ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Lite frågor om allt:)

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Lite frågor om allt:)

Hej är ny här på forumet och hoppas jag lägger tråden i rätt forum.

Jag har en fiskebåt i plast 6m med akterhytt och har problem med högt ljud i hytten om jag går fortare än halvfart.
    De jag undrar över är om det går att montera en ljudämpare någonstans på avgasvägen och i så fall vilken typ man ska använda och var den ska placeras för bästa resultat? Motorn är en yanmar 22hk diesel och avgaslimpan går under durken i hytten.

Sen nästa grej.

Om man kliver ombord på styrbord sida så sjuker båten en bit bara sen blir den stum(stabil) men kliver man ombord på babords sida är den betydligt mindre stabil, vad kan detta bero på? kan man sätta i någon form av tyng på styrbords sida för att få vikten bättre fördelad? Ursäkta om jag formulera mig dåligt är svintrött men tacksam för om någon vill komma med tips ang detta.

Båten gör runt 6knop på maxvarv. Går det att byta propeller för att miska varvet o få lungnare gång utan att tappa fart? sista biten man varvar gör typ ingen skillnad på farten.

och sista saken, båten är väldigt "rak" har funderingar om det går att höja relingen vid fören för att få upp den lite och ev placera tanken någon annanstans än i fören, båten går nämligen bäst om man står 2 personer i aktern a 100kg så fören kommer upp en bit blir betydlig skillnad i både med/mot o sidsjö. Kolla gärna bilder för att se vad jag menar.

tacksam för svar

Den största oljudskällan från en diesel är sällan avgasljud, snarare mekaniskt sådant som bara kan lindras med isolering av motorhuv och durk. Elastiska motorfästen finns väl redan?. Det är tyvärr ganska svårt.
    Vad gäller den olika sidstabiliteten låter det konstigt. Är botten inte liksidig, har båten slagsida? Du kan ju försöka med lös ballast som experiment.
    Farten är nog inte mycket göra åt, en sexmeters deplacementbåt har en naturlig fart omkring sex knop och som du skriver hjälper inte det sista effektuttaget.
    Höjning av skrovet och flyttning av tank är väl tänkbar, men deplacementet (vikten) bör vara ganska jämnt fördelat äver längden. Det är inte lyckat med övertunga ändskepp, antingen det är i för eller akter.
    Last edited by expskipper; 2011-11-02, 12:54.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
    ANNONS

Working...
    X