelcoaten utan bara matta ner den och spackat i alla småskavanker med epoxyspackel, kan du måla ett antal lager med Gelshield.Hjertmans båttillbehör
        Lägger du på ett lager topcoat måste du låta det härda i minst 5 veckor innan du målar med epoxygrundfärg.

Har du slipat ner gelcoaten till rent glasfiberlaminat lägger du istället på ren epoxy.NM Båtepoxi

tommy

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Tack för svaren Tommy.

Jag kommer att spackla de sprickor jag hittar och sedan lägga på 4 lager med gelshield. Frågan är nu bara hur jag ska bete mig med badbryggan?

Kommentar

Ursprungligen postat av amedia Visa inlägg
            Tack för svaren Tommy.

Jag kommer att spackla de sprickor jag hittar och sedan lägga på 4 lager med gelshield. Frågan är nu bara hur jag ska bete mig med badbryggan?
            Ja - det är frågan. Det är svårt att få sig en uppfattning när man bara ser en bild med lite text. Är badbryggan ihålig eller är den fylld med nåt fyllnadsmaterial. Det ser ut som ett hål inne till vänster.

Allt löst material behöver i varje fall slipas bort och vattnet måste torkas ut. Har du lite fler bilder?

tommy

Kommentar

Badbryggan är inte ihålig utan är en gjuten platta som ligger precis över vattenlinjen. Jag tänkte försöka jämna till plasten och lägga på ett nytt lager glasfiber sedan måla med gelcoat. Är dock osäker på om detta är rätt lösning eller om det finns något bättre sätt. Jag ska ordna bilder tills i kväll.

/Andreas

Kommentar

Skickar nu lite fler bilder.
                Bifogade filer

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Hittade gelcoat här: GELCOAT GS3009H 1 KG | BÃ¥tägarnas Webbplats, bÃ¥ttillbehör frÃ¥n Byggplast och BÃ¥tprylar

Kan det vara en bra ide att lägga på ett lager gelcoat på bryggan? Armerar man detta med glasfibermatta?

Är det någon som har någon erfarenhet av att jobba med gelcoat?
                  MVH
                  Andreas

Kommentar

Gelcoat är ett spackel som används som ytbehandling.
                    Skall du få det att över huvud taget härda skall det blandas i vax, då får du topcoat.
                    Den duger till att t ex spacka i mindre skador i gelcoaten, t ex efter ett skruvhål, men att försöka bygga upp något med styrka i m h a gelcoat eller topcoat är bara att glömma. Betrakta topcoaten som en svårarbetat ytbehandling.

Kommentar

Har du något förslag på vad jag ska använda då?

MVH
                      Andreas

Kommentar

Enkelt uttryckt:
                        - Vill du bygga upp material gör du det bäst med epoxy och väv, näst bäst med polyester och väv. Epoxyn är helt vattentät och fäster bättre på uthärdad polyester, medans polyestern är billigare. Epoxy fäster på polysester, men inte tvärt om.
                        - Vill du jämna till material gör du det med spackel. Till exempel 2K polyesterspackel (endast över vattenlinjen och aldrig på epoxy!), epoxyspackel eller marinepoxy/lamineringsepoxy blandat med filler till spackel.
                        - Vill du få färg på grejorna gör du det bäst med en 2K polyurethanfärg över vattenlinjen. Vill du komma billigt undan köper du Biltemas produkt "Topcoat" som förvirrande nog inte är en topcoat, utan en färg. Under vattenlinjen kör du först på med epoxyprimer och sedan bottenfärg.

Kommentar

Ursprungligen postat av Peter K Visa inlägg
                          Gelcoat är ett spackel som används som ytbehandling.
                          Skall du få det att över huvud taget härda skall det blandas i vax, då får du topcoat.
                          Den duger till att t ex spacka i mindre skador i gelcoaten, t ex efter ett skruvhål, men att försöka bygga upp något med styrka i m h a gelcoat eller topcoat är bara att glömma. Betrakta topcoaten som en svårarbetat ytbehandling.
                          Jag tycker den gode och alltid mycket kunninge Peter_K uttrycker sig ganska slarvigt i det här fallet.

Gelcoate är inget spackel. Det är polyester- (eller vad det nu är för estere vid varje tillfälle - det finns olika) plast blandad med färgpigment, alltså en färg som används förr att sätta färg på tex båtar. Gelcoaten är också lite tätare än vanlig plast. Den används när plastprodukter tex båtar gjuts i formar. När man skall måla en plastyta blandar man i vaxlösning i gelcoaten. Målar man en öppen yta med gelcoat torkar den aldrig, utan förblir klibbig på ytan länge. Blandningen med vaxlösning kallas för topecoat och är också detta en "målarfärg".

För reparationer av småskador finns gelcoatspackel att köpa. Misstänker att det finns vaxlösning iblandad i den.

Sen är det frågan om man skall blanda in epoxy i ett sånt hät projekt. jag skulle kunna lämna en lång motivering men avstår. Det enda är att om man skall måla över med epoxtgrundfärg måste polyestern härda i 4 till 5 veckor innan övermålning. Det skulle väl kunna va det enda skälet till att köpa den betydligt dyrare epoxyn.

tommy
                          Last edited by toaen; 2010-07-10, 10:35.

Kommentar

När det gäller vad man skall gör har jag svårt att få nån riktig aha-upplevelse. Jag jobbar ju enbart med segelbåtar - på amatörnivå.

Är det nån form av badbrygga?

Har den varit slät på undersidan?

Är allt som varit fuktigt borta?

tommy

Kommentar

Man kan säga såhär: Båten har blivit ombyggd för att passa utombordare någon gång i tiden. På var sida om utombordaren finns två "plattformar", (badbryggor) I dessa har man skruvat fast reglar för den konstruktion jag tagit bort. Därför drar jag slutsatsen att det finns fukt i konstruktionen. Det är en plastad träkonstruktion. Jag har haft båten "på tork" i 2-3 veckor. Jag håller på slipar bort löst material och har även hittat skruvhål under vattenlinjen. Detta måste jag ju få tätt på något vis. Jag vill även plasta in hela konstruktionen för att få det tätt och jämt.

MVH
                              Andreas

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X