ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Plastning badtunna ?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• toaen
    svarade
    Ursprungligen postat av Mizzarrogh Visa inlägg
    Här är en ganska bra sida om plastbygge.
    Fiberkompositlaminering - Lars Viebke
    Ja - den är bra

Skriv en kommentar:

• Mizzarrogh
    svarade
    Här är en ganska bra sida om plastbygge.
    Fiberkompositlaminering - Lars Viebke

Skriv en kommentar:

• toaen
    svarade
    Jag är inte den stora förespråkaren för Epoxy - fast jag använder det ofta ändå. :confused:

Epoxyn har ju god vidhäftning - även mot trät. Dessutom är det ju tätt till skilnad från polyester.

Ett laminat med polyester målar man ju med topecoat (som är färgad polyester) för att laminatet skall bli en aning tätre.

Jag skulle nog köpt lösningsmedelsfri Epoxy på Biltema i 4,5 kg´s förpackning och väven som är avsedd för epoxy. 10 st förpackningar på 1 m2 var billigare än att köpa än en rulle på 10 m2. Detta för ett par år sen. ! m2 bitarna är ju dessutom lättare att jobba med - behöver inte skäras till i samma mån som från en rulle.

Jag skulle nog slipat tunnan invändigt ren och plastat över invändigt med väv och epoxy. Låtit epoxyn va som den är. Då syns trät igenom. Laminatet blir tät. Sitter bra fast i trät.

Bänkarna blir ju ett litet "aber", men du får väl kolla på länken som bifogas. Går ju att klä med nåt trä - det måste inte va teak. Teak läggning tänk vinterprojekt - TräSnack - BryggSnack - Forum - Maringuiden

Skriv en kommentar:

• CarMan
    svarade
    Grannen har klätt sin bad tunna invändigt med plast, för att lättare hålla rent m.m.

Jag vet inte hur många lager han lagt, men som du säger så ska man ju bara lägga för att få tätt.

2-3 lagar bör räcka, lite beroende på hur tjock matta du arbetar med.
    Jag hade andvänt vanlig polyester plast, den är billigast, men krymper lite (inget du kommer märka)

Skriv en kommentar:

• cumulus 125
    started a topic Plastning badtunna ?

Plastning badtunna ?

Lite vid sidan om, men.... det liknar väl plastning av träskrov.

Har införskaffat en badtunna helt i trä, med RF-kamin, för liten peng. Nu avser jag att ordna med en insats, bl a för hygienens skull. En köpinsats i glasfiberarmerad plast kostar 14000! De pengarna tänkte jag lägga på båten i vinter.

Så då återstår två alternativ.... en insats av aluminiumplåt 11 kvm som Tig-svetsas och sedan dumpas rakt i tunnan. Tror att detta blir dyrare än:

Att laminera. Om jag laminerar så plockar jag givetvis ur sittbänkarna som ser ut som bänkar med träben runt om inuti tunna och bygger först upp en rundbänk i plyfa. Detta göra att det blir mindre med vatten att värma. Stoppar i isolering inuti bänken.

Men kära båtpysslare med erfarenhet av laminering. Hur många lager med väv krävs för att det ska bli vattentätt? Vilken sorst väv och ska det vara epoxi eller plast?
    Lamineringen komer att ske mot det trä som finns i tunna och bänkarna. Träet kommer även att ta upp alla eventuella krafter. Så lamineringen är bara till för att få en tät yta!!! Ingen bärighet behövs. Träet kommer fortsättningsvis i så fall inte att ändra format p g a fukt, utan hela tiden hålla samma dimension.
    Blir utvändigt strykt med en blandning av tjära och terpentin.

Tunnan kommer att vara snustorr till våren. Och jag tänkte att det första lagret med glasfiberväv, borde man kunna häfta upp mot rundbänken och insidan av tunnan med rostfria häftklammer. Lägger tunnan på sidan och rullar den efterhand som jag plastar. Då blir det inga farliga gaser eller lösningsmedel stående i tunnan. Och arbetsställningen blir bra.
    Last edited by cumulus 125; 2011-10-23, 19:59.

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
ANNONS

Working...
X